پنج ادعای اقتصادی سعید جلیلی در مناطره اخیر که همه آنها غلط بود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

اعتبار: مناظره نهایی مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری عصر سه شنبه برگزار شد و دو نامزد ریاست جمهوری نظرات خود را درباره چالش های اقتصادی امروز ایران ارائه کردند.

در دو مناظره انتخاباتی گذشته آقای جلیلی مواردی را مطرح کردند که ما این ادعاها را بررسی می کنیم.

ادعای اول: در 8 سال میانگین رشد 7 درصد بوده است
همان جمله ای که آقای جلیلی در اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گفت: «در هشت سال رشد منفی داشتیم، رشد صفر بود و میانگین رشد 70 درصد بود». معلوم نیست منظور او از «هشت سال» چه سالی است؟ اما زمانی که شخصی آماری را روی کاغذ می دهد باید این آمار را به صورت دقیق و حساب شده ارائه کند تا توسط کارشناسان و تکنسین ها قابل پیگیری و تایید باشد.
اما این ادعایی است که کاندیدای پوشش آقای جلیلی، آقای قاضی زاده هاشمی در دور اول انتخابات به زبان دیگری تکرار کرده است. او در آستانه دور اول انتخابات «استعفا» داد. وی گفت: رشد اقتصادی در دهه گذشته منفی بوده است.

اما گویا منظور آقای جلیلی در مجموع 8 سال در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی است. اگر این فرض ملاک باشد، باید گفت که ادعای آقای جلیلی دور از واقعیت است.

اقتصاد ایران از سال 1392 تا 1399 تنها در سال های 1397 و 1398 با رشد منفی مواجه بوده است. دلیلش روشن است. ظهور فردی مانند ترامپ، خروج او از توافق هسته‌ای و اعمال شدیدترین تحریم‌ها، شوکی برای اقتصاد ایران بود که در حال بازسازی بود. ضمن اینکه میانگین رشد در این هشت سال اصلا 7 درصد نبوده است.

مرکز آمار می گوید میانگین رشد در این مدت 2.2 درصد بوده است. البته در این هشت سال رکوردهای جالبی هم به ثبت رسید. به عنوان مثال در سال 95 رشد اقتصادی ایران به 14 درصد رسید که مشابه ارقام دوره سازندگی و اوایل دهه 70 است.

ادعای 2: تورم به 60 درصد رسید و مهار شد
این ادعایی است که سعید جلیلی در دومین مناظره انتخاباتی چندین بار مطرح کرد و حتی پزشکان را مجبور کرد که نمودار تورم را جلوی دوربین بگذارند تا مردم خودشان ببینند. البته تنها آقای جلیلی این ادعا را نداشت و پیش از آن و در سه سال گذشته بارها و بارها مسئولان دولت سیزدهم از تورم 60 درصدی که در زمان تحویل دولت وجود داشت صحبت کرده بودند.

اما چرا این ادعا نادرست است؟ مرکز آمار ایران که بر اساس برنامه پنجم توسعه سازمان آمار کشور تهیه شده است، می‌گوید که نرخ تورم ۱۲ ماهه پس از تحلیف رئیس‌جمهور نه تنها کاهشی نداشته، بلکه در ماه‌های پایانی دولت روحانی بالاتر بوده است.

همچنین به گفته این مرکز، نرخ تورم در سال آخر دولت روحانی 45.7 درصد بوده است نه 60 درصد. بر اساس این اطلاعات، نرخ تورم در اردیبهشت 1402 هجری قمری به حدود 50 درصد رسید که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود. اگرچه نرخ تورم در نهایت به 36 درصد رسید و هرگز نتوانست به زیر کانال 30 درصد برسد.

ادعای سوم: تنها 30 درصد از برنامه ششم اجرا شده است
این ادعایی است که سعید جلیلی و مصطفی پورمحمدی به آن اشاره کرده اند. به نظر می رسد مبنای این ادعا، گزارش دیوان محاسبات صادر شده در تیرماه 1401 هجری قمری باشد که نشان می دهد تنها 30 درصد از مفاد برنامه ششم توسعه اجرا شده است.

البته میزان اجرای مفاد برنامه ششم در اظهارات دولتمردان و مجلس متفاوت است. به عنوان مثال، بابک نجدری، رئیس مرکز تحقیقات شورا، در مرداد 1402 هجری شمسی می گوید: «وقتی میزان اجرای برنامه ششم و قبلی را بررسی می کنیم، درمی یابیم که درصد اجرای نسبی طرح ها حدود 38 درصد و اتمام آن است. میزان اجرای طرح ها 9 درصد است (کد خبرگزاری دانشجو: 1090970)

همین آقای نجدری یک سال پیش در خرداد گفته بود که 35 درصد از دستورات برنامه توسعه اجرا شده است. (کد خبر ایرنا: 84790128) آقای نجدری در خرداد 1402 دوباره شماره را تغییر داد و این بار گفت 30 درصد برنامه های عمرانی اجرا شده است. (کد خبر روزنامه فرختگان: 80507)

ادعای چهارم: سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم تغییر کرد
این ادعایی است که آقای جلیلی در مناظره دوم مطرح کردند که کاملا کذب است. البته وزیر اقتصاد نیز بارها بر این موضوع تاکید کرده و اعتماد پیش از این نیز گزارشی در این زمینه منتشر کرده است. (برای مطالعه متن کامل این گزارش به روزنامه شماره 5625 مورخ 29 آبان 1402 مراجعه شود). وزیر اقتصاد درباره جذب 8.7 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی صحبت کرده بود.

اما چرا ادعای آقای جلیلی دروغ است؟ زیرا آمار آنکتاد به عنوان یک نهاد معتبر بین المللی در زمینه سرمایه گذاری خارجی می گوید که بیشترین رکورد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال های اخیر در سال های 2015 و 2016 طی برنامه جامع اقدام مشترک ثبت شده است.

بر اساس این آمار یک سازمان بین المللی، جذب سرمایه خارجی ایران در سال گذشته (به اندازه وزارت آقای خاندوزی) به 1.5 میلیارد دلار رسیده است. 1.4 میلیارد دلار در سال 2021 جذب شد. این گزارش آنکتاد البته کاملا جدید است و مربوط به سال 2023 است و با عنوان “گزارش سرمایه گذاری جهانی” منتشر شده است.

در واقع، طی 22 سال گذشته، سرمایه خارجی جذب شده به ایران به طور متوسط ​​سالانه حدود 3 میلیارد دلار بوده است و واقعیت این است که تنها در دو سال اخیر (سال یا سال؟) سرمایه خارجی جذب شده با «چرخش» مواجه شده است. چیزی جدید و دور است.

ادعای پنجم: نرخ رشد نقدینگی در دولت سیزدهم کاهش یافت
در بحث دوم، آقای جلیلی نموداری را در دست گرفت و اعلام کرد که نرخ رشد نقدینگی دولت شهید رئیسی نسبت به آمار دولت روحانی بسیار کمتر است. اما این طرح با مشکل اساسی مواجه بود. آنچه در این نمودار به عنوان افزایش نقدینگی برای دولت روحانی ثبت شد، باز هم به دوران تحریم های سخت و ورود ترامپ به کاخ سفید مرتبط است. دوره ای که مصادف با همه گیری کرونا و به صفر رساندن فروش نفت ایران در بازارهای جهانی بود. یک دوره پریشانی مالی شدید برای دولت که با قرنطینه شدید و کرونا مرتبط است.

همچنین باید گفت که نرخ رشد نقدینگی در اکثر سال‌های قبل از سال ۱۳۹۸ کمتر از دولت سیزدهم بوده است، به‌عنوان مثال نرخ رشد نقدینگی در سال ۹۵ کمتر از ۲۲ درصد و در سال ۹۶ به ۲۳ درصد رسیده است. مولفه های موجود در نقدینگی نیز از اهمیت بیشتری در خود نقدینگی برخوردارند. خوب است دوستانی که از عملکرد سه سال اخیر در متغیرهای پولی دفاع می کنند، جزئیات نقدینگی، سهم هر یک از اجزای آن و تحولات سه سال گذشته را توضیح دهند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *