پنل‌های خورشیدی روی ریل‌های سوئیس پهن می‌شود؛ راه آهن خورشیدی چگونه کار می‌کند؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

استارتاپ سوئیسی Sun-Ways (Sun-Ways) مجوز سه ساله اجرای آزمایشی پروژه قطار خورشیدی را دریافت کرد. به این ترتیب، پنل های خورشیدی برای اولین بار در جهان «مانند یک فرش» در خطوط راه آهن در نوشاتل سوئیس مستقر خواهند شد.

از آنجایی که تغییرات آب و هوایی مستلزم تسریع اجرای برنامه انتقال انرژی در اروپا است، دولت های اروپایی تصمیم گرفته اند فرصت ظهور و آزمایش احتمالات جدید برای اصلاح ساختار مصرف انرژی را فراهم کنند.

یکی از این پروژه ها که توسط استارتاپ Sun-Wiz ارائه شده است، قصد دارد یک سیستم انتقال انرژی خورشیدی سیار را با همکاری موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان راه اندازی کند.

جوزف اسکودری، مدیر عامل این استارت آپ می گوید: «این اولین بار است که پنل های خورشیدی در مسیر راه آهن و جایی که قطار از روی آن عبور می کند نصب می شود.

این نوآوری قابل حمل جذاب است زیرا خطوط راه آهن باید هر از گاهی از هرگونه تجهیزات اضافی پاک شود تا تعمیر و نگهداری لازم انجام شود.

تاکنون ایده های پیشنهادی برای انتقال انرژی خورشیدی به لکوموتیوها ایجاد مزارع خورشیدی ثابت در کنار خطوط راه آهن و ایجاد مخازن انرژی بود.

پنل های خورشیدی چگونه به میله ها اضافه می شوند؟

این شرکت سوئیسی از یک سیستم مکانیکی برای نصب پنل های خورشیدی متحرک استفاده خواهد کرد.

این قطار که توسط شرکت تعمیر و نگهداری ریل سوئیسی شوخزر ساخته شده است، در امتداد ریل حرکت می کند و در حین حرکت، صفحات خورشیدی فتوولتائیک را “مانند یک فرش” پخش می کند.

قطاری که به طور ویژه طراحی شده است، از مکانیزم پیستونی برای باز کردن پانل های یک متری استفاده می کند که در یک کارخانه سوئیسی از پیش مونتاژ شده اند.

این قطار قادر است روزانه هزار متر مربع پنل خورشیدی نصب کند.

در طول یک مرحله آزمایشی سه ساله، برق تولید شده توسط ماژول های PV خورشیدی در خانه ها استفاده خواهد شد، زیرا تزریق آن به عملیات راه آهن فرآیند پیچیده تری است.

پنل های خورشیدی در راه آهن چقدر می توانند انرژی تولید کنند؟

این استارت آپ جاه طلبی های بزرگی در زمینه نوآوری های زیست محیطی دارد. در تئوری، پانل ها می توانند به کل شبکه راه آهن 5317 کیلومتری در سوئیس عرضه شوند. در واقع، فتوولتائیک مساحتی معادل 760 زمین فوتبال را پوشش خواهد داد.

Sun-Wise تخمین می‌زند که شبکه راه‌آهن ملی سوئیس می‌تواند از این روش برای تولید سالانه یک تراوات ساعت (TWh) انرژی خورشیدی، معادل حدود ۲٪ از کل انرژی مصرفی سوئیس استفاده کند.

در خارج از سوئیس، این شرکت در پروژه های مشابه برنامه ریزی شده در اسپانیا، رومانی و کره جنوبی مشارکت دارد.

مدیران این استارت آپ معتقدند 50 درصد راه آهن های دنیا می توانند به این سیستم مجهز شوند و تنها مشکل جدی آن تونل ها خواهد بود.

با این حال، اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن قبلاً ابراز نگرانی کرده بود که پانل‌ها ممکن است ترک‌های کوچکی ایجاد کنند که می‌تواند خطر آتش‌سوزی را افزایش دهد و انعکاس نور می‌تواند مشکلات دید جدیدی را برای رانندگان لوکوموتیو ایجاد کند.

اما Sun-Wiz اعلام کرد که پنل های خورشیدی آن نسبت به پنل های سنتی دوام بیشتری دارند و می توانند به فیلتر ضد انعکاس مجهز شوند تا چشم رانندگان قطار را اذیت نکنند.

به گفته این استارتاپ، سنسورهای داخلی نیز از درست کارکردن پنل ها اطمینان می دهند و برس های مخصوص می توانند آلودگی ها را از پنل ها پاک کنند. Sun-Wiz همچنین اعلام کرد که روی سیستمی کار می کند که یخ و برف انباشته شده روی پانل ها را ذوب می کند.

منبع: یورونیوز

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *