رئیس انجمن تلفن همراه ایران: ممنوعیت واردات آیفون ۹۰۰ میلیون دلار ارز‌ از کشور خارج کرد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: این روزها گمانه زنی های زیادی مبنی بر موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت با لغو ممنوعیت واردات و رجیستر آیفون به کشور شنیده می شود. این موضوع با اعلام وزیر جدید ارتباطات و اظهارات وی مبنی بر تلاش وی برای حل مشکل ثبت نام آیفون 14 و 15 از طریق گفتگو با وزارت حریم خصوصی، ماهیت جدی به خود گرفته است.

در این خصوص عبدالمهدی اسدی، رئیس انجمن تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی ایران، اظهار داشت: اسفندماه سال گذشته انجمن بحث و تبادل نظر در این زمینه را آغاز کرد. در واقع تا قبل از آن صحبت جدی در این زمینه وجود نداشت و اکنون در حال پیگیری این موضوع هستیم. به هزار دلیل می توان گفت که رکورد آیفون 14 و 15 (و 16 که به زودی رونمایی و روانه بازار می شود) علاوه بر منافع تجاری و دولتی، منافع ملی را نیز در بر خواهد داشت.

وی افزود: دولت از پیچیدگی های این موضوع بهره مند خواهد شد و مردم نیز از فناوری روز جهانی به نحوی آسان تری بهره مند خواهند شد. فعالان و تجار این حوزه نیز به چرخه فعالیت تخصصی خود باز می گردند. بسیاری از همکاران ما که واردکنندگان تخصصی آیفون بودند، پس از ممنوعیت واردات مجبور به فعالیت در حوزه برندهای دیگر شدند. بنابراین با رفع ممنوعیت و رجیستری گوشی های آیفون، تمامی افراد حاضر در این زنجیره منتفع خواهند شد.

این مقام صنفی تصریح کرد: بستن این جاده به بهانه بحث ارزی بهانه و اشتباه است. زیرا آیفون 14 و 15 به صورت غیر رسمی وارد کشور می شود و همان ارز به صورت غیررسمی از طریق حساب های دور ریختنی از کشور خارج می شود. بنابراین منابع ارزی در این موضوع تحت کنترل نیست، کالا وارد می شود و از همه مهمتر به روش های مختلف ثبت می شود. طی هفته های اخیر چند روزی است که از بازار خارج شده و دوباره آنتن ها به روش های مختلف خریداری می شود.

اسدی خاطرنشان کرد: اخیراً آمارهای غیررسمی را به وزیر جدید ارتباطات ارائه کردیم و به معاون وی نامه نوشتیم که حدود 900 میلیون دلار به صورت غیررسمی از گوشی آیفون وارد کشور می شود و ارز آن به صورت غیررسمی صادر می شود. این رقم مربوط به شش ماهه دوم سال گذشته است که در آن نسبت به قبل از عرضه آیفون 15 حدود 300 میلیون دلار وارد شده است. در مجموع برای آیفون 14 و 15 حدود 900 میلیون دلار (از شهری که در سال گذشته آیفون 15 رونمایی شد) وارد شد. این رقم با عرضه آیفون 16 تا پایان سال در صورتی که مشکل ممنوعیت و ثبت نام حل نشود قطعا به بیش از 1.3 تا 1.4 میلیارد دلار خواهد رسید.

رئیس انجمن تلفن همراه ایران تاکید کرد: بنابراین منابع ارزی به هیچ وجه کنترل نشد و کشور 900 میلیون دلار ارز خارج کرد. بازار غیررسمی در حالی فعال است که دولت حقوق گمرکی دریافت نمی کند و دولت از این راه درآمدی دریافت نمی کند. واردکننده حرفه ای و سالم نمی تواند در حالی که در مقابل بازار بازرگان گرم است کار کند.

علاوه بر این، محصولی که مردم خریداری می کنند فاقد گارانتی و گاهی اوقات فاقد اصالت است. این در حالی است که واردات به صورت رسمی آزاد بود، گارانتی اصلی وجود داشت و خدمات پس از فروش در ایران مانند اپل اصلی عمل می کرد و گوشی موبایلی را که برای مشتری مشکل داشت، «تعویض» می کرد، اما در دو سال اخیر، سایر موارد خدمات پس از فروش برای آیفون 14 و 15 که به صورت غیرقانونی به کشور وارد شده اند، فروش ندارد.

وی با بیان اینکه در صورت رفع ممنوعیت واردات آیفون و ثبت نام، آیا بیش از یک میلیون دستگاه آیفون 14 و 15 که در دو سال گذشته وارد کشور شده اند، ثبت نام خواهند شد یا خیر؟ وی پاسخ داد: تا آذرماه سال گذشته تعدادی گوشی آیفون به صورت مسافری وارد کشور می شد و در فرودگاه ثبت نام می شد. هیچ مشکلی نخواهند داشت تجربه من در صنعت تلفن همراه نشان می دهد که در صورت موافقت با رجیستر این گوشی ها، صاحبان آنها می توانند با پرداخت هزینه ای در سامانه، گوشی خود را ثبت کنند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *