نوبل فیزیک ۲۰۲۴ به هوش مصنوعی رسید

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

مهر: جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۴ به جان هاپفیلد از دانشگاه پرینستون آمریکا و جفری هینتون از دانشگاه تورنتو در کانادا تعلق گرفت. آنها این جایزه را برای اکتشافات و اختراعات اساسی که امکان یادگیری ماشینی را با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی فراهم می کند، بردند.

هاپفیلد ساختاری ایجاد کرد که می توانست اطلاعات را ذخیره و بازسازی کند. هینتون همچنین روشی را توسعه داد که می تواند به طور مستقل ویژگی های داده ها را تشخیص دهد. این نوآوری برای شبکه های عصبی مصنوعی بزرگ امروزی بسیار مهم است.

جان هاپفیلد در سال 1933 در آمریکا به دنیا آمد و در سال 1982 با تحقیقات خود در مورد شبکه های عصبی به شهرت رسید. این مدل اکنون به نام شبکه هاپفیلد شناخته می شود. جالب اینجاست که والدین او نیز فیزیکدان بودند. او برنده جوایز زیادی شده است. هاپفیلد در سال 2001 برنده مدال دیراک از ICPT شد. او همچنین جایزه الیور باکلی را از انجمن فیزیک آمریکا و جایزه جهانی علم اینشتین را در سال 2005 دریافت کرد.

جفری هینتون، 76 ساله انگلیسی-کانادایی، متولد 1947، محقق کامپیوتر و روانشناس شناختی است. مهمترین فعالیت او تحقیق در مورد شبکه های عصبی مصنوعی است که لقب «پدرخوانده هوش مصنوعی» را برای او به ارمغان آورد. او از سال 2013 تا 2023 در گوگل و دانشگاه تورنتو کار می کرد.

او در می 2023 به دلیل نگرانی در مورد خطرات هوش مصنوعی از کار خود در گوگل استعفا داد. او در سال 2001 جایزه روملهارت را دریافت کرد. او همچنین برنده جایزه دیکسون در سال 2021 شد.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *