پزشکی قانونی: آمار فوتی‌های مشروبات الکلی در ۵ ماهۀ نخست امسال به ۲۲۹ نفر رسید

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

فارس: مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی آخرین آمار مربوط به مرگ و میر معتادان الکلی در کشور را تشریح کرد.

در آستانه آغاز هفته مسمومیت ها نشست خبری در خصوص موارد مسمومیت و الکل با حضور محمدعلی توکلی مدیرکل امور آزمایشگاه ها و مریم اخگری رئیس کنترل کیفیت آزمایشگاه ها و با حضور برگزار شد. خبرنگاران عصر – در سازمان پزشکی قانونی.

محمدعلی توکلی، مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی درباره آمار مسمومیت های الکلی گفت: موارد مسمومیت با الکل در 5 ماهه اول سال 1402 هجری شمسی بالغ بر 392 فوتی بوده که این تعداد در 5 ماه اول به 229 نفر رسیده است. ماه های امسال سال گذشته در این حوزه شاهد کاهش 41.6 درصدی بودیم.

مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی گفت: 95 مورد به دلیل مصرف متانول بوده که این میزان در سال گذشته 248 مورد بوده و امسال نسبت به سال گذشته با کاهش 61 درصدی مواجه بودیم.

وی افزود: آمار مرگ و میر ناشی از مشروبات الکلی حاوی متانول هنوز در پایان شهریور و مهرماه اعلام نشده است و پس از جمع بندی اعلام می شود و شامل این آمار نمی شود.

کاهش آمار مسمومیت با متانول در کشور

وی گفت: امسال 95 نفر در معرض مسمومیت با متانول قرار گرفتند که نسبت به 5 ماه سال گذشته که این تعداد 248 نفر بود، 61.7 درصد کاهش نشان می دهد.

مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: طی 5 ماه گذشته امسال 215 مورد فوتی بر اثر گاز مونوکسید کربن داشتیم و به دلیل شروع فصل سرما نسبت به این نوع گازهای مسموم کننده هشدار دادیم.

وی بیان کرد: ظرف مدت 5 ماه هزار و 62 مورد مسمومیت با سم داشتیم که منجر به فوت شد و میوان به قرص برنج و سموم کشاورزی اشاره کرد.

توکلی افزود: یک هزار و 823 مورد فوت ناشی از مسمومیت دارویی و 456 مورد فوت ناشی از مصرف مواد مخدر و محرک بوده که متادون شایع ترین مورد مسمومیت بوده است.

انتشار گاز کشنده مونوکسید کربن

مریم اخگری رئیس کنترل کیفی آزمایشگاه سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در هفته پیشگیری از مسمومیت ها قرار داریم مسمومیت در سنین خاص به ویژه سالمندان و کودکان بیشتر است.

وی افزود: مسمومیت عارضه ای است که در اثر ورود مواد به بدن ایجاد می شود. عموماً در موارد مسمومیت شدید، مقدار زیادی سم یا دارو وارد بدن می شود.

اخگری ادامه داد: در مسمومیت های شغلی فرد کم کم در معرض مواد قرار می گیرد و فرد دچار مسمومیت مزمن می شود.

وی افزود: مسمومیت های تصادفی اغلب در کودکان اتفاق می افتد، بنابراین کودکان نباید در معرض مواد شیمیایی و دارویی قرار گیرند. اگر در خانه بیماری وجود دارد، هرگز دارو را از ظرف اصلی آن خارج نکنید و پاک کننده ها را در ظروف اصلی نگه دارید. موارد زیادی به ما ارجاع داده شده است که شخصی از دارو در منزل استفاده کرده و کودکان از آن استفاده کرده و منجر به مسمومیت و مرگ شده است.

رئیس کنترل کیفی آزمایشگاه سازمان پزشکی قانونی به مواردی از مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن اشاره کرد و گفت: این مسمومیت بیشتر در فصل سرما اتفاق می افتد گاز کشنده مونوکسید کربن بی صدا است و ممکن است این گاز بوی خاصی نداشته باشد ، اما علائمی مانند سردرد و حالت تهوع ظاهر می شود.

وی افزود: مردم در استفاده از وسایل گرمایشی باید احتیاط های لازم را انجام دهند.

رئیس کنترل کیفی آزمایشگاه سازمان پزشکی قانونی تایید کرد: از قرار دادن لوله حرارتی در ظرف آب خودداری کنید. مسمومیت با مونوکسید کربن حادثه ای است که گاهی باعث مسمومیت های دسته جمعی و خانوادگی می شود.

وی همچنین به موارد مسمومیت عمدی اشاره کرد و گفت: مسمومیت عمدی در اثر خودکشی یا خودکشی رخ می دهد، همانطور که گاهی مسمومیت غذایی اتفاق می افتد و استفاده از کنسروهای نپخته یکی از مهم ترین موارد مسمومیت غذایی محسوب می شود.

وی گفت: مسمومیت با قارچ سمی نیز از انواع مسمومیت های غذایی است و شهروندان باید از قارچ های خوراکی بسته بندی شده استفاده کنند.

وی درباره مسمومیت دارویی نیز گفت: شایع ترین نوع مسمومیت است. مسمومیت با آفات یکی از شایع ترین موارد مسمومیت با گلوله برنج است. در بسیاری از استان ها به دلیل کشت برنج، شهروندان توجه داشته باشند که از قرص آلومینیوم و فسفید روی استفاده نکنند و از قرص های کم خطرتر مانند قرص سیر استفاده کنند.

اخگری درباره مسمومیت های دارویی و دارویی خاطرنشان کرد: مردم به هر نوع مواد یا دارویی که به ما پیشنهاد می شود و ممکن است برای ما خطرناک و کشنده باشد توجه کنند، از جمله مواد روانگردان. بنابراین باید از مصرف این نوع داروها خودداری کنید.

وی درباره مسمومیت با الکل نیز گفت: زمانی که کرونا شروع شد به دلیل محدودیت در استفاده از الکل اتیلیک از الکل متیله استفاده شد. اما در حال حاضر بطری های مشروبات الکلی با مارک های جذاب برای نوشیدنی های تقلبی استفاده می شود و زمانی که فرد به مرحله نابینایی و مرگ می رسد به مرکز درمانی مراجعه می کند.

وی افزود: عوارض نوشیدنی های تقلبی حاوی متانول 6 تا 8 ساعت پس از مصرف در بدن ایجاد می شود و باعث دوبینی و تاری دید و در نهایت منجر به نابینایی و مرگ می شود.

داستان کپسول های لاغری با طعم مخدر

رئیس کنترل کیفی آزمایشگاه های سازمان پزشکی قانونی کشور درباره عوارض داروهایی که به قصد کاهش وزن به افراد داده می شود، گفت: پلیس در یک مورد داروهای کاهش وزن را به آزمایشگاه های این سازمان ارجاع داده و داخل این کپسول ها بوده است. علاوه بر آویشن، مواد روانگردانی مانند شیشه وجود داشت و این مواد ممکن است اثرات بسیار خطرناکی نیز داشته باشد زیرا باعث کاهش شدید اشتها می شود.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *