همتی: در اولین جلسه ستاد اقتصادی دولت به این نتیجه رسیدیم که دشواری معیشت مردم از حد معمول خارج شده / موضوعاتی همچون قیمت گذاری دستوری و مداخله دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی به مشکلات دامن می‌زند / کسری ۱۷ میلیارد دلاری تجارت غیر نفتی قطعاً ناشی از حکمرانی غلط است / ناترازی بانک‌ها غیرقابل تصور است، تا به حال چنین حالتی را در سیستم بانکی ندیده‌ایم

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

وزیر امور اقتصادی و دارایی ابعاد مختلف مشکلات اقتصادی و معیشتی را برای مردم تشریح کرد و تاکید کرد: شرایط اقتصادی سخت است اما اراده اصلاح در دولت چهاردهم وجود دارد.

به گزارش وزارت اقتصاد، عبدالناصر همتی در مراسم معرفی خود به عنوان وزیر اقتصاد و تجلیل از وزیر سابق اقتصاد که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، بر ضرورت تلاش برای عبور از مشکلات تاکید کرد. شرایط اقتصادی وی بیان کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی نقش محوری در اقتصاد کشور دارد و باید تلاش کنیم از این نقش برای کاهش مشکلات اقتصادی مردم استفاده کنیم.

وی افزود: خیلی ها می گفتند با توجه به این شرایط سخت اقتصادی و اختلافات بودجه و بانکی که برخی از آنها به مرز بحران رسیده است، چرا مسئولیت می پذیرید؟ اولاً من ارادت خاصی به آقای پزشکیان داشتم و می خواستم به ایشان کمک کنم و ثانیاً با توجه به نتایج علمی و تجربه حداقل سه دهه در مدیریت اقتصادی لازم بود این تجربیات را به این شرایط سخت برسانم تا کمکی به مشکلات مردم شود. .

وزیر اقتصاد تصریح کرد: تمام تلاش نهادهای اقتصادی در کشور باید بر چهار محور متمرکز شود: اول ثبات اقتصادی و کاهش تورم، دوم رشد اقتصادی بالا، سوم کاهش نرخ بیکاری و چهارم توزیع عادلانه درآمد و رفع فقر این چهار محور هستند.

الحمتی با بیان اینکه امیدواریم تلاش تیم اقتصادی 14 دولت در این چهار حوزه به نتیجه برسد، تاکید کرد: اولین جلسه ستاد اقتصادی دولت با این محور برگزار شد و به این نتیجه رسیدیم که شرایط اقتصادی به سختی رسیده است. و شرایط سخت معیشت مردم فراتر از حد معمول است و باید چاره ای اندیشید.

وزیر اقتصاد همچنین به دو مانع اصلی تحریم و حاکمیت برای بهبود شرایط اقتصادی اشاره کرد و تصریح کرد: تحریم ها موضوعی بی نتیجه است و باید در سایر بخش های دولت حل و فصل شود، اما باید بپذیریم که تسریع در سرعت توسعه و قدرت رقابت اقتصادی ما جهان را تحلیل خواهد کرد.

وی ادامه داد: با فرض تحریم ها کار خواهیم کرد و بر اساس آن باید شیوه حکمرانی اصلاح شود. بسیاری از مشکلات در حوزه های مختلف از جمله سیاست های ارزی، بازار پول، بازار سرمایه، تجارت خارجی و مشکلات فضای کسب و کار به حاکمیت اقتصادی ما مربوط می شود و ربطی به تحریم ها و مسائلی مانند قیمت گذاری اجباری و دخالت دولت در حوزه های مختلف اقتصادی ندارد. این مشکلات را تغذیه می کند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: کسری 17 میلیارد دلاری تجارت غیرنفتی قطعا ناشی از سوء مدیریت است یا اینکه فرض ما در دولت چهاردهم با تورم 35 درصدی نیز عامل آن است. می توان گفت قبلا هم این اتفاق افتاده است، اما این رقم بسیار بالاست چون 5 سال متوالی تورم 40 درصدی را شاهد بودیم. همچنین رشد مخارج مصرفی بخش خصوصی در تولید ناخالص داخلی کمتر از 6 درصد بوده اما مخارج دولت 12 درصد بوده که نشان دهنده بدتر شدن تولید ناخالص داخلی از نظر توزیع است.

همتی بیان کرد: مهمترین موضوعی که در دستور کار ما قرار دارد بحث عدم تعادل بودجه است و امسال باید برای تعادل بودجه اقدامات جدی انجام شود. ناهماهنگی بین بانک ها غیرقابل تصور است، تاکنون چنین وضعیتی را در سیستم بانکی ندیده ایم و باید به طور جدی به آن رسیدگی شود.

وزیر اقتصاد در عین حال تاکید کرد: شرایط اقتصادی سخت است اما اراده اصلاح در دولت چهاردهم وجود دارد و به مردم این اطمینان را می دهیم که تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا کمی از دردهای اقتصادی بکاهیم. مشکلات.” “.

همتی به 14 چالش مهم اقتصادی که در برنامه های خود گنجانده و برای اخذ رای اعتماد به مجلس نمایندگان ارائه کرده است اشاره کرد و گفت: امیدواریم با هماهنگی ستاد اقتصادی دولت و دولت این مشکلات به تدریج برطرف شود. پشتیبانی می کند. شورای اسلامی.

وی با قدردانی از بررسی برنامه های ارائه شده توسط شورای اسلامی به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابراز امیدواری کرد با همکاری دولت و مجلس نمایندگان مشکلات اقتصادی برطرف شود.

همتی در خاتمه از زحمات آقای احسان خاندوزی در طول مدت فعالیت در وزارت امور اقتصادی و دارایی تقدیر کرد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *