یک جامعه شناس: افزایش آمار خشونت در جامعه واقعی است / جامعه خالی از شادی و نشاط، از خشونت پر می‌شود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

تجارت نیوز: امان الله قرایی گفت: افزایش آمار خشونت در جامعه واقعی است و ربطی به انتشار اخبار در شبکه های مجازی و رسانه های آنلاین ندارد. متأسفانه طی سال های گذشته تحقیقات میدانی انجام شده در این زمینه و اخبار منتشر شده حاکی از آن است که میزان خشونت در جامعه رو به افزایش است.

دیروز خبری دردناک در رسانه ها منتشر شد. به دلیل اختلاف بر سر میزان هزینه ساخت و ساز، مردی پس از نزاع با همسایه به خانه بازگشت و با گرفتن چاقو به خانه همسایه حمله کرد و او و همسرش را در مقابل چشمان کودک سه ساله شوکه شده شان با ضربات چاقو کشت.

خبر خیلی کوتاه و خیلی وحشتناک بود. این خشونت از کجا سرچشمه می گیرد و سرنوشت کودکی که شاهد چنین صحنه دردناکی بوده به کجا می رسد، اولین پرسش هایی است که ذهن خوانندگان این خبر را به خود مشغول می کند. چقدر تاریخ در جامعه ما این سطح از خشونت را در خود جای داده است و آیا اطلاع از این گونه وقایع را باید مدیون رسانه ها و شبکه های مجازی باشیم یا افزایش آمار باعث ایجاد اخبار تکان دهنده ای در حوزه خشونت اجتماعی شده است که هر چند بار می توان آن را به مردم گفت. روزها.

طی هفته گذشته چندین خبر در مورد همین اعمال خشونت آمیز منتشر شد که همگی منجر به قتل شد. از مرگ مرد جوان در ساعات اولیه بامداد بر اثر درگیری لفظی با دو رهگذر تا مرگ این زوج جوان که به دلیل اختلاف بر سر هزینه ساخت و ساز توسط همسایه خود جلوی چشم دخترشان سلاخی شدند. و دو مرد که در شمال ایران به دلیل اختلافات مالی جان باختند. یکی از آنها به دلیل اختلاف مالی دیگری را می کشد و سپس خودکشی می کند.

افزایش خشونت در جامعه را چگونه می توان تحلیل کرد؟ عوامل ایجاد این حجم از خشونت در بین افراد جامعه چیست؟ اینها سوالاتی است که تجارت نیوز در گفت و گو با جامعه شناسان و آسیب شناسان به آن پرداخته است.

میزان خشونت در جامعه افزایش یافته است

امان الله قرایی، جامعه شناس در این باره می گوید: افزایش آمار خشونت در جامعه واقعی است و ربطی به انتشار اخبار در شبکه های مجازی و رسانه های آنلاین ندارد انجام شده در این زمینه نشان داده است اخبار منتشر شده حاکی از آن است که میزان خشونت در جامعه رو به افزایش است.

تورم، فقر و ناامنی شغلی بیشترین تأثیر را بر خشونت دارند

قرایی درباره عوامل بروز و افزایش خشم در جامعه توضیح می دهد: در حال حاضر تورم، فقر و ناامنی شغلی بیشترین تاثیر را در بروز خشونت دارد و او را وادار به انجام کاری کنند که در نهایت به امنیت جامعه خدشه وارد شود.»

وی افزود: متأسفانه اتفاقی که در خصوص کشته شدن این جوان و این زن در مقابل چشمان فرزندشان رخ داد، آنقدر تلخ است که نمی توان از اثرات منفی آن بر روان جامعه و امنیت اجتماعی چشم پوشی کرد. اینکه فرزندشان چگونه با این شرایط کنار می آید، آسیب هایی که تجربه کرده است و در نهایت چه نوع دوران کودکی، نوجوانی و جوانی خواهد داشت، چیزی است که روانشناسان باید در مورد آن اظهار نظر کنند.

خشونت در جامعه مانند یک بمب عمل می کند

قرائی ادامه می‌دهد: «اما میزان تأثیر این اتفاقات در جامعه چیزی است که مسئولان باید بیش از هرکس دیگری به این رفتارهای خشونت‌آمیز دست بزنند». تبدیل شدن به بمبی از ناامیدی ها و ناملایمات نیاز به یک جرقه کوچک دارد و منفجر شدن آن ناچیز است.

این جامعه شناس تصریح می کند: مسلماً اختلافی که بین این افراد به وجود آمد، ریشه در مسائل مالی داشت و اکنون به دلیل اینکه مردم تحت فشار معیشتی و مالی هستند، اساساً بروز چنین رفتارهایی دور از ذهن نیست اعضای جامعه در معرض بسیاری از “فشارهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، کنترل خشم در این شرایط نمی تواند کار آسانی باشد.”

جامعه عاری از شادی و شادی مملو از خشونت است

او می افزاید: «به زبان ساده باید توجه داشته باشیم که در جامعه ای که شادی و نشاط وجود ندارد، بیکاری و فقر، طلاق های فراوان و گرانی و تورم هر روز وجود دارد، خشونت بی دلیل رخ نمی دهد. وقتی مردم از خواب بیدار می شوند با افزایش قیمت ها مواجه می شوند، چرا باید این کار را بکنند و در نتیجه خشونت از منظر اجتماعی یک پدیده کامل است، یعنی ده ها عامل در آن دخالت می کنند؟ تولد و تا پایان عمر ادامه دارد.

خشونت باعث خشونت می شود

قرائی در پایان توضیح می دهد: یک بار دیگر باید تاکید کنم که علت این گونه اتفاقات را که به آن قتل های ناخواسته می گوییم باید در عوامل درونی جامعه جست و جو کرد بدون نگاه به شرایط حاکم بر زندگی مردم اکنون، همانطور که نظریه چرخ خشونت می گوید: خشونت زاینده خشونت است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *