بازی کامپیوتری و اینترنت اشیا رشته دانشگاهی شد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ایجاد 5 رشته جدید، بازی های رایانه ای را به عنوان یک رشته دانشگاهی رسمی کرد.

رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر از ایجاد 5 گرایش جدید در برنامه های معتبر خبر داد و گفت: بازی های رایانه ای و اینترنت اشیا از جمله این گرایش ها هستند.

رضا صفابخش در جلسه شورای دانشگاه از ایجاد رشته های جدید در این دانشکده با اشاره به اینکه تعداد رشته های کارشناسی ارشد 5 رشته شامل معماری کامپیوتر، نرم افزار، هوش مصنوعی و رباتیک، شبکه های کامپیوتری و امنیت سایبری است، خبر داد: رشته های جدید شامل رشته های مهندسی کامپیوتر می شود. علوم کامپیوتر، بازی ها و اینترنت اشیا اگر این دانشکده امکانات لازم را داشته باشد، می تواند رشد کند و در این زمینه ها فعالیت کند.

وی حوزه بازی های رایانه ای را بسیار مهم دانست و افزود: برای توسعه این رشته ها نیازمند افزایش تعداد اعضای هیات علمی و افزایش تعداد کارکنان هستیم.

صفابخش در این نشست با بررسی تاریخچه تاسیس دانشکده کامپیوتر در سال 67 گفت:

در سال 70 پیشنهاد شروع کارشناسی ارشد هوش مصنوعی را به وزارت علوم ارائه کردیم و پس از مجوزی که گرفتیم، شروع به پذیرش دانشجو کردیم.
در سال 1972 مدرک کارشناسی ارشد نرم افزار را به فعالیت های دانشکده اضافه کردیم.
در سال 74 به عنوان اولین دانشکده در کشور دوره دکتری کامپیوتر را راه اندازی کردیم.
در سال 1983 کالج پیشنهاد ایجاد رشته مهندسی فناوری اطلاعات را با 5 گرایش ارائه کرد که پس از آزمایش در مورد برگزاری چندین دوره، این رشته در سال 1998 از دانشکده جدا شد و به یک رشته چند رشته ای تبدیل شد.
در حال حاضر گرایش شبکه های کامپیوتری و امنیت اطلاعات از دپارتمان فناوری اطلاعات به مهندسی کامپیوتر منتقل شده است.

به گفته رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر، این دانشکده در حال حاضر دارای حدود 24 عضو هیئت علمی و 10 کارمند است و تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی این دانشکده 504 نفر، 193 دانشجوی کارشناسی ارشد و 98 دانشجوی دکتری و تعداد کل دانشجویان شاغل است. در این دانشکده حدود 800 دانشجو مشغول به تحصیل هستند. در این دانشکده فعال علاوه بر این تعداد اعضای هیات علمی در رشته نرم افزار 4 نفر، تعداد اعضای هیات علمی در رشته هوش مصنوعی 9 نفر و شبکه های کامپیوتری و امنیت سایبری هر کدام 2 نفر می باشد. وی با برشمردن این آمار دریافت که تعیین یک هیئت علمی و افزایش تعداد کارکنان در این دانشکده بسیار ضروری است.

رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر با بیان اینکه دانشجویان مقطع کارشناسی این دانشکده جزو بهترین دانشجویان خارج از کشور هستند، خاطرنشان کرد: مساحت این دانشکده حدود 4000 متر مربع است.

وی بر تقویت تجهیزات آزمایشگاهی این دانشکده تاکید کرد و گفت: در اسفند ماه سال 1402 هجری شمسی توانستیم با اعتبارات تجهیز تخصیصی ریاست دانشگاه برخی از این دستگاه ها را به روز کنیم. سفمنش همچنین با اشاره به اینکه وزارت دفاع، مرکز تحقیقات و نوآوری هوش مصنوعی و تحول دیجیتال را در این دانشکده ایجاد کرده است، به دانشگاه پیشنهاد کرد برای تسهیل استفاده دانشجویان از سامانه سیمرگ بودجه اختصاص دهد.

وی همچنین اظهار داشت: دانشکده مهندسی کامپیوتر با دو دانشگاه آلمان و فرانسه در زمینه تبادل استاد و دانشجو همکاری می کند و پروژه های مشترکی را با کشورهای آلمان، ژاپن و ایرلند اجرا می کند.

رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی پرنس کبیر به قراردادهای همکاری صنعتی از سال 1398 تا سال 1403 اشاره کرد و گفت: در این مدت 49 قرارداد صنعتی منعقد شده است و گفت: حجم این قراردادها بالغ بر به 65 میلیارد تومان.»

وی در پایان اعلام کرد: این دانشکده به عنوان مرکز علمی هوش مصنوعی توسط وزارت دفاع راه اندازی شده است و با راه اندازی مرکز تحقیقات و نوآوری در هوش مصنوعی و تحول دیجیتال، اعتبارنامه آن به این وزارتخانه.» پیشنهاد دادیم موسسه تحقیقات هوش مصنوعی در دانشگاه تاسیس شود که فعالیت آن خارج از دانشگاه باشد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *