روزنامه سازمان تبلیغات: مرکز «گوته» در تهران افراد نخبه را شناسایی کرده و به صورت غیر قانونی به آن‌ها در دریافت بورسیه‌های تحصیلی در آلمان کمک می‌کرد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

فرهیختگان نوشت: کمتر از یک ماه پس از یورش پلیس آلمان به مراکز اسلامی وابسته به ایران و مصادره این مراکز، تهران از ممنوعیت فعالیت دو شعبه «موسسه آموزش زبان آلمانی» (DSIT) در خیابان های لاگار و دیباجی خبر داد. در جنوب، تصمیم به تعطیلی دفاتر این موسسه آلمانی پس از چند هفته پس از اقدام علیه مرکز اسلامی هامبورگ و مراکز وابسته به آن، به عنوان یک اقدام متقابل از سوی ایران در رسانه های داخلی و بین المللی توصیف شد. .

اگرچه بر اساس حقوق بین الملل عمومی، ایران امکان پاسخگویی به بهانه های برلین را داشت، اما حداقل به دو دلیل به نظر نمی رسد این تصمیم بر این اساس اتخاذ شده باشد: 1- اگر تهران مبنایی برای پاسخگویی در این زمینه داشت. خوب، نیاز به تلف کردن زمان دارد و تقریباً سه هفته است که او شروع به انجام آن کرد. 2- تهران در مورد اقدامات متقابل انتخاب بهتری داشت. البته آلمانی ها به جای موسسه آموزش زبان، مراکز و موسسات دیگری در ایران دارند که ممکن است بسته شدن آنها پیام روشن تری به برلین بدهد. اگر تهران اقدامات خود را در چارچوب حقوق بین الملل عمومی توضیح نداد، بر چه اساسی اقدام برای تعطیلی مرکز آموزش زبان آلمانی انجام شد؟

یکی از آزاردهنده ترین برنامه هایی که توسط DSIT در قالب آموزش زبان آلمانی ترویج می شود، پروژه های BKD (Bildungskooperations Deutsch) و PASCH هستند. این دو برنامه بر یک حوزه تمرکز دارند. آموزش دانش آموزان با اعتقادات غربی. البته تنها آلمانی ها نیستند که چنین برنامه ای را در ایران دنبال می کنند. آمریکایی ها نیز به روش های مختلف تلاش می کنند دانش آموزان ایرانی را با آموزه های غربی تربیت کنند.

اکنون با برنامه BKD آلمانی ها علناً همان پروژه آمریکایی ها را در مدارس ایران اجرا می کنند. این برنامه در واقع بخشی از یک تلاش گسترده تر برای ترویج زبان و فرهنگ آلمانی در سراسر جهان است. با این حال، در این برنامه، تمرکز اصلی بر معلمان است.

در این برنامه، گوته از معلمان، مدارس و مؤسسات آموزشی که آلمانی را به عنوان یک زبان خارجی تدریس می کنند، حمایت می کند. در این برنامه، منابع آموزشی (کتاب، ابزار آموزشی و حتی تجهیزات) مطابق با نظام آموزشی و وزارت فرهنگ دولت آلمان و بر اساس ارزش‌های فرهنگی آلمان تدریس می‌شود و معلمان، این اصول را در آموزش فرا می‌گیرند. دوره ها توسط موسسه DSIT پشتیبانی می شود و در واقع فنی و آموزشی هستند. با تربیت نسلی از معلمان زبان آلمانی مطابق با فرهنگ غربی و همچنین حمایت مالی از آنها، شبکه ای از معلمان زبان آلمانی تشکیل می شود که آموزش هزاران دانش آموزی را که از دریچه فرهنگ و ارزش های غربی به دنیا می نگرند تضمین می کند. .

هنوز مشخص نیست این شعبه های موسسه زبان آلمانی پس از بررسی تخلفات صورت گرفته در ایران می توانند فعالیت کنند یا خیر، اما مشخص است که آلمانی ها دیگر اجازه فعالیت در قالب زبان آلمانی را نخواهند داشت. موسسه، در مناطقی که مجوز ورود ندارند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط تهران تایمز، مؤسسه آموزش زبان آلمانی (DSIT) که دفاتر آن در تهران توسط نیروهای پلیس در اوت گذشته بسته شد، به عنوان مرکز پوشش دولت آلمان عمل می کرد.

حمایت مالی از گروه های موسیقی، رقص و فیلم از جمله فعالیت های این مرکز زبان که مستقیماً زیر نظر انستیتو گوته آلمان بود. محتوای تولیدی این گروه ها برخلاف عرف و موازین قانونی و اخلاقی کشور بود.

این موسسه همچنین با شناسایی افراد مستعد به دولت آلمان کمک کرد تا شبکه های نفوذ گسترده ای در داخل ایران ایجاد کند.

این مرکز همچنین افراد نخبه را شناسایی کرده و به آنها کمک می کند تا به طور غیرقانونی بورسیه تحصیلی در آلمان دریافت کنند.

حجم معاملات مالی سالانه DSIT به حدود 400 میلیارد تومان رسید.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *