یک عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق: شاه کلید توسعه تجارت با عراق، خروج از لیست سیاه «اف ای‌تی‌اف» است

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

النا: یکی از اعضای هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: امیدواریم دولت جدید بر حل مشکل FATF تمرکز کند تا نرخ ارز مبادله ای در تجارت با عراق که بعضاً تا به 20 درصد از ارزش کل صادرات کاهش می یابد.

محمدمهدی رئیس زاده، عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق خروج ایران از لیست سیاه FATF را کلید توسعه تجارت ایران و عراق دانست. وی در توضیح بیشتر گفت: در مبادلات تجاری ایران و عراق همسایگی جغرافیایی دو کشور مزیتی برای ایران محسوب می شود و وجود مرزهای طولانی و ایجاد چندین گذرگاه مرزی با این کشور، عراق را یکی کرده است. این یک بازار عمده صادراتی برای کالاهای ایرانی است اگر ارتباط ریلی با بندر الفاو در بصره برقرار شود، جریان کالا بین دو کشور تسهیل و تقویت می شود.

وی افزود: از سوی دیگر، ایرانیان و عراقی ها با خویشاوندی فرهنگی و مذهبی به هم مرتبط هستند و مجموع این امتیازات، فرصت حضور ایران در بازار عراق را نسبت به سایر رقبا افزایش داده است و در عین حال عراق می تواند به عنوان بازار خدمت کند. واسطه ای برای تجارت کشور با بازارهای دور در شرایط تحریم ایران، اما آنچه در تجارت ایران با تمامی مقاصد صادراتی از جمله عراق به چالش تبدیل شده است، قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF و مشکلات موجود در مبادلات مالی است. . ایران و سایر نقاط جهان، و از آنجایی که عراق به دلایلی که در بالا به آن اشاره شد، مقصد تجاری مهمی برای ایران محسوب می شود، این چالش در تجارت با عراق برجسته تر است.

رئیس زاده ادامه داد: حضور محصولات ایرانی در عراق می توانست بیش از اکنون پررنگ باشد، اما به گفته ایرانیان تجارت در عراق، ایرانی ها تا سال گذشته توانسته بودند با پیروی از روش ها و به دست آوردن دلار در ازای دریافت دلار، تحریم ها را دور بزنند. کالاهایی که صادر می کنند. با توجه به اینکه حجم معاملات دلار آمریکا در جهان درصد بالایی را نشان می دهد، این کشور می تواند در جنگ های اقتصادی پیروز شود و حتی اقتصادهای بزرگی مانند چین و روسیه در رویارویی اقتصادی با آمریکا به چالش کشیده می شوند.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال از سال گذشته نفوذ آمریکا در اقتصاد و بازار عراق تشدید شد و این امر موجب شد تا هزینه مبادلات تجاری بین ایرانی ها و عراقی ها به میزان قابل توجهی افزایش یابد دلار را با قیمت قابل قبولی مبادله می کنند، اما با تسلط آمریکا بر بازار عراق، عراقی ها در برخورد با ایرانی ها محتاط هستند و به دلیل بالا بودن نرخ ارز، مبادله دینار با دلار برای ایرانی ها دشوارتر و گران شده است. دینار در برابر دلار و افزایش حاشیه سود. تعداد بازرگانان ایرانی فعال در عراق آنقدر زیاد نیست که بتوانند تفاوتی در پوشش نرخ دلار رسمی در عراق با نرخ دلار بازار آزاد ایجاد کنند، بنابراین می توان این موضوع را تهدیدی برای صادرات کالاهای ایرانی به این کشور دانست. . عراق را می توان مانعی بر سر راه رشد صادرات دانست.

یکی از اعضای هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: امیدواریم دولت جدید بر حل مشکل FATF تمرکز کند تا نرخ مبادلات ارزی که بعضاً تا 20 درصد کل را شامل می شود. ارزش صادرات کاهش خواهد یافت.

رئیس زاده تصریح کرد: پیش از این ایرانی ها می توانستند از طریق مبادله کالا با عراق مبادلات تجاری انجام دهند اما اکنون دامنه مبادلات به تعداد محدودی از محصولات غذایی و دارویی کاهش یافته است و در واقع سیستم مبادلات بین دو کشور موثر است. . کالاهای مورد نیاز باید با هم باشند و ارزش اقلام ترخیص شده باید متعادل باشد.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که عزم عراق برای توسعه و ارتقای تولید داخلی را می‌توان تهدید دیگری برای صادرات ایران به این کشور دانست، گفت: هر کشوری به دنبال دستیابی به منافع ملی خود است. هر منطقه ای به یک پلت فرم نیاز دارد و باید از طریق جذب سرمایه گذاران خارجی و استفاده از انواع منابع مالی، عراق نیز از این قاعده مستثنی نبوده و موضوع خودکفایی همچنان ادامه دارد. اما در اتاق بازرگانی ایران و عراق می بینیم که عراقی ها از همکاری صنعتی با ایرانی ها استقبال می کنند و هم اکنون تعدادی از صنایع ایرانی در عراق حضور دارند و در تولید حضور دارند که بارزترین آنها صنایع لبنی است. بنابراین، تقویت صنایع عراق و خودکفایی عراق در تولید برای صادرات ایران نه تنها تهدید محسوب می شود، بلکه به دلیل نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی می تواند فرصتی تلقی شود، بلکه حتی صنایع ایرانی مستقر در عراق نیز تحت تاثیر این بحران قرار گرفتند. پیامدهای قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF هر چیزی که می تواند روابط اقتصادی ایران و همسایه غربی اش را تهدید کند به موضوع FATF مربوط می شود.

وی در پایان توضیح داد: توجه داشته باشید که اقتصاد عراق تحت تحریم نیست و به همین دلیل درآمدهای نفتی این کشور بیشتر از درآمدهای ایران است در حالی که جمعیت آن کمتر از ایران است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *