نماینده کارگران: دستمزد کارگران ۱۲ میلیون تومان از حداقل سبد معیشت عقب است

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

خبرآنلاین: نماینده کارگران در شورای عالی کار تایید کرد: امیدواریم در دولت چهاردهم برای جبران عقب ماندگی دستمزدها نسبت به سبد معیشت، مذاکراتی برای افزایش بیش از تورم دستمزدها انجام شود.

شکاف بین دستمزد کارگران و هزینه های آنها روز به روز عمیق تر می شود. اتفاقی که این روزها سفره خانواده های اقشار پایین جامعه را بی رنگ کرده است. به گفته نمایندگان کارگری، حقوق ۱۱ میلیون تومانی در حال حاضر ۶۰ درصد با حداقل سبد معیشتی فاصله دارد و این نشان می دهد که سفره کارگران تا چه اندازه کوچک شده و قدرت خرید آنها کاهش یافته است.

به گفته کارگران، عقب ماندگی نیازها و معیشت به قدری چشمگیر است که حتی نرخ افزایش – نیز قادر به جبران عقب ماندگی نیست.

در این مورد اکنون گفته می شود در مجلس طرحی برای افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم تدوین شده است. مشام زهریان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره توضیح می‌دهد: طبق ماده ۴۱ قانون کار، «حقوق‌ها باید بر اساس نرخ تورم افزایش یابد». کلمه تلقی شده مبهم است به همین دلیل در سال های گذشته به ویژه از سال 1396 و به استثنای سال 1401 افزایش حقوق کمتر از نرخ تورم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در سال گذشته افزایش حقوق کارگران 22 درصد با نرخ تورم 45 درصد بوده است. تعبیر دولت این است که از آنجایی که در قانون عبارت «با جبران خسارت» وجود دارد، این امر الزامی نیست، بنابراین سعی شد این ابهام در قانون رفع شود و ماده 41 قانون کار به این صورت اصلاح شود: «افزایش حقوق باید حداقل باشد. برابر با نرخ تورم است.»

ظهوریان تصریح کرد: در صورت تصویب این قانون و تورم 45 درصدی، حقوق کارگران نیز باید 45 درصد افزایش یابد. انتظار می رود با این اصلاحیه ابهامات قانونی برطرف شود.

علی رضا میرغواری نماینده کارگران در شورای عالی کار در واکنش به طرح جدید نمایندگان برای تغییر دستمزد کارگران می گوید: چند نکته وجود دارد که باید در اینجا به آنها اشاره کنیم. در سال 1369 که قانون کار نوشته و تصویب شد، اکنون یا ناشی از شیطنت نوشتاری یا ضعف قانونی در استفاده از کلمات قابل تفسیر بوده است.

وی می افزاید: در بند اول ماده 41 قانون کار به صراحت آمده است که حداقل دستمزد باید «مطابق با تورم» تعیین شود. حالا با علاقه تعبیر می شود و از نظر حقوقی می گویند ایرادی دارد که افزایش دستمزد با تورم یا برابر تورم نیست و می توانیم دستمزد را کمتر از، مساوی یا افزایش دهیم. بیشتر از تورم

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به برنامه مجلس برای تغییر این قسمت از قانون کار می گوید: می خواهند قانون را تغییر دهند و کلمه «بر اساس تورم» را به کلمه «در حد تورم» تغییر دهند. یک نکته مثبت و رو به جلو است، اما سوال این است که با تغییر قانون، دستمزدها با نرخ تورم افزایش می یابد؟

میرغفاری خاطرنشان می کند: ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری صراحتاً تصریح می کند که دستمزد باید به میزان تورم افزایش یابد، اما شاهدیم که دولت ها در طول سال های گذشته این کار را انجام نداده اند و حتی گاهی حقوق مشمولان نیز در این قانون انجام نشده است. خدمات ملکی قانون مدیریت خدمات کمتر از تورم افزایش یافته است.

وی ادامه می دهد: اکنون با همه این توضیحات امیدواریم پیشرفتی حاصل شود، اما شخصا معتقدم با تغییر یک کلمه در یک ماده قانونی، تغییراتی ضروری و مناسب است که در نهایت منجر به افزایش حقوق عادلانه کارگران می شود ، جبران عقب ماندگی اتفاق نمی افتد. امیدوارم این حداقل هم به نتیجه مطلوب برسد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در پاسخ به سوال خبرآنلاین: رقم دستمزد تا چه اندازه از تورم عقب است؟ وی می گوید: ماده 41 قانون کار حاوی دو نکته روشن است. در بند اول قانون کار آمده است که حداقل دستمزد با توجه به تورم افزایش می یابد. بند دوم نیز لزوم افزایش حداقل دستمزد را در حدی که برای رفع نیاز خانواده ای که بعد از آن توسط مراکز رسمی اعلام می شود، صرف نظر از وضعیت روحی، جسمی و جنسی آن، پیش بینی کرده است.

میر غفاری می افزاید: میزان تورم هر سال مشخص است و این افزایش هایی که به دست آوردیم کمتر از تورم سال های گذشته بوده است همه چیز نشان می دهد که سفره کارگران روز به روز کوچکتر می شود و قدرت خرید آنها کاهش می یابد. از نیازها عقب مانده است و سبد زنده آنقدر شگفت انگیز است که فکر نمی کنم ما بتوانیم عقب ماندگی را حتی با درصد افزایش جبران کنیم.

شایان ذکر است که حداقل سبد معیشت کارگران حدود 23 میلیون تومان است، در حالی که حداقل دستمزد برای یک خانواده 2.3 نفره 11 میلیون و 100 هزار تومان است، یعنی حدود 12 میلیون و 60 تومان بین حداقل دستمزد و حداقل سبد معیشتی کارگران.

آیا دستمزد کارگران 1404 بیشتر از تورم افزایش می یابد؟

نماینده کارگران در شورای عالی با اشاره به رویکرد دولت چهاردهم نسبت به دستمزد کارگران می گوید: با توجه به شعارهای انتخاباتی مطرح ترین نامزدهای ریاست جمهوری که همگی بر جبران عقب ماندگی تاکید دارند، کمترین اتفاقی که در سال جاری رخ خواهد داد این است. اینکه شورای عالی کار به دلیل عدم مذاکره در مورد نرخ تورم دستمزدها را افزایش می دهد.

میرغواری تایید می کند: در واقع امیدواریم برای جبران عقب ماندگی دستمزد نسبت به سبد معیشت، مذاکراتی برای افزایش دستمزدها به نسبت تورم انجام شود. یعنی افزایش نرخ تورم را به طور پیش فرض پذیرفته ایم و برای جبران عقب ماندگی سبد معیشت چانه می زنیم.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *