وزیر کار: یک میلیارد تومان به خانواده جان‌باختگان معدن طبس پرداخت خواهد شد / آماده ایم هر ۳ ماه یک بار در خصوص بهبود ایمنی معادن زغال سنگ به مردم گزارش بدهیم

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آمادگی داریم هر 3 ماه یک بار گزارشی در خصوص ارتقای ایمنی معادن زغال سنگ به ویژه معادن شهرستان طبس به مردم ارائه کنیم.

احمد مدری با اشاره به حادثه معدن زغال سنگ طبس گفت: این حادثه یکی از بزرگترین حوادث معدنی کشور محسوب می شود و گستردگی جغرافیایی دارد زیرا کارگران شاغل در این معدن از نقاط مختلف کشور هستند. 200 میلیون تومان به حساب مدعی العموم واریز شد که به خانواده های متوفیان واریز می شود. کارگران تحت پوشش بیمه حوادث بودند و به هر خانواده بیش از یک میلیارد تومان پرداخت می شود.

وی در خصوص لزوم رعایت نکات ایمنی در معادن زغال سنگ کشور و احتمال سهل انگاری در وقوع این حوادث گفت: باید دو موضوع را از هم تفکیک کنیم که یکی خطاهای فردی یا سهل انگاری شخصی است و دیگری خطاها. از سیاست ها و عملیاتی که رخ می دهد. ما بر لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب برای تعیین علل حادثه و بررسی کامل این پدیده تاکید می کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در گفت و گوی تلویزیونی صحبت می کرد، ادامه داد: آنچه در خصوص حوادث معدن باید مورد توجه قرار گیرد این است که چرا از سال 1376 تا 1391 حدود 32 فوتی داشته ایم در حالی که از سال 1391 تا 1403 بیش از 114 نفر در این حوادث جان باختند؟

مدری اضافه کرد: دلیل این مشکل این است که به تدریج وارد لایه های زیرین و عمیق معادن زغال سنگ شدیم و معادن زغال سنگ عموماً در لایه های زیرین با گاز متان همراه هستند اما باید تاثیر اشتباهات فردی در این حادثه بررسی شود. .

وی گفت: شهر تپاس یک شهر معدنی است و هیچ شهری در ایران به وسعت عملیات معدنی مانند تپاس وجود ندارد. جمعیت طبس 40 هزار نفر است و 14 هزار کارگر در حوزه معدن مشغول به کار هستند. در واقع اقتصاد طبس وابسته به معادن است.

وزیر کار با بیان اینکه بعید است در سیستم های نظارتی ما سهل انگاری صورت گرفته باشد، ادامه داد: نکته مهم این است که معادن زغال سنگ ما به طور کلی سنتی است و از دو معدن در شهر طبس بازدید کردیم. که یک معدن سنتی و یکی از آن ها معدنی مکانیکی است، در حالی که معدن طبس یکی از معادن غیرمکانیکی است که در این مکانیسم 1750 نفر مشغول به کار هستند و سیستم مانیتورینگ بصری ندارند.

مودری با اشاره به اینکه 200 معدن زغال سنگ در کشور وجود دارد گفت: در حال حاضر یکی از معادن مکانیزه است و علت مکانیزه نبودن برخی معادن به دلیل وجود لایه ها و اشکال در آنها به هیچ عنوان مکانیزه نمی شود. برای اینکه کمتر بگیریم باید دید چگونه می توانیم مکانیزاسیون را در معادن کشور افزایش دهیم.

وی در پایان گفت: ما در وزارتخانه آمادگی داریم هر سه ماه یکبار گزارشی در خصوص ارتقای ایمنی معادن زغال سنگ به ویژه شهرستان تپاس به مردم ارائه کنیم.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *