وزیر کار: سهم تعاونی‌ها از اقتصاد فقط پنج درصد است؛ باید ۲۵ درصد باشد/ مداخلات نادرست دولت، تعاونی‌ها را تضعیف کرد/ دولت در امر توزیع آب وارد و تغییرات نادرستی ایجاد شد/ یکی از عوامل بحران آب در اثر مداخلات نادرست بود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایرنا: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سهم تعاونی ها در اقتصاد باید 25 درصد باشد، گفت: تعاونی ها اکنون تنها 5 درصد در اقتصاد کشور سهم دارند.

احمد مدری – در سخنرانی پیش از خطبه های مذهبی و سیاسی جمعه تهران با اشاره به 13 شهریور روز ملی تعاون به جایگاه تعاونی ها در اقتصاد اشاره کرد و افزود: تعاونی ها بوده و هستند. ” در جهان – و در تاریخ ایران، هدف آن اتحاد قدرت های کوچک اقتصادی برای ایجاد تغییرات بزرگ بود.

وی با اشاره به نامگذاری سال آینده در دنیا به سال تعاون، اظهار داشت: دنیا به جایی رسیده است که مبارزه با فقر، بیکاری، نابرابری و توسعه عادلانه مستلزم گسترش بخش تعاون است. این در قانون اساسی کشور نیز آمده است.

مدری ادامه داد: شهید آیت الله بهشتی که جهان و تاریخ ایران را به خوبی می شناخت و با میراث فرهنگی و دینی آشنا بود، اصول بسیار روشنی را در خصوص تعاونی ها در قانون اساسی در مجلس خبرگان رهبری تصویب کرد، مشروط بر اینکه درک شود که شهید بهشتی. در مورد تعاونی ها عادت داشتیم چیزی که – می بینیم، مثلا یکی از 10 بانک بزرگ دنیا تعاونی است.

وی نمونه دیگری از دومین فروشگاه زنجیره ای دنیا را که در قالب تعاونی است، عنوان کرد و خاطرنشان کرد: چین با پیوند تعاونی ها و شرکت های بزرگ سالانه 10 میلیون شغل ایجاد کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: آیت الله بهشتی در کتاب اقتصاد تعاون به خوبی نشان داده است که مسیر توسعه در ایران از تعاونی ها می گذرد. همچنین از طریق تعاونی ها شبکه روابط اجتماعی گسترش می یابد و مشکل عمده اقتصادی حل می شود. با توجه به قانون اساسی و احکام متعدد رهبر معظم انقلاب در خصوص تعاونی ها، با آنچه باید باشد فاصله داریم.

وی گفت: چرا در کشوری که مردم آن پیشگامان توسعه تعاون در تاریخ بشریت بوده اند، – برخلاف مصوبات به جای اینکه تعاونی ها سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد ایران داشته باشند، کمتر از ۵ درصد مشارکت دارند؟

یکی از اعضای کابینه در دولت چهاردهم با اشاره به تاریخچه تعاونی ها به ایجاد قنوات اشاره کرد و افزود: کانال ها به دستور حاکمان وقت ایجاد شد اما شبکه کاملا مردمی بود و کانال هایی که ایرانی ها ساخته اند بزرگترین کانال است. سازه های آبی در جهان و از طریق تعاونی ها ایجاد شده اند.

وی به نقل قولی از مورخ بزرگ ویل دورانت اشاره کرد و ادامه داد: وی می گوید ایرانیان در کتاب اوستا که سه هزار سال پیش نوشته شده است تعاونی های کشاورزی داشتند و برخلاف اروپایی ها، ایرانی ها بزرگ نداشتند. زمین های کشاورزی زیر کشت که توسط تعاونی ها کاشته و برداشت می شد.

مدری مثال دیگری زد و گفت: در جامعه روستایی چوپان داریم و چوپان تعاونی است. چند خانواده چندین دام را در اختیار یک نفر قرار می دهند که با ترکیب این دام ها می توانند دامداری را در کشور راه اندازی کنند. این همه دامداری که اگر کشاورزی نبود، وجود نداشت، در نتیجه تعاونی ها به وجود آمد.

وی با طرح این سوال که چرا – در کشور به این وضعیت رسیده ایم و تعاونی ها گسترش نیافته است، تاکید کرد: تعاونی ها می توانند استثمار را کاهش دهند، حاکمیت سرمایه را کاهش دهند، روابط عادلانه بین مردم برقرار کنند و روابط اجتماعی را بین مردم پیوند دهند، اما ما نتوانسته ایم. توانست تعاونی ها را گسترش دهد.

وزیر کار تاکید کرد: بخشی از رویه ها باید توسط مسئولان و بخشی دیگر توسط مردم انجام شود. مداخلات نادرست دولت ها تعاونی ها را تضعیف کرده است. در سال 1347 شمسی قانون ملی شدن آب صادر شد. دولت بدون اینکه بداند مردم چگونه شبکه آبرسانی را سازماندهی کردند، در توزیع آب دخالت کرد و تغییرات غیرقانونی ایجاد شد. یکی از دلایل فرونشست دشت ها و بحران آب مداخلات اشتباهی بود که از سال 2047 آغاز شد و ادامه یافت.

وی افزود: در دهه 60 دولت برای نگهداری کانال های آب به مردم پول داد که مردم با کمک مالی دولت به صورت خودجوش این کار را انجام دادند. این اقدام به یک مسئله دولتی تبدیل شد و زمانی که دولت دچار کسری بودجه شد، مردم کانال ها را رها کردند. این نوع مداخله باعث می شود نتوانیم شاهد گسترش تعاونی ها باشیم.

مدری ادامه داد: تعاونی ها زمانی گسترش می یابند که مردم از شبکه های اجتماعی خود استفاده کنند، به عنوان مثال تعاونی های خوب کشاورزی مانند تعاونی سیب زمینی کاران ایران که در زمینه تحول فناوری و افزایش عملکرد کشاورزی پیشگام است. همچنین در روستا، کشاورزان گرد هم می آیند و با تبدیل شدن به تعاونی های بزرگ، خود را متحول می کنند.

وی با اشاره به اینکه در تعاونی مسکن فرهنگیان شاهد خدمات ارزنده ای بودیم، گفت: – شاهد هستیم که تعاونی های نیروهای مسلح برای افراد تحت پوشش مسکن مسکن می دهند، اما اغلب تعاونی ها نقشی را که باید ایفا نمی کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: دولت قادر به تنظیم روابط تعاونی‌ها نیست و هر زمان که مردم دور هم جمع می‌شوند، نظام حقوقی باید کارآمد باشد تا در پاسخ به شکایات مردم اختلافات بین آنها را به صورت شفاف حل کند. «تسریع رویه ها و جلوگیری از سوء استفاده از اموال عمومی.

وی ادامه داد: در بخش تعاونی نتوانستیم این نوع ارتباط را ایجاد کنیم و در بسیاری از مواقع افرادی که سرمایه خود را افزایش دادند حداقل ضرر کردند و متحمل زیان های قابل توجهی شدند.

به گفته وی، در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای احقاق حقوق مردم و انجام وظایفی که قانون به طور واضح بر عهده ما گذاشته است، باید از اجرای حقوق مردم اطمینان حاصل کنیم، نظارت را به درستی و بدون دخالت انجام دهیم. و با شفافیت و امکان تجمع، بودجه عمومی را محدود کرده است.

مدری افزود: یکی از کارکردهایی که آیت الله بهشتی برای تعاونی ها ذکر کردند این است که انباشت علم ایجاد می کنند. وقتی مردم دور هم جمع می شوند، این تعاونی ها روش کار خود را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کنند و وقتی تعاونی ها از بین می روند، همه این مشاغل از بین می روند.

وزیر کار افزود: آنچه بر سر ما آمده است و – خلأ بزرگی در نظام حمایت اجتماعی ما وجود دارد، تخریب محله در همه شهرها، شهرهای بزرگ و شهرهای بالای 300 هزار نفر است که اینگونه نیست. حتی همسایگان خود را بشناسند.

وی گفت: تعاونی ها زمانی رشد می کنند که حداقل پیوندهای اجتماعی وجود داشته باشد و زمانی که در محله پیوند اجتماعی نداشته باشیم نمی توانیم تعاونی مصرف و مسکن داشته باشیم.

به گفته المداری، تعاونی های توزیع و تعاونی هایی که جنبه حمایتی دارند نیز باید در بستر جغرافیایی شکل بگیرند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اگر بتوانیم تعاونی ها را احیا کنیم، محله ها زنده می شود و ارتباطات در ادارات و مکان های تعامل مردم رونق می گیرد.

مدری تاکید کرد: برنامه ای که دنبال خواهیم کرد این است که بتوانیم کسانی را که تعاونی در محلات و ادارات تشکیل می دهند احیا کنیم، مانند بزرگترین تعاونی اعتباری دنیا که در فرانسه از مردم محله تاسیس شد.

وزیر تعاون افزود: ما پیشگام تعاونی ها بودیم و باید مسیر ناهموار را در دولت تسهیل کرد و موانع را برطرف کرد.

وی افزود: همه مردم ایران باید بدانند که با پیوندهای اجتماعی در محله، مسجد، مدرسه و ادارات می توان بر بیکاری، فقر و نابرابری فائق آمد.

این عضو هیأت وزیران دولت چهاردهم تأیید کرد: رهبر معظم انقلاب 11 تکلیف مشخص را در سیاست های کلی برای دستیابی تعاونی ها به ما محول کردند و دستور تشکیل تعاونی های فراگیر برای 3 قشر کم درآمد و طبقه کارگر را صادر کردند. . سهم تعاونی ها باید به 25 درصد برسد.

وی تاکید کرد: قانون اساسی در اصل سوم خود دولت را موظف کرده است که روحیه برادری و تعاون اسلامی را در بین همه مردم گسترش دهد و زمینه ساز آن باشد.

مودری با اشاره به اینکه یکی از ارکان اقتصاد ما که شکاف بین دولت و بخش خصوصی را پر می کند تعاونی ها هستند، گفت: به دلیل بی توجهی هایی که در دولت انجام دادیم و نتوانستیم محله خود را حفظ کنیم، اینجا ایستاده ایم. روابط جامعه در طول تغییرات

وی ابراز امیدواری کرد که بتوانیم به سمت همکاری پیش برویم زیرا مهم ترین رکن زندگی جمعی است و دارای ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است و شاهد تحول بزرگی در حکومت وحدت ملی هستیم.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *