همزمان با کاهش کرونا و روی کار آمدن بایدن، صادرات نفت ایران از سال ۲۰۲۱ افزایش یافت / دولت رئیسی به علت افزایش تقاضای نفت پس از کرونا، توانست محموله‌های ذخیره شده را به فروش برساند / افزایش صادرات ایران ناشی از تلاش امریکا برای جلوگیری از کسری نفت در بازار بود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

تیم فعلی دولت مدعی است که افزایش فروش نفت ناشی از تلاش آنهاست نه تحولات داخلی آمریکا.

برای بررسی موضوع فوق با حمید حسینی، فعال پتروشیمی و کارشناس انرژی گفت وگویی انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانیم:

· ادعای دولت مبنی بر افزایش فروش نفت در دولت رئیس جمهور تا چه اندازه صحت دارد؟ این حادثه تا چه اندازه ناشی از تصمیم و شرایط دولت آمریکا بود؟

با توجه به اینکه رویکرد آقای مازیکیان به حداقل رساندن اختلافات داخلی و تعامل مثبت با دنیا است، سعی نمی کنم خیلی قاطعانه به مسائل نگاه کنم. همه دولت ها ماموریت ها و موفقیت هایی داشته اند. این بدان معنا نیست که تفاوت بسیار جدی در عملکرد دولت ها وجود دارد. مطمئنم انتصابات دولت رئیس جمهور از جمله در حوزه پتروشیمی و هلدینگ خلیج فارس درست نبوده و تراز اداری لحاظ نشده است. با توجه به درآمد ارزی، شرایط ارزی و وضعیت منطقه، وضعیت فروش نفت تغییر کرده است. ما با وضعیت ثابت حکومتی مواجه نیستیم. ما باید همه مسائل را با هم بررسی کنیم.

دولت روحانی تا چه اندازه در نفت و گاز موفق تر از رئیسی بوده است؟

در دولت دوم روحانی با مشکلات بسیار بزرگی از جمله ترامپ و کرونا مواجه بودیم. تشدید اختلافات داخلی در آبان ماه ۱۳۹۷ و بحث بنزین نیز بر عملکرد دولت تأثیر گذاشت و دولت نتوانست جهشی را که در چهار سال اول در زمینه افزایش تولید پتروشیمی و گاز به دست آورده بود ادامه دهد. تولید گاز دولت از 250 میلیون مترمکعب به 700 میلیون مترمکعب افزایش یافت و پروژه های ناتمام پارس جنوبی و ستاره خلیج فارس تکمیل شد. تولید نفت در شش ماه اول احیا شد. الان افزایش تولید نداریم. روزانه 4 میلیون بشکه تولید داشتیم که به دلیل تحریم ها مجبور شدیم آن را از چرخه خارج کنیم. اکنون سیاست دولت این است که این مبلغ را برگرداند. دولت روحانی در مدت 6 ماه توانست تولید را به 3 میلیون و 800 هزار بشکه برگرداند اما این دولت طی 3 سال تنها 600 هزار بشکه به تولید اضافه کرد و به 3 میلیون و 400 هزار بشکه رسیدیم.

· دولت رئیس جمهور تحت چه شرایط جهانی و منطقه ای توانست فروش نفت را افزایش دهد؟ چرا جامعه این افزایش فروش نفت را احساس نکرد؟

همزمان با کاهش کرونا و رسیدن بایدن به قدرت، صادرات ما از سال 2021 افزایش یافت. به دلیل افزایش تقاضا پس از کرونا، رئیس جمهور توانست محموله های ذخیره شده را بفروشد. درست است که صادرات نفت افزایش یافت، اما این انتظار هم وجود داشت که با افزایش درآمد نفتی، وضعیت اقتصادی بهتر شود و شاهد افزایش قیمت دلار از 27 هزار تومان به 60 هزار تومان نباشیم. بدهی دولت به بانک مرکزی نیز افزایش یافت.

· نکته آخر

در دو سال گذشته، افزایش تولید و صادرات نفت ما معادل سال 1402 است. دولت بایدن امسال وارد بازار نفت شد و مدیریت قیمت ها را بر عهده گرفت. ما دیدیم که او 50 درصد از ذخایر استراتژیک را دو بار فروخت و حتی نفت روسیه را ممنوع نکرد. برای آمریکایی ها مهم بود که در بازار کمبودی وجود نداشته باشد. بازگشت ایران به بازار و افزایش تولید توانست بخشی از کاهش تولید 1.2 میلیونی عربستان برای اوپک پلاس را خنثی کند. تلاش برای افزایش تولید و فروش نفت را نباید نادیده گرفت. اما نکته قابل توجه این است که از چندین سال پیش مسئولیت فروش و قیمت گذاری بر عهده شورای امنیت ملی گذاشته شد و وزارت نفت تنها مسئولیت عرضه و تحویل را بر عهده داشت. وزارت نفت نقش خاصی در بازاریابی نفت ندارد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *