پایان یک دهه انتظار اروپا؛ «آریان ۶» چهار میلیارد یورویی برای نخستین بار با موفقیت به فضا پرتاب شد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

موشک آریان ۶ ساخته شده توسط آژانس فضایی اروپا روز سه شنبه ۹ ژوئیه (۱۹ ژوئیه) از پایگاه گویان فرانسه با موفقیت به فضا پرتاب شد.

آژانس فضایی اروپا روز سه شنبه با پرتاب موفقیت آمیز موشک آریان 6 خود نفس راحتی کشید و پس از یک سال وقفه دوباره به مدار زمین دسترسی پیدا کرد.

آریان 6 جایگزین آریان 5 می شود که برای سال ها دارایی بسیار مهم آژانس فضایی اروپا بوده است. از سال 1996 تا 2023، آریان 5 قرار بود 117 پرتاب کند که 112 مورد موفقیت آمیز بود. راکت جدید طولانی تر، سبک تر و مقرون به صرفه تر از آریان 5 است.

آریان 5 در ژوئیه 2023 از خدمت خارج شد و قرار بود جایگزینی فوری شود، اما پروژه آریان 6 بارها به دلیل مشکلات فنی، شیوع همه گیری کرونا و پایان روابط با روسیه به دلیل جنگ در اوکراین.

در نتیجه اروپا گزینه دسترسی به فضا و امکان پرتاب ماهواره به مدار را بدون اتکا به کشورها و سازمان های ثالث از دست داد و مجبور شد وظایف خود را به شرکت های خصوصی مانند اسپیس ایکس واگذار کند.

تیری برتون، کمیسر اروپا برای بازار داخلی، در نوامبر 2023 گفت که این تصمیم “با اکراه” گرفته شده است.

ماتیا رنسلیج، تحلیلگر مؤسسه سیاست فضایی اروپا، می‌گوید: «اروپا به طور فزاینده‌ای در حال درک نیاز به استقلال بیشتر در برخی مناطق استراتژیک است.»

جوزف اشباخر، مدیر کل آژانس فضایی اروپا گفت: با پرتاب آریان 6، ما دوباره به فضا دسترسی داریم.

شاتل جدید به اروپا این امکان را می دهد که ماهواره ها را برای رصد زمین، ارتباطات یا حتی اهداف نظامی در مدار قرار دهد. آریان 6 در حال حاضر تا 30 اپلیکیشن ثبت شده دارد که 18 مورد آن برای راه اندازی اینترنت برای مناطق دور افتاده در نظر گرفته شده است.

آریان 6 اولین مدل جدید شاتل اروپایی در 30 سال گذشته است. ساخت این موشک 4 میلیارد یورو هزینه داشته و سیزده کشور اروپایی در ساخت آن مشارکت داشته اند.

به عنوان مثال، خطوط هوایی ایتالیایی سیستم های پیشران خود را ساختند، شرکت های بلژیکی در زمینه هایی مانند ارتباطات و فناوری ماهواره ای مشارکت داشتند، شرکت های اسپانیایی در زمینه تجهیزات پشتیبانی زمینی مشارکت داشتند و شرکت های سوئیسی تولید سیستم های هدایت و ناوبری خود را بر عهده گرفتند. .

علاقه مندان می توانند پرتاب آریان 6 از ایستگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه را به صورت زنده در کانال یوتیوب آژانس فضایی اروپا (ESA) از ساعت 19:30 WEST تماشا کنند.

با این پرتاب آزمایشی اولیه، بسیاری از موارد ممکن است اشتباه باشد. در سال 1996 اولین نسخه آریان 5 پس از 40 ثانیه منفجر شد.

در واقع چنین تست هایی دارای میزان شکست بالایی هستند. یوسف اشباخر در اوایل ماه مه گفت: «از نظر آماری، 47 درصد احتمال دارد که اولین پرواز موفقیت‌آمیز نباشد یا دقیقاً طبق برنامه پیش نرود».

پرتاب اولیه قرار بود در سال 2020 انجام شود، اما مسائل فنی و همچنین همه گیری کووید-19 پرتاب را به تاخیر انداخت. مسائلی مانند جنگ در اوکراین، جدایی آژانس فضایی اروپا و روسیه که قبلا روابط نزدیکی با آن داشت، اوضاع را پیچیده کرده است.

موشک آریان 6 در دو نسخه اصلی تولید می شود. آریان 62 با وزن متوسط ​​می تواند 10.3 تن محموله را در مدار پایین زمین و 4.5 تن محموله را در مدار بلند زمین قرار دهد. هزینه آن 75 میلیون یورو است.

نسخه دوم “آریان 64” است که می تواند 21.6 تن را به مدار پایین زمین و 4.5 تن را به مدار بلند زمین منتقل کند. قیمت آن 115 میلیون یورو است که در حال حاضر بسیار گرانتر از موشک فالکون 9 اسپیس ایکس است که 62 میلیون یورو قیمت دارد.

آژانس فضایی اروپا ماموریت های ویژه ای را برای آریان 6 در نظر گرفته است که یکی از آنها انتقال فضاپیمای PLATO است که رصدخانه ای پیشرفته به حساب می آید و قرار است پس از پرتاب در سال 2026 به جستجوی جهان های قابل سکونت در اطراف ستارگانی مانند خورشید بپردازد.

منبع: یورونیوز

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *