پزشکیان: گرفتار بی‌عدالتی شدید در نظام آموزشی کشور هستیم / نظام پرداخت حقوق به اسم عدالت، خلاقیت، توانمندی و مهارت افراد را نادیده می‌گیرد / در چنین سیستمی ناخواسته کسی که خوب کار می‌کند منزوی شده و کسی که خوب کار نمی‌کند،‌ خود به خود تشویق هم می‌شود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

رئیس جمهور با بیان اینکه ما از بی عدالتی شدید در نظام آموزشی کشور رنج می بریم، گفت: کلاس های درس در برخی مدارس خصوصی بالاتر از برخی از دانشگاه های ما است و در برخی دیگر از مدارس به تعداد کافی معلم نداریم. این تبعیض و بی عدالتی در آموزش و پرورش بین ما و نسلی که در این نظام یاد می گیرند فاصله ایجاد کرده است و همدیگر را نمی فهمیم و زبان نمی فهمیم.

در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت چهاردهم و پس از ارائه گزارشی از عملکرد این شورا در دوره های گذشته به ویژه دوران ریاست جمهوری شهید دکتر رئیسی که به مدت سه سال به طول انجامید. سالها، دکتر صحبت کرد. مسعود مازیکیان گفت: در دوره های گذشته تلاش های زیادی برای تصویب اسناد انجام شد و سیاست هایی در زمینه های مختلف تدوین شد، اما لازم است با بررسی نتایج اجرای این اسناد، میزان تاثیر این اسناد را بدانیم. که در عمل به نتایج مطلوبی منجر شد و بر این اساس تصمیم درستی برای ادامه راه اتخاذ شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه – نهادها و ادارات زیادی در حوزه فرهنگی فعالیت می کنند و منابع و اعتبارات قابل توجهی را به این فعالیت ها اختصاص می دهند، اما به نتیجه ای که تدوین کنندگان اسناد و سیاست ها می خواستند به دست نیامده است، افزود: قطعا به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد. در دولت.» و ما دنبال می کنیم؛ هر نهاد و اداره ای که از منابع عمومی برای کارهای فرهنگی بودجه دریافت می کند باید پاسخگوی عملکرد خود باشد و نتیجه فعالیت خود را ارائه دهد.

دکتر مازیکیان ادامه داد: کسب اعتبار تحت عنوان فعالیت فرهنگی برای آنها قابل قبول نیست و به نوشتن کتاب و مقاله اکتفا می کنند و نتیجه آن تغییر رفتار و اصلاح وضعیت است. ما اعتقادات و اعتقاداتی داریم که آنها را محترم می دانیم، اما وقتی به جامعه نگاه می کنیم می بینیم که نسل جوان آنطور که باید با ما موافق نیست. کار فرهنگی به این معناست که جامعه عمیقاً این باورها را محترمانه بپذیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت چهاردهم با تکیه بر اسناد و سیاست های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال تحقق این اهداف است، بر لزوم ارزیابی و بازنگری روش های اجرای این اسناد توسط دولت با همکاری مراجع رسمی تاکید کرد. . نیروها و نهادهای مختلف بر تدوین خود برای دستیابی به اهداف زیر تاکید کردند.

دکتر مدیچیان در بخشی دیگر از سخنان خود با انتقاد از نگاه و رویکرد حاکم بر حوزه آموزش در آموزش و پرورش و آموزش عالی گفت: باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا تعداد زیادی دانشگاه با هزینه های گزاف و سرمایه مالی تاسیس کرده ایم. در حالی که ما زندگی جوانان را در آنجا صرف می کنیم تا فارغ التحصیلان بیکار را آموزش دهیم، بدون اینکه به تعادل بین نیاز و مصرف توجه کنیم.

پایین بودن کیفیت آموزش در مدارس و دانشگاه ها موضوع دیگری بود که رئیس جمهور از آن انتقاد کرد و گفت: – در حالی که دانشگاه ها در دنیا وارد نسل چهارم و پنجم شده اند، هنوز در دانشگاه های نسل دوم گیر کرده ایم و فقط علم در آن تدریس می شود. دانشگاه و اگر خیلی خلاق باشیم روش های تحقیق را هم به دانشجویان آموزش می دهیم. آیا مشکلات پیچیده جامعه با این دانشگاه و فارغ التحصیلان آن قابل حل است یا فقط برای کسب درآمد دانشگاه ایجاد کرده ایم؟!

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تحول در جامعه با آموزش آغاز می شود، گفت: سازوکاری برای تعیین حقوق ایجاد کرده ایم و بر اساس آن تفاوتی بین یک دانشمند ماهر و خلاق و یک فرد عادی وجود ندارد و هر دو از حقوق مساوی برخوردار می شوند. چرا نخبگان ما مهاجرت می کنند؟ در نهایت باید بین کسانی که می دانند، می فهمند، می توانند و انگیزه دارند و کسانی که هیچ کدام از اینها را ندارند، تفاوت باشد وگرنه نتیجه این می شود که دانشگاه و کشور از نخبگان خالی می شود.

عدم آموزش پنج مهارت اساسی کار گروهی، حل مسئله، ارتباط، ساختاردهی و قوت اداری، ضعف اساسی در نظام آموزشی کشور است. سیستم کلاس ها در برخی مدارس خصوصی بالاتر از برخی از دانشگاه های ما است و در برخی مدارس دیگر معلم کافی نداریم. این تبعیض و بی عدالتی در آموزش و پرورش بین ما و نسلی که در این نظام یاد می گیرند فاصله ایجاد کرده است و همدیگر را نمی فهمیم و زبان نمی فهمیم.

رئیس‌جمهور افزود: ما نتوانسته‌ایم بستری عادلانه و بدون تبعیض برای تربیت فرزندان این سرزمین ایجاد کنیم و هرکس پولی نداشته باشد حداقل فرزندش تحصیل نخواهد کرد. این مشکلی است که من شخصاً زمانی که برای تحصیلات تکمیلی به تهران آمدم با آن مواجه شدم و بسیار از آن رنج بردم. این بی عدالتی با فرزندان ما صحبت می کند و به آنها می گوید که آنها با هم برابر نیستند و این محیط مناسبی برای تحصیل و زندگی نیست. در چنین بستری عشق به آب و خاک در خون و جان این کودکان جاری نمی شود و در فرصتی که پیدا می کنند به راحتی وطن را ترک می کنند.

دکتر مزیکیان با انتقاد از سیستم پرداخت حقوق که خلاقیت، توانایی و مهارت افراد را نادیده می گیرد تحت عنوان ایجاد عدالت خاطرنشان کرد: در چنین سیستمی کسانی که خوب کار می کنند ناخواسته منزوی می شوند و کسانی که خوب کار نمی کنند. ناخواسته منزوی شده است کار خوب به خودی خود تشویق می شود و این می تواند اتفاق بیفتد، بنابراین ادامه این وضعیت کم کم خیر را از بین می برد. ما قطعاً اصلاح این سازوکار پرداخت حقوق و آموزش کشور را در دولت و با همکاری مجلس ادامه خواهیم داد تا هرکس با توجه به انگیزه، توانایی، خلاقیت و شایستگی خود از حقوق، مزایا و موقعیت برخوردار شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هدف نهایی ما حفظ کرامت مردم به ویژه زمانی است که به سیستم اداری متوسل می شوند، گفت: آنچه در واقع باعث نارضایتی مردم می شود سختی های ناشی از تحریم ها و مسائلی از این دست نیست، بلکه رفتار نامناسب با آنها در زمان است. آنها ارجاع داده می شوند. به بخش های مختلف سیستم اداری، از ارائه دهندگان خدمات گرفته تا سایر سازمان ها. توصیه اکید من به همه مدیران دولتی این است که از همه کارمندان تحت مدیریت خود بخواهند که اگر نمی توانند مشکل مشتری را حل کنند حداقل به زخم او نمک نمالند و با زبانی مهربان و دلنشین و با احترام با او رفتار کنند.

دکتر مازیکیان گفت: باید این کار را از خودمان شروع کنیم و گفت: در نظر داریم شاخص هایی را تدوین کنیم تا بتوانیم در ماه رمضان آینده که ماه رمضان است حداقل یک پله عملکرد نیروی انسانی را ارتقا دهیم. خود -بهبود دادن بر اساس روش های علمی، شعائر و سنت های متعالی دینی باید به چارچوب های عملی برای اصلاح اخلاق و رفتار اداری تبدیل شود. در این راستا از شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهادها می خواهم که ما را یاری دهند تا بتوانیم تحول سازنده و بهبود عملکرد نیروی انسانی دستگاه های اجرایی کشور را در جهت نزدیک شدن به وضعیت و شرایط ایجاد کنیم. مدل منظور از سند چشم انداز چیست؟

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *