واکنش دختر بیتا فرهی به حواشی رونمایی از تندیس مادرش: اهمیت تندیس در شباهتش نیست؛ بلکه در شمایل و نمادی است که از آن هنرمند به جا می‌ماند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

خبرگزاری ایسنا: دختر بتا فرحی پس از رونمایی از مجسمه مادرش در موزه سینما نوشت: معنای کلمه مجسمه را باید درست فهمید. اهمیت مجسمه در شباهت آن نیست، بلکه در تصویر و نمادی است که هنرمند از خود به جای می گذارد.

مهسا قریشی پس از رونمایی از مجسمه مادرش (به عنوان اولین تندیس یک بازیگر زن که در موزه سینما قرار داده شد) نوشت: این مجسمه برای بزرگداشت خلاقیت های هنری مادرم ساخته شده است.

تنها چند روز از سفر ابدی بی نظیر مادرم می گذرد. غم از دست دادن او سنگین و غیر قابل باور بود. کنار مرتضی و افروز (دوستان صمیمی مادرم) نشسته بودیم و داشتیم درباره او صحبت می کردیم. همه ما از این حرکت ناگهانی ناراحت و نگران این بودیم که چگونه یاد و خاطره بانوی بزرگ سینمای ایران را زنده نگه داریم.

مادر چند ماه قبل از فوتش مجسمه آقای مرتضی سعیدی (مجسمه ساز) را دیده بود و به شوخی از او پرسید: نوبت من کی می شود که مجسمه بسازم؟ مرتضی در فکر این بود که به مناسبت تولدش مجسمه کوچکی به او بدهد، اما متاسفانه سرنوشت این فرصت را به او نداد و با مرگ مادرش، ایده ساخت مجسمه او زنده شد.

آقایان آل اسماعیلی و خانم حیدرآبادی (مسئولان موزه سینما) از این ایده استقبال کردند و تصمیم گرفتند اولین مجسمه یک هنرمند را در موزه سینما به نمایش بگذارند. ساخت این تندیس با همکاری مرتضی سعیدی و افروز پوجاریا سه ماه پس از درگذشت مادر آغاز شد و آنها توانستند روز چهارشنبه 3 مردادماه با حضور همکاران، دوستان و خانواده از این مجسمه رونمایی کنند.

این مجسمه واکنش های متفاوتی را برانگیخت. برخی از آنان از ترس زنده کردنش به او نزدیک نشدند و برخی از تشبیه او خرده گرفتند و تعجب کردند که چرا این گونه آفریده شده است.

اما آنچه برای من به عنوان یک بازمانده از این هنرمند مهم است، زنده نگه داشتن یاد اوست. مفهوم کلمه “تندیس” باید به درستی درک شود. اهمیت مجسمه در شباهت آن نیست، بلکه در تصویر و نمادی است که هنرمند از خود به جای می گذارد.

اگر بخواهیم هدف از ساخت مجسمه را فقط به شباهت محدود کنیم، شاید – موزه‌هایی مانند «مادام توسو» و «گرون» وجود نداشته باشند، زیرا در این موزه‌ها هنرمندان بیشتر روی نمادها کار می‌کردند تا شباهت‌ها.

لازم به ذکر است مراسم رونمایی از تندیس بتا فرحی شامگاه سوم مرداد ماه در موزه سینما برگزار شد و پس از این برنامه و انتشار عکس های آن در حالی که واکنش های مثبتی به همراه داشت، انتقاداتی نیز در این مراسم مطرح شد. فضای مجازی

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *