علم‌الهدی: وفاق ملی با شعار محقق نمی‌شود / دولت وفاق ملی یعنی دولت در مقام براندازی گناه قرار بگیرد / اینکه بگوییم مملکت دو گروه اصولگرا و اصلاح طلب دارد، این دوقطبی‌سازی‌ها بر ضد وفاق ملی است / تغییرات سریع، عجولانه و سیاسی در دستگاه‌ها نباید صورت بگیرد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

امام جمعه مشهد گفت: برای رسیدن به وحدت ملی باید دو قطبی‌سازی را کنار بگذاریم.

به گزارش اختر؛ حجت الاسلام آقای احمد علم الهادی ظهر – در خطبه دوم نماز جمعه این هفته نهم شهریور که در حرم امام رضا (علیه السلام) برگزار شد، با اشاره به ایراد پایان هفته دولت گفت: هفته دولت، برکت و نیکوکاری بود و با تلاش دولتمردان شاهد افتتاح پروژه ها و عمرانی بودیم.

امام جمعه مشهد ادامه داد: دولت جدید در هفته دولت کار خود را آغاز کرد و دولت وحدت ملی نام گرفت. طبیعی است هر دولتی که سر کار می آید برای حکومت خود شعار و عنوانی قید کند و شعار این دولت وحدت ملی است.

وحدت ملی نیازمند تمرکز بر تحقیق است

وی با بیان اینکه «وحدت ملی» دو نکته مهم دارد، گفت: نکته اول این است که وحدت ملی مستلزم «سرنوشت مشترک» است، یعنی زمانی که بخواهد با همه اختلافات فکری، عقاید و سلیقه ای همه مردم و نهادها را متحد کند. آنها نیازمند سرنوشت مشترک هستند تا محور وفاق و وحدت تا وحدت ملی محقق شود.

علام الهادی با اشاره به آیه 103 سوره آل عمران «و چنگ زنید به محبت خدا و متفرق شوید»، می فرماید: خداوند متعال در این آیه می فرماید: «وَقَسُمُوا الْحَبْبِنَ الْأَوْلَ الْحَبْبِنَ». سپس می‌فرماید: «وَتَشْقَقُوا مِنْ تَقْرَقُوا».

امام جمعه مشهد با تاکید بر اینکه اگر تحصن برای مردم محقق شود، وحدت و وحدت حاصل می شود، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به وحدت ابتدا باید بدانیم این «احمق خدا» چیست؟ نقل شده است که عده ای از مردم یمن نزد پیامبر صلی الله علیه و آله رفتند و گفتند: جانشین شما کیست؟ گفتند: این جانشین من است که خداوند شما را به او امر کرده است.

مردم به دو زنجیره الهی می چسبند

وی با بیان اینکه خداوند در دو آیه «حبل الله» و در آیه 112 سوره آل عمران «حبل از مردم» را ذکر کرده است، افزود: خداوند در آیه 112 سوره آل عمران دو ریسمان را مشخص کرده است. که «حبل الله» بود. یکی از آنها «حبل الناس» است که پیامبر در این باره می فرماید: «حبل الله القرآن و حبل الناس امر من» و این دو ریسمان معین شده است. به خدا

علم الهادی التزام به دو ریسمانی که خداوند معرفی کرده را عامل تحقق وحدت ملی دانست و افزود: وقتی حکومت به حکومت وحدت ملی تبدیل می شود به معنای حکومت مجری احکام قرآن و دین است. در مقام رفع گناه ناقض قرآن قرار می گیرد.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه حبل الناس به معنای خلیفه و امام بعد از پیامبر است و در عصر معاصر که ولایت در چهارچوب ولایت فقیه متبلور می شود، حبل الناس است. تقلید و اطاعت از ولی فقیه بدون تبعیت از ولایت فقیه است و آشتی ملی بدون در نظر گرفتن احکام الهی در حکومت محقق نمی شود.

وی به نقل قولی از خطبه فدکیه و تاکید بر پذیرش محافظه کاری به عنوان شرط وحدت و وفاق اشاره کرد و گفت: دولت اگر دو ویژگی داشته باشد، اول اینکه از همه امکانات و قابلیت هایی که در اختیار دولت است در زمینه اعمال استفاده کند. قرآن قوانین و معارف و ثانیاً قابلیت التزام و تبعیت از ولایت نشانه تبعیت از ولایت است و توافق حاصل می شود.

خواست تحقق «وحدت ملی»

علم الهادی با تاکید بر اینکه با شعار نمی توان به اجماع ملی دست یافت، به چهار الزام برای ایجاد اجماع در جامعه اشاره و تشریح کرد: اجرای وفاق ملی الزاماتی دارد اولین مسئله این است که «مشارکت» در زندگی ملی ممنوع است. اتفاق نظر بر این است که اگر جریانی بگوید چون من در انتخابات فلان کار را انجام دادم، سهم بیشتری در دولت دارم، این رفتار از هم گسیخته است.

امام مشهد با بیان اینکه ملاک «استحقاق مالکیت» در ائتلاف ملی بیان کرد که همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند، چه به رئیس جمهور رأی دادند و چه کسانی که شخص دیگری را انتخاب کردند، حق دارند. متعلق به همه مردم است، بنابراین مدیریت آن باید در دست یک فرد شایسته باشد.

قطبی شدن دوجانبه مانعی برای دستیابی به وحدت ملی است

وی خواسته دوم تشکیل وحدت ملی را پایان دادن به دو قطب دانست و ابراز داشت: اینکه کشور از نظر سیاسی دارای دو گروه اصولگرا و اصلاح طلب است که یکی تندرو و دیگری کند است و این دوقطبی شدن ها حرکتی علیه وحدت ملی و در جهت نظم است. برای دستیابی به وحدت ملی، باید قطب بندی را کنار گذاشت.

علام الهادی با بیان اینکه همسویی گروه ها در مقابل یکدیگر کمکی به مردم و کشور نمی کند، خاطرنشان کرد: همسویی تنها یک هدف دارد و آن هم در مسیر خدمت به مردم و تشکیل خط برای کار است. برای مردم و خدمت به آنها، همه را در خدمت مردم متحد می کنیم تا ببینیم در چه شکلی از مبارزه می توان بیشتر به مردم خدمت کرد و همین کار را انجام داد.

امام جمعه مشهد پرهیز از تغییرات سریع و شتابزده در دستگاه های اجرایی را سومین لازمه تحقق وحدت ملی دانست و خاطرنشان کرد: در صورت وجود صلاحیت و کارآمدی نباید تغییرات سریع، شتابزده و سیاسی در دستگاه ها ایجاد شود. نیروهایی که از عهده کار برمی آیند باید بنشینند و جلو بروند و این نقطه ای است که به قول آقای رئیس جمهور نباید تغییرات شتابزده سیاسی انجام شود.

وی با اشاره به اهمیت حفظ بهره وری نیروی انسانی در دستگاه های اجرایی کشور گفت: نیرویی که چندین سال در جایگاهی بوده، دارای تجربه و پختگی است و بهتر از نیرویی که ندارد می تواند کار را مدیریت کند. تجربه کافی برای این کار اگر آن جایگاه یک نیروی تأثیرگذار است، باید در جای خود قرار گیرد.

«نظارت ملی» ضامن اجرای موافقتنامه ملی است

علامه الهادی چهارمین و آخرین خواسته را «نظارت ملی» دانست و ادامه داد: انسان در جامعه خیر و شر می کند و نمی توان گفت هر که هر کاری می کند بد است یا خیر. آنچه در اجماع ملی مهم است، شکل گیری «نظارت ملی» است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه وحدت ملی با نظارت ملی محقق می شود گفت: نظارت ملی امر به معروف و نهی از منکر است و این یعنی وحدت ملی محقق شده است.

وی تصریح کرد: سانسور ملی یعنی جایی که مردم بدی می بینند بگویند بد است، نه اینکه اگر چنین کاری کرد جلوی او را بگیرند، البته با یک نظام سازنده بر اساس اجماع ملی. اگر این اتفاق بیفتد، ما در سایه وحدت ملی زندگی آرام و لذت بخشی خواهیم داشت، اما اگر الزامات آن برآورده نشود و از محور وحدت ملی حمایت نشود، هیچ اتفاقی نمی افتد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *