هوش جامع مصنوعی در راه است؛ در مورد آن و لحظه تکینگی فناوری چه می‌دانیم؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یورونیوز: جانت آدامز، مدیر اجرایی Singularity Net، شرکتی که قصد دارد یک شبکه جهانی از خدمات هوش مصنوعی ایجاد کند، در مقاله ای برای یورونیوز نوشت که کامپیوترها به طور اجتناب ناپذیری از هوش انسان پیشی خواهند گرفت و آن لحظه سریعتر از آنچه انتظار می رفت فرا خواهد رسید .

سال 2024 است و هوش مصنوعی عمیقاً با زندگی ما عجین شده است. هوش مصنوعی امروزه تغییرات عظیمی را در جنبه های مختلف زندگی ما به وجود آورده است. از شرکت نرم افزاری انویدیا که به لطف تراشه هوش مصنوعی جدید به سومین شرکت با ارزش در ایالات متحده تبدیل شده است تا زمینه هایی مانند غربالگری سرطان سینه، همه با هوش مصنوعی سروکار دارند.

این یک زمان بسیار هیجان انگیز برای بشریت است زیرا ما از محدودیت ها فراتر می رویم و کشف می کنیم که هوش مصنوعی می خواهد ما را به کجا ببرد.

بعدش چی؟

به گفته بسیاری از کارشناسان، مرحله بعدی ممکن است نقطه عطفی باشد که ما را به “تکینگی تکنولوژیک” سوق دهد، لحظه ای که رایانه ها می توانند از انسان ها بهتر عمل کنند.

این رویداد فرصت های جدید و تهدیدهای بزرگی را برای بشریت به همراه خواهد داشت.

این مفهوم، همچنین به عنوان “هوش عمومی مصنوعی” یا “AGI” شناخته می شود، اولین بار توسط دکتر بن گورتزل ابداع شد. با توجه به سرعت فعلی پیشرفت در این زمینه، گورتزل انتظار دارد که هوش مصنوعی تا سال 2027 به منصه ظهور برسد. در نتیجه، دیدن ثمرات این دوره جدید زیاد طول نخواهد کشید.

برخلاف هوش مصنوعی محدودی که در حال حاضر استفاده می‌شود، هوش مصنوعی جامع این توانایی را خواهد داشت که دانش را از یک محیط گرفته و آن را در حوزه‌های دیگر به‌گونه‌ای که رفتار انسان را تقلید کند، اعمال کند.

به این ترتیب، ظهور هوش مصنوعی جامع نوید تحولی برای کل جامعه را می دهد. در واقع، با توجه به کاربردهای گسترده آن، این پتانسیل را دارد که یکی از بهترین اتفاقاتی باشد که تا به حال برای جامعه رخ داده است.

اما چقدر به هم نزدیک هستیم و این برای کل بشریت چه معنایی دارد؟

چه اقداماتی تاکنون انجام شده است؟

دانشمندان در حال حاضر در حال بررسی طیف وسیعی از رویکردها برای توسعه هوش مصنوعی جامع هستند، بدون اینکه هیچ راه بی‌خطری برای دستیابی به آن وجود نداشته باشد.

سازمان ها و افراد مختلف تکنیک های متفاوتی دارند و هیچ راه درست یا غلطی وجود ندارد، فقط بستگی به این دارد که چه کسی می تواند آن روش را اول ایجاد کند.

یکی از رویکردهای توسعه هوش مصنوعی جامع بر سطح شناختی تمرکز دارد. این شامل تجزیه و تحلیل نحوه عملکرد شبکه های مغز انسان و سپس بازآفرینی این فرآیندها از نظر فنی است.

این به معنای ساختن یک مدل شناختی از پایه است، اما با دقت به سطوح انسانی نزدیک می شود.

راه دیگر برای دستیابی به هوش مصنوعی جامع شامل تمرکز بر سطح مغز است. به این ترتیب، و بر اساس درک فعلی ما از مغز انسان، دانشمندان شبکه‌های دینامیکی غیرخطی پیچیده و خودسازمان‌دهی ایجاد می‌کنند.

سپس پاسخ‌های مختلف به محرک‌ها آزمایش می‌شوند تا ببینیم دانشمندان چقدر به درک واقعی نزدیک می‌شوند.

کار فعلی Singularity Net در زمینه هوش مصنوعی نتیجه سالها تجربه تحقیقاتی است. این شرکت در حال حاضر اکوسیستم گسترده ای از پروژه ها را بر روی پلتفرم خود دارد که همگی روی برنامه های مختلف هوش مصنوعی کار می کنند.

یکی از این پروژه های پیشگام، یک مدل یادگیری زبان عصبی نمادین (NLM) به نام “آبی” است. این ابزار این پتانسیل را دارد که از قابلیت‌های مدل‌های سنتی مانند چت GPT فراتر رفته و به کاربران ایده نزدیک‌تر شدن به هوش مصنوعی جامع را بدهد. باید گفت که کاربردها و نتایج مثبت آن بی حد و حصر است.

تاثیر هوش مصنوعی بر بشریت

درک تفاوت بین انسان ها و سیستم های هوش مصنوعی دشوار است، زیرا ماهیت دقیق آنها هنوز ناشناخته است. تمام تحقیقات کنونی به زودی راهی به جلو ایجاد خواهند کرد و ما در مورد نحوه همکاری AGI و انسان ها بیشتر خواهیم آموخت.

تأثیر هوش مصنوعی بر انسان امیدوارکننده است، زیرا مزایای بالقوه آن قبلاً آشکار شده است. به عنوان مثال، هوش مصنوعی می‌تواند بینش‌های ارزشمندی برای رسیدگی به تغییرات آب و هوا یا پیشبرد تحقیقات سرطان ارائه کند. علاوه بر این، Rejuve.Biotech در حال حاضر برای ادغام هوش مصنوعی در غربالگری سرطان ریه کار می کند و هوش مصنوعی انتها به انتها می تواند این تلاش ها را به سطح بالاتری برساند.

نکته کلیدی این است که هوش مصنوعی باید برای تمام بشریت قابل دسترسی باشد و تحت کنترل هیچ فرد یا سازمانی نباشد. ما باید از ساختارهای قدرت متمرکز انقلاب عصر صنعتی فراتر برویم و تمرکززدایی از توسعه و هوش مصنوعی جامع را در اولویت قرار دهیم. این رویکرد در تعریف نقش هوش مصنوعی فراگیر برای انسان و اطمینان از تمایز واضح بین انسان و ماشین بسیار مهم خواهد بود.

حقیقت این است که زمانی فرا می رسد که کامپیوترها از هوش انسان پیشی می گیرند و آن لحظه سریعتر از آنچه بسیاری از کارشناسان انتظار دارند نزدیک می شود.

ماموریت ما در Singularity Net این است که هوش مصنوعی را به امن ترین راه ممکن برای بهبود زندگی همه ارتقا دهیم.

ما انتظار داریم که هوش مصنوعی بسیاری از مشکلات اجتماعی مدرن ما را حل کند، امکانات بی پایان است و من مشتاقانه منتظرم ببینم در این سفر به کجا خواهیم رفت.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *