کاربردهای ۵G در کنترل هوشمند مصرف انرژی

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

در گزارش قبلی به قابلیت های فناوری نسل پنجم اینترنت در انتقال لحظه ای و کاهش تاخیر در ارسال اطلاعات پرداختیم و همچنین به برخی از اقدامات اپراتور تلفن همراه اول بر اساس زیرساخت های این فناوری پرداختیم. در آنجا گفته شد که برای ساخت شهر هوشمند باید اطلاعات را به صورت بلادرنگ از طریق حسگرهای ادغام شده در سیستم های مختلف جمع آوری و تحلیل کرد و سپس از طریق این اطلاعات می توان فرآیندهای شهری را بهبود بخشید و خدمات موثرتری ارائه کرد.

در این گزارش به برخی دیگر از امکانات نسل پنجم اینترنت برای هوشمندسازی شهرها و در نتیجه کنترل منابع انرژی و کاهش اثرات زیان‌بار زیست‌محیطی فناوری‌ها و انرژی‌های قبلی می‌پردازیم تا خوانندگان بتوانند به امکانات ارائه شده از طریق این فناوری می تواند شفاف تر باشد. خودروهای برقی، کنتور برق هوشمند و موتورخانه هوشمند نمونه هایی از انرژی هوشمند مورد استفاده در شهر هوشمند و موضوع این گزارش هستند.

کنتور برق هوشمند

کنتور برق هوشمند وسیله ای است که به کمک فناوری های هوشمند میزان مصرف برق را در واحد زمان اندازه گیری و ثبت می کند. این کنتورها با استفاده از فناوری های ارتباطی مانند اینترنت اشیا (IoT)، شبکه و بلوتوث، اطلاعات را به صورت آنی به سیستم مرکزی ارسال می کنند.

با این کار کاربران می توانند با دقت بیشتری مصرف برق خود را کنترل کرده و هزینه های خود را کاهش دهند. این کنتورها برای شرکت های توزیع برق مزایایی نیز دارد که از آن جمله می توان به دقت بیشتر در اندازه گیری مصرف برق، کاهش هزینه های خدمات پشتیبانی و نگهداری و ارتقای کیفیت خدمات مشترکان اشاره کرد. از کنتورهای هوشمند می توان به عنوان تجهیزات خانه هوشمند استفاده کرد.

شبکه‌هایی که می‌توانند با شبکه‌های هوشمند ارتباط برقرار کنند، مجهز به حسگرهایی هستند که داده‌ها را جمع‌آوری و انتقال می‌دهند. این اطلاعات امکان تنظیم خودکار جریان الکتریکی را فراهم می کند. مدیران شبکه از راه دور به صورت بلادرنگ از وضعیت مطلع می شوند و در صورت بروز مشکل می توانند فوراً اقدام کنند.

علاوه بر این، شبکه می تواند با هر کنتور برق خانگی هوشمند ارتباط برقرار کند و به عنوان مثال، هنگامی که تولید برق زیادی در شبکه وجود دارد و بنابراین قیمت ها پایین تر است، به طور خودکار لوازم مصرف کننده را روشن کند.

ماشین الکتریکی

خودروهای برقی با کمک به کاهش انتشار کربن به عنوان بخش کلیدی مبارزه با تغییرات آب و هوایی در نظر گرفته می شوند. اما اگر همه کسانی که امروز خودرو دارند به یک آپشن برقی روی بیاورند و بعد از ساعت 6 بعد از ظهر همه آن را به برق وصل کنند، فشار اضافی بر زیرساخت‌های شهری موجود بیش از حد قابل تحمل خواهد بود. بنابراین، فناوری IoT هوشمند به حل چنین مشکلاتی کمک می کند و همچنین به مصرف کنندگان دید و کنترل بیشتری بر مصرف انرژی می دهد.

موتورخانه هوشمند

در حال حاضر در موتورخانه معمولی دمای آب گرم، مصرف آب گرم، تنظیمات ترموستات دیگ، پمپ های گردش آب و سایر تجهیزات به صورت دستی و معمولاً با تعداد ثابت انجام می شود. در طول روز با تغییر هوا، دمای داخل ساختمان کاهش یا افزایش می یابد و باعث می شود دمای داخل ساختمان از محدوده آسایش خارج شود و سوخت و انرژی هدر رود. در بسیاری از ساختمان های اداری، آموزشی و غیره که در ساعات خاصی از شبانه روز از فضای داخلی ساختمان بهره برداری می شود، تنظیم موتورخانه بر روی عدد ثابت باعث می شود که موتورخانه بی مورد کار کند. در موتورخانه هوشمند، این تنظیمات به طور خودکار توسط سنسورها و پردازنده ها انجام می شود.

خانه‌های متحرک هوشمند مزایای زیادی دارند که باعث بهبود رفاه ساکنان، بهبود مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های انرژی می‌شود. امکان برنامه ریزی روزانه، هفتگی و سالانه با توجه به دمای هوا، کاهش مصرف تجهیزات موتورخانه، جلوگیری از یخ زدگی دیگ و لوله کشی، امکان کنترل از راه دور، کاهش هزینه و صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش تولید و انتشار گازهای آلاینده محیطی، محیطی عالی سازگاری و کنترل و همچنین ثبت محدوده آسایش حرارتی با توجه به تغییرات دمایی خارج از ساختمان، کنترل گرمایش و مصرف آب گرم در زمان واقعی و در ساعات روز و شب از مزایای موتورخانه های هوشمند است.

لازم به ذکر است مطالعه گزارش قبلی خودروهای متصل از طریق لینک B2n.ir/z46882 قابل دسترسی است.

منبع: .90ict

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *