پیشنهاد وزیر نیرو برای اتصال شبکه برق روسیه، ایران، امارات و عربستان

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایرنا: وزیر نیرو در نشست وزرای انرژی کشورهای بریکس در مسکو، پیشنهاداتی را برای توسعه همکاری‌های بین کشورهای عضو این گروه از جمله اتصال شبکه برق روسیه، جمهوری اسلامی ایران و ایران ارائه کرد. امارات متحده عربی و عربستان سعودی.

عباس علی آبادی روز پنجشنبه در این دیدار با اشاره به اهمیت «ژئواکونومیک» برای کشورمان، اظهار کرد: ایران دومین ذخایر گازی جهان و منابع نفتی بالایی دارد و با ۱۵ کشور مرز آبی و خاکی مشترک دارد.

وی تصریح کرد: همچنین ایران بخش مهمی از کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی منتهی به دریای خزر، خلیج فارس و مناطق آسیای مرکزی و قفقاز را با ایمنی بالا و هزینه اقتصادی پایین به هم متصل می‌کند.

وزیر نیرو گفت: در حوزه برق، ایران در نظر دارد با اتصال شبکه برق خود به تمامی کشورهای دارای مرز مشترک زمینی، تجارت و ترانزیت برق را با استفاده از اختلاف دما و افق آغاز کند.
وی پیشنهاد کرد که شبکه برق روسیه از طریق ایران به امارات متحده عربی و عربستان سعودی متصل شود و از این طریق با کاهش سرمایه گذاری در بخش تولید، به محیط زیست و گسترش امنیت در منطقه کمک شود.

نهادینه کردن کشورهای جنوب برای ایفای نقش در یک نظام برابری طلب
وزیر نیرو در بخش ابتدایی سخنان خود در این نشست گفت: پس از جنگ جهانی دوم، دولت ایالات متحده آمریکا با بهره گیری از فرصت های ناشی از نابودی سایر قدرت های جهانی در آن دوران، سعی در ایجاد نهادها در صحنه سیاسی و اقتصادی و از این طریق اهداف سیاسی و اقتصادی خود را با رویکردی تهاجمی پیش بردند، این رویه تا به – ادامه دارد.

وی افزود: در سال های اخیر برخی از کشورها به ویژه در جنوب جهانی مانند چین، ایران، روسیه و هند سازوکارهای همکاری اقتصادی و سیاسی در صحنه بین المللی مانند همکاری های بریکس را ایجاد کرده و در آن مشارکت کرده اند. به دنبال ایجاد نهادهای مشابه و ایفای نقش محوری در نظم جهانی برابری طلبانه جدید است.

علی آبادی ادامه داد: – وزرای انرژی کشورهای بریکس در تلاش هستند تا با رویکرد انسان دوستانه از دیپلماسی انرژی به عنوان ابزاری موثر برای رسیدن به اهداف خود بهره ببرند و منافع ملی خود را در حوزه سیاست خارجی حفظ و افزایش دهند.

به اعضای جدید بپیوندید و BRICS را به یک نیروی اقتصادی و سیاسی بی نظیر تبدیل کنید
وزیر نیرو در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به الحاق کشورهای جدید به گروه بریکس از ابتدای سال 2024 (دی ماه 1402) گفت: الحاق پنج کشور ایران، عربستان سعودی، آمریکا. امارات، امارات، مصر و اتیوپی برای این گروه از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

علی آبادی افزود: با توجه به منابع عظیم انرژی موجود و همچنین نقش ترانزیتی مهم این کشورها در ژئوپلیتیک جهان، این اتحاد می تواند برجام را به یک نیروی بی نظیر اقتصادی و سیاسی تبدیل کند.

وی تصریح کرد: گروه بریکس در سال 2023 32 درصد اقتصاد جهان را تشکیل می دهد و این میزان در مقایسه با سهم 30 درصدی هفت کشور بزرگ صنعتی جهان (گروه هفت) بسیار زیاد است.

سوالات اساسی در مورد بریکس
وزیر نیرو ادامه داد: با این تعریف سوال اساسی این است که آیا این گروه بزرگ اقتصادی می تواند مبادلات تجاری خود را در داخل بلوک با ارز واحد سامان دهد و از این طریق به یکی از اهداف خود یعنی ایجاد دنیای جدید دست یابد. سفارش دهید. بر اساس برابری و حفظ امنیت جهانی که منجر به وجود میدان پراکنده انرژی می شود؟

وی با تعجب گفت: آیا بریکس می تواند در صحنه جهانی به استقلال اقتصادی دست یابد و نقش وزن را در معادلات جهانی ایفا کند؟
العبادی افزود: سوال تخصصی تر این است که انرژی در این میان چه نقشی دارد و تا چه اندازه می تواند در تحقق این هدف متعالی برای این قشر موثر باشد؟

پیشنهاد تولید مشترک تجهیزات صنعت انرژی توسط اعضای BRICS
وزیر نیرو در ادامه گفت: توجه به فناوری های تحول آفرین، تولید مشترک تجهیزات صنعت انرژی توسط اعضای بریکس و ایجاد زنجیره ارزش، گذار از صنایع انرژی محور به صنایع دانش بنیان، کاهش شدت انرژی و برق رسانی خودروها از طریق عرضه. برق از انرژی های تجدیدپذیر و مشارکت در ایجاد زیرساخت های خودروهای برقی (نرم افزاری و سخت افزاری) از مواردی است که می تواند در دستور کار نشست وزرای نیرو این گروه قرار گیرد.

جذب سرمایه برای تولید تجهیزات الکتریکی در قالب های جذاب در کشورهای بریکس
علی آبادی با اشاره به تجربه کشورمان در زمینه یارانه انرژی و پیامدهای آن، گفت: ایران در زمینه تولید تجهیزات برقی در بخش های توزیع، حمل و نقل و تولید از جمله نیروگاه های حرارتی با راندمان بالا، مزارع تجدیدپذیر، نیروگاه های برق، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها توانمندی هایی دارد. از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
وی بیان کرد: ایران با تکیه بر این توانایی می تواند فعالیت و همکاری مشترک با کشورهای بریکس در این بخش ها داشته باشد و همچنین برای جذب سرمایه با فرمول های جذاب از منابع مالی موجود در کشورهای بریکس برنامه ریزی کند.

تنوع بخشیدن به سبد انرژی ایران با وجود تحریم های سرکوبگر
وزیر نیرو در بخشی دیگر از سخنان خود در اجلاس وزیران انرژی بریکس تاکید کرد: ما معتقدیم که اطمینان از دسترسی همگان به انرژی مدرن، قابل اعتماد، پایدار و مقرون به صرفه برای توسعه پایدار اولویت است و باید در دستور کار این مجموعه قرار گیرد. و کشورهای دیگر.

وی گفت: گروه بریکس باید با نوسازی سیستم های ملی انرژی، تنوع بخشی به منابع انرژی و استفاده موثر از انواع سوخت ها و فناوری های پیشرفته، کارآمدترین راه ها را برای رفع فقر انرژی و اطمینان از دسترسی همگان به انرژی فراهم کند.

علی آبادی افزود: ایران در این زمینه سبد تولید انرژی خود را متنوع کرده و قصد دارد از ظرفیت گروه بریکس در این زمینه بهره مند شود.

وی تصریح کرد: ایران با وجود تحریم های سخت، سرسختانه بر تولید انرژی از نیروگاه های هسته ای تاکید کرده و در حال توسعه آن است.

رویکرد اتخاذ شده توسط آمریکا و سایر کشورهای صنعتی، امنیت انرژی را به خطر می اندازد
وزیر نیرو همچنین با انتقاد از سیاست های غرب در زمینه تحریم و محدودیت کشورها گفت: همه کشورها از جمله گروه بریکس باید نسبت به مسیرهای انتخابی کشورهای صنعتی و در راس آنها ایالات متحده آمریکا ابراز نگرانی کنند. آمریکا به مقوله انرژی و مقابله با آن

وی افزود: ادامه این روند آزادی فعالیت بدون تبعیض در بازارهای بین المللی انرژی را تضعیف می کند، زنجیره های ارزش جهانی و منطقه ای را بی ثبات می کند و امنیت انرژی جهانی را به خطر می اندازد.

علی آبادی هشدار داد: یکی از پیامدهای اجتناب ناپذیر تداوم این رویه گرمایش زمین و نابودی بسیاری از گونه های حیات است.

وی با قدردانی از میزبانی روسیه از نشست وزرای انرژی برجام گفت: امیدوارم این نشست نتایج مثمر ثمری برای مردم کشورهای عضو برجام و سایر مناطق جهان داشته باشد و همچنین از همکارانم در حوزه انرژی قدردانی می کنم. . بخش جمهوری اسلامی ایران.

نشست وزرای انرژی کشورهای بریکس در روز پنج شنبه 5 اکتبر 1403 هجری شمسی با افتتاحیه فعالیت های هفته انرژی روسیه در مسکو آغاز شد.
در این نشست وزرای انرژی و مقامات کشورهای عضو بریکس از جمله روسیه، جمهوری اسلامی ایران، چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی، اتیوپی، مصر و امارات متحده عربی حضور داشتند.

عباس علی آبادی وزیر نیرو، کاظم جلالی سفیر کشورمان در روسیه و جمعی از معاونان وزیر نیرو در هیات ایرانی در این دیدار حضور دارند.

بر اساس دعوت رسمی، علی آبادی با هدف شرکت در نشست وزرای انرژی کشورهای عضو برجام همزمان با هفته انرژی روسیه به مسکو سفر کرد.

وزیر نیرو پیشتر روز چهارشنبه در اولین روز سفر خود به مسکو در دیدار و مذاکره با وزیر انرژی روسیه از مرکز تحقیقات علمی و فنی RosCity وابسته به بزرگترین شرکت شبکه برق روسیه بازدید کرد. با مدیران این شرکت دیدار و گفتگو کرد.

وزیر انرژی جمهوری اسلامی ایران و وزیر نیرو روسیه پیش از این سفر بر ضرورت تبادل تجربیات و انتقال فناوری در زمینه طراحی و تولید توربین های گازی و اتصال شبکه های انرژی بین دو کشور به صورت مشترک تاکید کردند. نشست دوجانبه در مسکو

پیش از آن علی آبادی در بدو ورود به مسکو اعلام کرد: با توجه به اینکه فناوری ها و قابلیت های بسیار خوبی در زمینه تولید انرژی در ایران وجود دارد. ما آماده توسعه همکاری در این زمینه با روسیه و سایر اعضای بریکس هستیم.

علی آبادی همچنین به طور جداگانه با برخی از مقامات ارشد وزارت انرژی کشورهای عضو بریکس مذاکره و رایزنی خواهد کرد.

نشست انرژی جوانان بریکس و همکاری تحقیقات انرژی بریکس از دیگر برنامه های حاشیه ای این اجلاس است که نمایندگان ایران نیز در آن حضور فعال خواهند داشت.

درباره گروه BRICS
مخفف BRIC (BRIC) – متشکل از حروف اول اسامی برزیل، روسیه، هند و چین – توسط یک تحلیلگر غربی در سال 2001 پیشنهاد شد. وی پس از مطالعه پتانسیل اقتصادی کشورهای در حال توسعه، به این نتیجه رسید که چهار کشور مسیر اقتصاد و سیاست جهانی را در قرن بیست و یکم تعیین خواهند کرد. در واقع، این تحلیلگر غربی انتظار ایجاد بریکس را داشت.

این عبارات بخشی از سخنانی است که یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه در مصاحبه ای درباره تاریخچه برجام گفت. به گفته این مقام روسی، پنج سال بعد – در سال 2006 در حاشیه شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، وزرای خارجه روسیه، برزیل، چین و وزیر دفاع هند نشست ویژه جداگانه ای برای توافق برگزار کردند. برای بحث در مورد توسعه همکاری های متنوع در چارچوب چهار.

در سال 2009، اولین اجلاس سران چهار کشور BRIC در یکاترینبورگ (روسیه) برگزار شد، جایی که آنها در بیانیه مشترک نهایی توافق کردند که گفتگو و همکاری منسجم، فعال، عملی، باز و شفاف نه تنها به نفع کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور خواهد بود. بلکه برای توسعه یک سیستم جهانی هماهنگ که صلح پایدار و مشترک را تضمین می کند.

با الحاق جمهوری آفریقای جنوبی در سال 2011، حرف “S” (حرف اول نام آفریقای جنوبی) به کلمه “Brick” اضافه شد.

در اجلاس بریکس که در تابستان 1402 در آفریقای جنوبی برگزار شد، رئیس جمهور سیریل رامافوزا اعلام کرد که اعضای این گروه (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) تصمیم به پیوستن به آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران و عربستان سعودی. عربستان سعودی و امارات متحده عربی باید به عضویت کامل بریکس دعوت شوند.

سپس رئیس جمهور جدید آرژانتین اعلام کرد که کشورش به این گروه نخواهد پیوست. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ریاست دوره ای گروه بریکس را بر عهده دارد، در پاسخ به سوالی در این باره گفت: ما دعوت نامه آرژانتین را لغو نمی کنیم، این دعوت همچنان باقی است. ما خواهیم دید که توسعه بیشتر برجام چگونه پیش می رود و همکاران آرژانتینی ما در مورد این موضوع چه نتیجه ای خواهند گرفت.

روسیه به عنوان رئیس دوره ای بریکس در سال 2024 حدود 250 رویداد را در این چارچوب برنامه ریزی کرده است. مهمترین رویداد، اجلاس بریکس است که از اول تا سوم نوامبر 1403 در کازان روسیه برگزار می شود.

در میان اعضای جدید، مشارکت عربستان سعودی در رویدادهای بریکس حداقل بوده است. به گفته کنستانتین کاساچف، نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه، ریاض همچنان در حال بررسی حضور در گروه بریکس است.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *