پایان انتظار برای پرتاب موشک «آریان ۶»

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: این سکوی پرتاب ساخت شرکت آریان گروپ جایگزین موشک آریان 5 می شود که تیرماه سال گذشته پس از انجام 117 ماموریت بازنشسته شد.

پنجره پرتاب آریان 6 فردا ساعت 14 به وقت محلی (21:30 به وقت ایران) باز می شود.

موشک آریان 5 به مدت 27 سال از سال 1996 تا 2023 فعال ماند و سیستم پرتاب اصلی آژانس فضایی اروپا بود. موشک آریان 6 قرار بود بلافاصله پس از بازنشستگی موشک نسل قبلی شروع به کار کند، اما سال ها تاخیر در توسعه آن باعث شد که به موقع آماده نشود.

در نتیجه، آژانس فضایی اروپا مجبور شد برای انجام ماموریت های علمی خود در سال گذشته به سایر ارائه دهندگان پرتاب، مانند شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس، تکیه کند.

اگر همه چیز با آریان 6 خوب پیش برود، اروپا به بازی فضایی بازخواهد گشت. جوزف اشباخر، مدیر کل ESA در ماه ژوئن گفت: “آریان 6 نشان دهنده عصر جدیدی از سفرهای فضایی متنوع و مستقل اروپایی است و دسترسی مستقل اروپا به فضا را باز می گرداند.”

موشک آریان 6 قرار است از پایگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه پرتاب شود و به شکل یک مبلغ اعزامی به فضا پرتاب شود. انتظار می رود پوشش زنده پرتاب 30 دقیقه قبل از برخاستن آغاز شود.

لازم به ذکر است که رزمایش پرتاب این موشک در 30 خرداد ماه انجام شد و اپراتورها ابتدا به این موشک 90 متری فرصت ماندن آزادانه و بدون پشتیبانی بر روی سکو را دادند. آنها سپس موشک را به دمای برودتی رساندند، سوخت را به داخل آن پمپ کردند و قبل از آماده شدن برای پرتاب واقعی، سیستم ها را به طور کامل بررسی کردند.

آژانس فضایی اروپا چند روز بعد نتایج دقیق این آزمایش را منتشر کرد و مشخص شد که عملکرد آریان 6 کاملا طبق برنامه بوده است.

طرح پرواز موشک آریان 6 به مدار پایین زمین در ارتفاع 520 کیلومتری تنها یک پرواز آزمایشی نخواهد بود. این موشک پس از ورود به مدار زمین، 9 تسورا را پرتاب خواهد کرد. مرحله فوقانی آن که “وینچی” نام دارد، دارای چهار آزمایش خارج از مدار است. از جمله دستگاهی که سیستمی را برای مکان یابی سریع ماهواره ها و دو کپسول مدارگرد در اقیانوس آرام آزمایش می کند تا مشخص کند که آیا آنها می توانند با موفقیت دوباره وارد جو زمین شوند یا خیر.

در نهایت وینچی در جو زمین خواهد سوخت. البته، می‌توان آن را چندین بار در مدار زمین مستقر کرد تا چندین ماهواره در ارتفاعات مختلف مستقر شوند و همانطور که برای اولین پرواز برنامه‌ریزی شده بود، فضاپیما را از مدار خارج کرد و از شناور شدن آن به عنوان زباله‌های فضایی یا احتمالا سقوط جلوگیری کرد.

موشک آریان 6 قرار است تا سال 2026 9 تا 12 بار در سال پرتاب شود. اگرچه هنوز اولین پرواز خود را انجام نداده است، اما آژانس های فضایی و شرکت های خصوصی 30 ماموریت را با آن رزرو کرده اند. بزرگترین مشتری این موشک آمازون است که 18 پرتاب برای شبکه فضایی کویپر خود سفارش داده است.

اولین پرتاب موشک آریان 6 برای سال 2020 برنامه ریزی شده بود، اما یک سری مشکلات فنی، همراه با اختلالات ناشی از همه گیری کووید-19 و جنگ بین روسیه و اوکراین، باعث تاخیرهای مکرر شد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *