یک فعال کارگری: دستمزد کارگران تنها کفاف ۸ روز از ماه را می‌دهد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یک فعال کارگری می گوید: وزیر کار هنوز به معاونت روابط کار خود ارائه نکرده است که نمایندگان کارگری بخواهند وارد مقوله تعیین دستمزد کارگران در سال 1404 شوند.

فرامرز توفیقی، فعال کارگری، آخرین شرایط تعیین دستمزد کارگران در سال 1404 هجری قمری را تشریح کرد.

توفیقی در ابتدا با گلایه از وزیر کار در دولت چهاردهم گفت: «معمولاً وقتی دولت‌ها لایحه بودجه را به مجلس ارائه می‌کنند، بحث دستمزد کارگران بالا می‌گیرد، اما اولین مسئله این است که وزیر کار همچنان معاون کار خود را دارد. روابط او ارائه نکرد که نمایندگان کارگری خواهان ورود به مقوله روابط کار و یکی از زیرشاخه های آن، یعنی دستمزد هستند.

وی ادامه داد: یکی از انتظارات و خواسته های جامعه کارگری انتصاب همین معاونت روابط کار است که متأسفانه در چرخ تعیین دستمزد چماق انداخت. معاونت روابط کار در دو سال گذشته بر خلاف ماده 41 قانون کار، اعداد مضحک و مضحکی را برای دستمزد کارگران تصویب کرد.

وزیر کار هیچ علاقه و تمایلی به برگزاری جلسات تعیین دستمزد کارگران ندارد

این فعال کارگری همچنین توضیح داد: در حال حاضر چیزی به نام روابط کار در وزارت کار وجود ندارد و معاونت قبلی روابط کار فعال نیست و به نظر می رسد معاونت جدید روابط کار ایجاد نشده است وزیر کار هم نگران این موضوع نیست.»

وی افزود: طبق قانون باید هر ماه حداقل یک جلسه شورای عالی کار تشکیل شود. اما در این سه ماه که از آغاز به کار دولت چهاردهم می گذرد، حتی جلسه شورای عالی کار تشکیل نشد.

ارزش معیشت کارگران بیش از ۲۷ میلیون تومان است

این فعال کارگری در توضیح ماده 41 قانون کار اظهار داشت: بر اساس این ماده، دستمزد کارگران باید با نگاهی به سبد معیشت و با نگاهی به نرخ تورم تعیین شود مرکز آمار، اندازه سبد معیشت بیش از 27 میلیون تومان است، اما در شرایط ایده آل حقوق کارگران 11 میلیون تومان است، بنابراین حقوق کارگران تنها برای 8.5 روز از ماه کفایت می کند. معیشت 21.5 روز دیگر از طریق فروشندگان خیابانی، کار در تاکسی های آنلاین و زندگی در مناطق اطراف شهر و حمل و نقل خارج از مدرسه برای فرزندانشان تامین می شود.

توفیقی در پایان خاطرنشان کرد: نمایندگان کارگری خواستار اجرای اصل 41 قانون کار، احیای تشکل های کارگری، نوسازی شورای عالی کار و حضور نمایندگان واقعی خود در این شورا هستند. نه هیچ کدام.» در این سه ماه محقق شد».

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *