پای ناترازی گاز به تابستان رسید / ۳ سال توقف پروژه فشارافزایی پارس جنوبی باعث شده تا از سال ۱۴۰۵ سالانه تولید یک فاز بزرگ‌ترین میدان گازی جهان برای ایران از بین برود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

فارس: بر اساس گزارش برق حرارتی -، با کاهش 6 درصدی گازرسانی به نیروگاه ها در سال 1403 نسبت به سال گذشته، عدم تعادل گاز افزایش یافته و از زمستان به تابستان رسیده است.

توقف 3 ساله طرح افزایش فشار در میدان پارس جنوبی منجر به از بین رفتن تولید سالانه یک مرحله از بزرگترین میدان گازی جهان از سال 1405 برای ایران شده است.

استاد دانشگاه شریف هاشم اوری، عدم تعادل گاز را پدیده ای مختص زمستان نمی داند و می گوید: با اوج گیری عدم تعادل گاز، این موضوع تا تابستان نیز باز شد.

انرژی حرارتی گزارش داد: نیروگاه ها در تابستان امسال با مشکل کمبود گاز مواجه شدند و مجموع گاز عرضه شده به نیروگاه ها 6 درصد کاهش یافت. با این میزان گاز، برق شهر برای 1.5 میلیون نفر تامین شد.

در زمستان سال 1401 هجری قمری، کمبود گاز و همچنین نیروگاه ها و پتروشیمی ها به خانه های مردم در مناطق وسیعی از ایران از جمله استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی آسیب وارد کرد.

از اردیبهشت ماه امسال به جز دو دوره کوتاه میزان گاز عرضه شده کمتر از پارسال بوده و نیروگاه ها ۵ ماه است که با کمبود گاز مواجه هستند.

کمبود حامل های انرژی از جمله گاز، بنزین، گازوئیل و برق به مرحله شدیدی رسیده و اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

رحیم متولی زاده، کارشناس انرژی درباره لزوم پاسخگویی وزارت نفت به کاهش گازرسانی به نیروگاه ها در زمستان امسال گفت و معتقد است کاهش گازرسانی به نیروگاه ها در فصل بهار و تابستان ممکن است به دلیل اصلاح گاز باشد. نیروگاه ها

اما هاشم اوری اورهال 5 ماهه را غیرعادی می داند و می گوید نمی توان نقص گاز را پشت حرف های هنری پنهان کرد و به جای توجیه آن باید برای شرایط فعلی چاره اندیشی کرد.

توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای، تجدیدپذیر و زغال‌سوز واکنش کشورهای توسعه‌یافته به موضوع انرژی و تنوع سبد سوخت نیروگاه‌ها بوده است. به گفته مرکز تحقیقات شورا، در این صورت افزایش سهم این نیروگاه ها می تواند فشار گاز طبیعی را کاهش داده و دامنه بحران گاز در ایران را محدود کند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *