وزیر علوم: باید آزادی علمی به رسمیت شناخته شود/ انباشتی از مسائل و بحران‌های حل نشده داریم؛ تجمع معضلات گاهی منجر به خشم اجتماعی می‌شود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه علم فقط با احترام به دانشمندان قابل توسعه است، گفت: آزادی علمی باید به رسمیت شناخته شود. زیرا اولین قدم برای توسعه علم، آزادی علمی است.

حسین سیمای صراف در نشست شورای علمی فرهنگستان علوم با بیان اینکه علم فقط با احترام به دنیا قابل توسعه است، اظهار داشت: آزادی علمی باید به رسمیت شناخته شود زیرا اولین قدم برای توسعه علم، آزادی علمی است. من اعتقاد راسخ به تکریم علم دارم زیرا خود را خادم علم و نهاد علم می دانم.

وی ادامه داد: توسعه کشور در گرو توسعه علم است و توسعه علم نیازمند احترام جهانیان است. اگرچه امروزه سرمایه اجتماعی و اعتماد به دانشگاه ها کاهش یافته است، اما همچنان اعتماد به دانشگاه ها بیشتر از سایر موسسات است.

وزیر علوم با بیان اینکه انباشته ای از مسائل و بحران هایی داریم که حل نشده است، گفت: انباشت مشکلات گاهی خشم اجتماعی را به دنبال دارد و تنها راه حل برای حل این مشکلات راه علم است. علمای عقل گرا شیعه صد سال برای اعتبار عقل مجاهده کرده اند و اکنون به نظر می رسد ما نیز باید برای اعتبار و حجیت علم تلاش کنیم.

وی تاکید کرد: به گفته همه وزرای آموزش و پرورش و علوم، تنها فردی که بیشترین پیگیری و علاقه را در خصوص موسسه علم دارد، مقام معظم رهبری است، بنابراین قطعا از نیازها و راهکارهای ارتقای موسسه علوم استقبال می کنند. علوم

علم مبتنی بر شواهد است، سیمایی ادامه داد: متاسفانه علم کمتر در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها دخالت می کند. مثلا مشکل تورم با تحریم های دولتی حل نمی شود. بحران های اجتماعی با پلیس حل نمی شود اما بحران های اجتماعی راه حل علمی دارند.

وی تاکید کرد: دانشگاه باید مسئولیت اجتماعی خود را در قبال جامعه به درستی انجام دهد. وی افزود: دانشگاه های نسل اول برای تدریس، نسل دوم پژوهش، نسل سوم کارآفرین و نسل کنونی دانشگاهی تاثیرگذار اجتماعی متعهد به مردم، حاکمیت و جامعه است.

سیمایی با تاکید بر اینکه اولین قدم برای توسعه علم آزادی علمی است، گفت: راه نظام مند تکریم دانشمند، شناخت آزادی علمی است. علم در محیط ناامن رشد نمی کند و اگر علم و جهان را محدود و چارچوب بندی کنیم، خلاقیت را از دنیا می گیریم و در چنین شرایطی دنیا در تحقیق و آموزش موفق نخواهد بود.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *