پیش‌بینی کم‌بارشی و گرما در پاییز و زمستان

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: رئیس مرکز ملی مدیریت بحران اقلیمی و خشکسالی سازمان هواشناسی کشور از بارش های زیر نرمال و دمای بالاتر از حد نرمال از آبان تا دی ماه خبر داد.

احد تضیف در خصوص میانگین بارندگی و دمای ماه مهر گفت: طی یک ماه گذشته بارندگی ها محدود به شمال کشور و دامنه های جنوبی استان البرز بوده است. در سایر نقاط کشور بارندگی چندانی نداشتیم. میانگین بارندگی در ماه اکتبر حدود 38 درصد کمتر از حد نرمال بود.

وی ادامه داد: از نظر دما، ماه را گرمتر از میانگین دمای نرمال گذراندیم و دمای کشور به طور متوسط ​​بین 1.5 تا 2 درجه سانتیگراد بالاتر از حد نرمال بوده است. این امر به ویژه در مناطق جنوبی و مرکزی اتفاق افتاد.

این مأموریت توضیح داد: بارندگی کمتر از حد نرمال و دمای بالاتر از حد نرمال ناشی از شرایط ال نینو و لانینا نیست، یعنی دمای اقیانوس آرام در شرایط عادی است و گرمتر از حد نرمال نیست (ال نینو). ) و نه سردتر از حد معمول (La Niña) با این حال، این نوسانات دما و بارندگی همیشه در آب و هوا وجود دارد.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران اقلیمی و خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به پیش‌بینی دما و بارندگی از آبان تا دی ماه گفت: مدل‌های عددی پنج تا شش ماه آینده نشان می‌دهد که بارندگی در اکثر مناطق کشور کاهش می‌یابد. . مناطق ایران به ویژه جنوب غربی یعنی زاگرس مرکزی پایین تر از حد نرمال قرار دارند. اگر سه حالت ترس، طبیعی و غیرطبیعی را در نظر بگیریم، بیشترین درصد به حالت غیرطبیعی اختصاص دارد. دمای هوا نیز بالاتر از حد نرمال خواهد بود. در واقع میزان بارندگی کمتر از حد نرمال است و پیش بینی می شود دمای هوا بالاتر از حد نرمال باشد.

وی ادامه داد: در اکثر این شبیه‌سازی‌ها، شرایط «ال نینو» و «لانینا» در بلندمدت تأثیر بسیار مهمی دارند. در سال های «ال نینو»، باران های پاییزی و زمستانی بیش از حد معمول است و در سال های «لا نینا»، بارندگی ها کاهش می یابد و دما بالاتر از حد معمول است. امسال انتظار داریم در فصول پاییز و زمستان به حالت “La Niña” برسیم، اما این شرایط به احتمال زیاد قوی نخواهد بود، به این معنی که دمای آب اقیانوس آرام در محیط گرمسیری این اقیانوس کاهش چندانی نخواهد داشت. .

وی در پایان این ماموریت تاکید کرد: اگرچه اکثر مدل ها بارندگی کمتر از حد معمول را پیش بینی کرده بودند، اما شاهد بارش شدید نخواهیم بود، بنابراین نسبت به شرایط بارندگی در پاییز و زمستان بدبین نیستیم.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *