وزیر صمت: مجبور به واردات بنزین هستیم / ساخت ۳ هزار ایستگاه شارژ خودرو برقی تا پایان امسال

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

مهر: وزیر صمت با بیان اینکه باید صنعت خودرو را از قیمت گذاری دستوری نجات دهیم، گفت: تا پایان امسال 3000 جایگاه جدید شارژ خودروهای برقی ساخته می شود.

عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز صنعت خودرو گفت: در سال 2023 مجموع درآمد حاصل از خودرو به 3 میلیارد و 350 میلیارد دلار می رسد و رتبه نخست درآمدزایی در جهان را به خود اختصاص می دهد، این در حالی است که طبق آمار، کل درآمد کشور به 3 میلیارد و 350 میلیون دلار خواهد رسید. درآمد صنعت خودرو به 840 هزار میلیارد تومان رسید که نصف بودجه کشور را شامل می شود.

وی افزود: صنعت خودرو نقش عمده ای در ایجاد فرصت های شغلی در کشور ایفا می کند چرا که 60 صنعت با صنعت خودرو که ششمین اقتصاد بزرگ جهان است پیوند خورده است.

علی العبادی افزود: سال گذشته 37 شرکت خودروسازی یک میلیون و 335 هزار دستگاه خودرو تولید کردند اما التهاب بازار کاهش پیدا نکرد اما با این تعداد تولید خودرو در رتبه شانزدهم جهانی قرار گرفتیم و برای سال 1403 یک میلیون و 700 دستگاه تولید کردیم. ما ماشین را هدف گرفتیم.

وزیر صامت تصریح کرد: تخصیص ارز یکی از موضوعات مطرح در صنعت خودرو است و ارز چند نرخی در حال حاضر لایه به لایه باعث فساد می شود. فرض کنید سال گذشته یک مقدار ارز به یک شرکت داده بودیم و آن شرکت مقداری کالا وارد کرد، امسال مقدار ارزی را دو برابر کردیم اما همین مقدار کالا وارد کرد.

به گفته علی آبادی 900 هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند که 12 درصد ارزش افزوده کشور را شامل می شود. رتبه ایران در تولید خودرو در سال 2021 تا 2023 از رتبه 18 به 16 رسید و در صورت ثابت ماندن تولید در سال جاری به رتبه 15 خواهیم رسید.

وزیر صامت گفت: صنعت خودرو باید از قیمت گذاری تکلیفی نجات یابد و حمایت شود. به نظر من خودروسازان ما خوب نیستند و به نظر من خیلی بد نیستند، اما انتظار داریم به سمت تولید خودرو برای – و فردا حرکت کنیم.

باید بنزین وارد کنیم

وی افزود: در بحث افزایش عمق ساخت داخلی نظرات مختلفی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که صنعت خودرو در مونتاژ خودروی وارداتی از لاستیک ایرانی استفاده می کرد و می گفت 20 درصد جذب شد و این اشتباه است. معنای عمق ساخت داخلی باید بررسی شود.

علی آبادی با اشاره به راهبردهای اصلی در صنعت خودرو گفت: برق مسیری است که باید طی کنیم. در حال حاضر 120 میلیون لیتر بنزین در سراسر کشور مصرف می شود که 7 میلیون لیتر آن نیاز به واردات داریم، بنابراین برقی سازی راه حل غلبه بر مصرف بنزین است.

وی تاکید کرد: تا پایان امسال 3000 جایگاه جدید شارژ خودروهای برقی ساخته می شود.

به گفته وزیر امنیت، مهمترین اجزای نیروی محرکه یک خودروی برقی شامل باتری، موتور، گیربکس و سیستم کنترل است که در هر کدام از آنها جای می گیرد، اما اولویت شروع با باتری و تامین آن است. انرژی.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *