کف هزینه ساخت مسکن ۱۸ میلیون تومان به ازای هر متر مربع است / این هزینه بدون در نظر گرفتن زمین و مجوز‌ها و فرآیند‌ها و هزینه‌های ریسک است / در تهران زمین زیر متری ۵۰ میلیون پیدا نمی‌شود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

فرشید برحاجت، دبیر کانون سراسری سازندگان کشور، هزینه ساخت مسکن مناسب برای مردم را متری 18 میلیون تومان می‌گوید. البته این هزینه بدون در نظر گرفتن هزینه های زمین، مجوز، عملیات و ریسک است. اکنون کف هزینه ساخت 18 میلیون است. در تهران زمینی زیر 50 میلیون متر مربع موجود نیست و این هزینه به ساخت اضافه می شود.

فرچید برحاجت دبیر کانون سراسری سازندگان کشور درباره گرانی مسکن و ناتوانی اقشار متوسط ​​و پایین در خرید مسکن به طلسم گفت: از ابتدای سال مشخص بود که شاهد تداوم تورم مسکن خواهیم بود. میزان دسترسی مردم به مسکن یک موضوع کلان اقتصادی است و تا زمانی که فرآیندهای اقتصادی در سایر بخش ها اصلاح نشود، اتفاق مثبتی نخواهد افتاد. خریداران مسکن باید از نظر حقوق و وام تقویت شوند. این دو فرآیند کارایی خود را از دست داده اند. سیستم بانکی به مردم برای خرید مسکن کمک نمی کند و حقوق ها آنقدر افزایش نیافته است که مردم را برای خرید خانه آماده کند. ساختارهای اداری در حوزه مسکن و ساختمان نیز باید بازنگری شود.

وی درباره حجم تولید مسکن گفت: سقف تولید کمتر از 400 هزار واحد در سال است. آمار دو ماهه اول سال به طور کلی استخراج نشد اما با بررسی میدانی نسبت به سال گذشته کاهش تولید داشتیم. سرمایه گذاری در بخش مسکن بسیار بالا و پایین است. خانه سازی در چند سال گذشته این مسیر را سخت کرده است و قوانین غیرحرفه ای داریم. در این شرایط دسترسی مردم به مسکن در برخی نقاط غیرممکن شده است.

دبیر انجمن صنفی سازندگان کشور درباره آمارهای دولتی در حوزه مسکن گفت: به آمار دولتی توجه نکنید که آمار کف واقعی بازار مسکن است. در تهران میانگین قیمت به بیش از 80 میلیون رسیده است و آمارها حاکی از آن است که در شهرستان ها کمتر از 4 میلیارد تومان خانه نمی خرند. مشکل مسکن در تهران و شهرهای بزرگ وجود دارد اما در روستاها مشکلی وجود ندارد. ما در بخش خصوصی تلاش کرده ایم، اما دولت گوش نمی دهد. حوزه مسکن به قلک دولت تبدیل شده است و به آن به عنوان راه حلی برای مشکلات درون سازمانی نگاه می کنند. هفته گذشته با آبفا صحبت کردیم و گفتند پول نداریم و باید پول بگیریم تا مشکلات اداری مان حل شود.

برحاجت در خصوص هزینه ساخت مسکن گفت: هزینه ساخت مسکن برای منزلت مردم برای هر متر 18 میلیون تومان است. البته این هزینه بدون در نظر گرفتن هزینه های زمین، مجوز، عملیات و ریسک است. اکنون کف هزینه ساخت 18 میلیون است. در تهران زمینی زیر 50 میلیون متر مربع موجود نیست و این هزینه به ساخت اضافه می شود.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *