هشدار وزارت بهداشت: اگر دستگاه‌ها کوتاهی کنند «پشه آئدس» همه‌گیر می‌شود / حتی بیماری مالاریا که در حال ریشه کنی بود و بیماری جذام که ریشه کن شده بود نیز ممکن است دوباره بیدار شوند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

فارس: رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت، تغییر اقلیم را مهم‌ترین دلیل شیوع پشه ایدز و بیماری‌های مرتبط با آن در کشور دانست و گفت: اگر همه دستگاه ها کار نمی کنند، یک اپیدمی در مقیاس بزرگ در انتظار کشور است.

حمد اسماعیل مطلق در نشست مدیریت بهینه، پیشگیری و کنترل بیماری های منتقله از طریق پشه آئدس که با حضور نمایندگان وزارتخانه ها، نهادها و سازمان های مختلف در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: تغییرات اقلیمی باعث ایجاد تغییرات اقلیمی شده است. باعث تغییرات اقلیمی گسترده در جهان شده و به کشوری تبدیل شده است که در آن باران های غیرمنتظره و سیلاب می بارد.

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی بیشترین تأثیر را بر هوا، آب و غذا داشته است، تصریح کرد: شیوع گسترده پشه ایدز و بیماری های ناشی از آن در جهان و ایران نیز ناشی از همین تغییر اقلیم است و اگر همه نهادهای دولتی و سازمان‌ها وظایف پیشگیرانه خود را انجام می‌دهند و کسانی که از سوی سازمان پدافند غیرعامل به آنها اطلاع داده شده است، توجهی نمی‌کنند یا حرکتی نمی‌کنند، شاهد شیوع اپیدمی این پشه و بیماری‌های آن در کشورهایی مانند برزیل و امارات خواهیم بود.

همه ارگان ها باید برای مبارزه با ایدز بیایند

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و ایمنی غذا تصریح کرد: مبارزه با پشه ایدز و پیشگیری از اپیدمی بیماری‌های ناشی از آن وظیفه همه دستگاه‌ها و نهادها است و وزارت بهداشت نقش بی‌نظیری بر عهده دارد. تنها در حوزه درمان بیماری ها و اثرات تغییر اقلیم بر سلامت، سندی در حال تنظیم در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است، سندی که در شانزدهمین جلسه این شورا به ریاست شهید رئیسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اکنون برای بررسی و تصویب به میز رئیس جمهور منتخب در اولین جلسه این شورا تقدیم شده است.

وی ظهور مطلق بیماری های نوظهور و بیدار شدن بیماری های خفته را ناشی از تغییرات اقلیمی دانست و گفت: پشه آئدس قبل از انقلاب در خرمشهر مشاهده شد اما در خواب بود و – دوباره بیدار شده و اکنون بیدار شده است. به یک بیماری بومی در بندرلنگ تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: حتی مالاریا ریشه کن شده و جذام ریشه کن شده ممکن است دوباره بیدار شوند، بنابراین همکاری نهادها با دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای اجرای برنامه های راهبردی سلامت و انجام وظایف خاص خود یک ضرورت مطلق است. .

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *