ایرنا: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران سالانه حدود 50 هزار نفر را به دلیل آلودگی هوا از دست می دهد و این هزینه انسانی آلودگی هوا است.
محمدرضا ظفرقندی در همایش حکمرانی فرهنگ و علم که به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رئیس جمهور برگزار شد، افزود: شاید این چنین است و نمی توان تصور کرد که کل بودجه ای که در بودجه تولید و درآمد نفت در سال 1404 گذاشته اند 11 میلیارد دلار بوده است. هزینه مالی آلودگی هوا حداقل 12 میلیارد دلار است که در برخی محاسبات حتی تا 20 میلیارد دلار می رسد.
وی ادامه داد: آلودگی هوا را بررسی کردم و دیدم از دست دادن نیروی کار معمولی ما چقدر هزینه دارد. دولت نیز از این موضوع مطلع شد.
وزیر بهداشت گفت: در حوزه سلامت مسائلی داریم که امیدواریم با همکاری خوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر خسروبانه موانع را شناسایی و برطرف کنیم. و رفع موانع تولید که ذکر شد، یکی از آنها در حوزه علمی، فرهنگی و دانشگاهی است. ما مشکل بزرگی به نام مهاجرت داریم و این مشکلی است که اگر به آن توجه نکنیم مانند موریانه هایی است که فونداسیون را می خورند و انسان تا دیر نشده متوجه آن نمی شود و این یک مشکل جدی در حوزه سلامت بدون تعصب یا فرافکنی، دلایل مهاجرت در حوزه های بهداشتی و حفظ سرمایه انسانی قابل توجه باید شناسایی شود. شما واقعا نمی توانید برای اینها قیمت بگذارید.
ظفرکندی افزود: در حوزه بهداشت و درمان مهاجرت پرستاران، پزشکیان و دانشجویان را داریم که مشکل بزرگی است. نمی خواهم ریشه اش را اینجا بررسی کنم، فضایش باید فنی، کارشناسی و حرفه ای باشد. شورای انقلاب فرهنگی هم روی این موضوع کار کرد. مهاجرت در سلامت یکی از کارهای بزرگی است که روی آن کار شده است، اما باید پایان یابد تا بتوانیم این روند را معکوس کنیم.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بحث کیفیت در همه علوم به ویژه در حوزه پزشکی موضوع بسیار مهمی است، افزود: جمله ای از بیانات مقام معظم رهبری دارم که می خوانم درباره شورای انقلاب فرهنگی، توسعه دانشگاهها، پژوهشگاهها و سایر مراکز آموزش و پرورش و آموزش عالی که نیاز به واکنش طبیعی دارد و افزایش زیاد تعداد دانشجویان نیز به نوبه خود وظایف جدیدی را بر دوش مسئولان فرهنگی کشور میگذارد. اولی کیفیت که تامین منابع علمی و پژوهشی در این مراکز است و ثانیاً تربیت معنوی دانش آموزان و هدایت افکار و اعمال آنان.
الظفرکندی تاکید کرد: باید روی این گروه تمرکز کنیم. به خصوص در حوزه پزشکی خط قرمز ما کیفیت است، یعنی اگر تصمیمی با ضمیمه ها داریم، حتی اگر به هر دلیلی اجرا نمی شود، به این دلیل است که کشور پول و ظرفیت ندارد، زیرا برای به عنوان مثال، ما تصمیم به افزایش ظرفیت داشتیم، زیرا به او نیاز داریم، اما بدون کیفیت بود و این قطعاً منجر به نارضایتی می شد.
وی ادامه داد: دانشجویی که بخواهد 6 تا 7 سال در مسکن بماند که وضعیت مسکن نامناسب باشد نارضایتی به وجود می آید. اگر همین دانشجو بخواهد وارد رشته دندانپزشکی شود، به یک مجموعه دندان مصنوعی نیاز دارد وگرنه پنج دانشجو هستند که نمی توانند در یک مجموعه از استاد خود یاد بگیرند. اگر همین دانشجوی پزشکی به بیمارستان مراجعه کند، قبل از یادگیری باید تعداد کافی بیمار را ببیند و از طرفی بیمارستان، کلاس، مسکن و تجهیزات خودش را فراهم کند، در غیر این صورت مزمن خواهیم شد. بیمار نارضایتی خاموش و کیفیت پایین. این حقیقتی است که من همیشه می گویم زمانی موفق می شویم که دانش آموزان از محیط یادگیری خود لذت ببرند.
وزیر بهداشت در ادامه سخنان خود به موضوع جمعیت جوان اشاره کرد و گفت: مادران از دوران بارداری به ویژه دوران زایمان در محیط های بیمارستانی لذت نمی برند و برایشان سخت می شود. این تجربه بد اجازه نمی دهد این روند ادامه پیدا کند، بنابراین تجربیات بد مانع از ادامه مسیر می شود.
الظفرکندی تاکید کرد: برای دستیابی به مصوبات شورای انقلاب فرهنگی باید تعامل مستمر و عملیاتی با دستگاه های اجرایی کشور و صاحبان فرآیند از دانشجو گرفته تا استاد وجود داشته باشد در غیر این صورت مصوبات محقق نمی شود. نتیجه مطلوب
وزیر بهداشت درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شرایط فرهنگی در دانشگاه ها قبل و بعد از انقلاب متفاوت بود. دانشگاه قبل از انقلاب با گروه ها و فرقه هایی که همسو با انقلاب نبودند و بر تنش های سیاسی کل کشور تأثیر می گذاشتند، در مسیر اصلی حرکت می کرد. یادم هست که در دانشگاه تهران جلوی دانشکده داروسازی ما چادر زده بودند و نوشته بودند که محل جمع آوری کمک های مالی برای حزب کوملی در کردستان است، یعنی به مرحله ای رسیده است که این گونه فعالیت ها رایج شده است. و طبیعی بود که برخورد ما به عنوان دانشجوی مسلمان با این گروه ها سخت باشد، اما نتیجه خوب بود و فکر می کنم دانش آموزان آن نسل از آن موقعیت ها سربلند بیرون آمدند و در نهایت راه درست انتخاب شد. .
الظفرقندی افزود: آنچه – دیدیم خواست امام و پیشنهاد مکرر رهبر معظم انقلاب برای گفتمان سیاسی سالم و رشد دانشگاه است. یادم هست در آن زمان در یکی از انتخابات شوراها گروهی آمدند و گفتند که طلبه در این انتخابات دخالت نکند تا دانشجویان وارد عرصه سیاسی نشوند و امام موضع تند گرفتند و گفتند این یک توطئه و آنهایی که می گویند دانشجو و دانشگاه در امور سیاسی دخالت نکند، بیشتر از کسانی که می گویند روحانیت دخالت نکند، در خطرند و در آن زمان این جایگاه امام بود که بالاخره در دنیا پخش شد. . ملت
وی افزود: بعدها با شرایط مختلفی مواجه شدیم، هرچند مقام معظم رهبری در دانشگاه ها کرسی های آزاد اندیشی را برای گفتمان و گفتمان سیاسی تشویق کردند و من واقعا خوشحالم که این روزها در این مسیر در جایگاهی قرار گرفتیم. زمانی که روزهای دانشجو و 25 اسفند را پشت سر گذاشتیم، این امر تا حد زیادی محقق شد، واقعیت این است که در جلسات و دانشگاه های مختلف این بحث انجام شد و حرف هایی زده شد، معتقدم حضور دانشجویان ارزش افزوده بالایی داشت. هنگامی که آنها آنجا هستند، آن حضور بدون توجه به هر ذوق یا گفتگو به معنای سرمایه اجتماعی است که بسیار ارزشمند است.
الظفرقندی با اشاره به اینکه مسائل سوریه روز گذشته در دولت مطرح شد، گفت: مبنای این تغییری که رخ داد، جنگ نبود. یعنی درخواست دادند و گرفتند و دلیل آن هم عدم حضور بود. یعنی سرمایه اجتماعی وقتی مردم به صحنه می آیند، وقتی حضور ندارند، مثل زمانی است که موریانه ها پایه و اساس حکومت را گذاشتند و در عرض یک هفته و 10 روز ناگهان فرو ریخت. من فکر می کنم آنچه باید به دنبال آن باشیم حضور پررنگ دانشجویان با هر سلیقه ای است. همه سلیقه ها حاضر است و همه می آیند حرف می زنند، هیچ اتفاقی نمی افتد. شنیده شدن نیز بسیار مهم است.
وی گفت: صالحی وزیر فرهنگ گفت که از دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بازدید کردم و سپس به اقامتگاه رفتم. این همان چیزی است که ما باید نگران آن باشیم که نارضایتی است و اینها مسائلی است که باعث نارضایتی خاموش می شود حتی اگر صدایی ایجاد نشود و باید این نارضایتی ها شناسایی شود.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: حقیقت این است که آنچه این روزها احساس کردم و در دوران دانشجویی در دانشگاه شریف دیدم صحنه های فوق العاده ای بود. من حدود 50 سال است که دچار 16 آذر هستم. قبل از انقلاب نهضت 16 آذر شاید یک ساعت بود که دانشجویان تظاهرات کردند، شیشه ها را شکستند، کلاس ها را بستند و در عرض یک ساعت نگهبانان دانشگاه به آنها اطلاع دادند که به دانشگاه هجوم خواهند آورد، می جنگند، می گیرند و می بندند. و این پایان کار بود. بعد از انقلاب فراز و نشیب هایی داشت. من مقاله ای نوشتم و گفتم 16 آذر دما و دماسنج نحوه انجام فعالیت های دانشگاه است و معتقدم با توجه به استانداردهایی که می دانم و با آموزش هایی که از امام دارم 16 آذر خوب بود. علائم حیاتی او قابل قبول بود و انشاءالله زنده خواهد ماند.