اختلافات با وزیر جنگ و اعتراضات گسترده در اسرائیل؛ آیا احتمال «سقوط نتانیاهو» و آتش‌بس در غزه نزدیک است؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یورونیوز: اختلافات بین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل بر سر جنگ غزه، آخرین مورد از رویارویی هایی است که وحدت دولت اسرائیل را در هجده ماه گذشته به چالش کشیده است.

این در حالی است که یکی از نادرترین اعتراضات مردمی به اقدامات دولت نتانیاهو و ادامه جنگ در نوار غزه در میان مردم اسرائیل به وجود آمده است. با این حال، نتانیاهو بدون توجه به این اعتراضات، همچنان استراتژی خود را دنبال می کند.

وی روز دوشنبه اختلافات با گالانت را روشن کرد و گفت: تا زمانی که اعتماد وجود داشته باشد، من و گالانت می توانیم با هم کار کنیم، اما همه وزرا به تصمیمات کابینه پایبند هستند و این اصلی ترین چیزی است که اکنون در حال آزمایش است. “او هست.”
اختلافات بین نتانیاهو و گالانت

نتانیاهو درخواست گالانت و دیگر اعضای تشکیلات امنیتی برای پذیرش خروج نیروهای اسرائیلی از منطقه مرزی جنوبی نوار غزه را به عنوان بهای توافق آتش بس با جنبش اسلامی حماس رد کرد. نتانیاهو و گالانت از زمان تشکیل دولت چندین بار با یکدیگر دعوا کرده اند.

گالانت اگرچه در مورد مسائل امنیتی از جمله حماس تندرو بود، اما هدف مکرر نتانیاهو برای “پیروزی کامل در غزه” را غیرقابل اجرا و نادرست توصیف کرد.

اما تحولاتی که پس از جنگ غزه رخ داد، این دو را علیرغم اختلاف نظرها، علیرغم وجود اختلافات جدی در دیدگاه‌هایشان، به هم رساند.

سال گذشته و در بحبوحه اعتراضات به تلاش نتانیاهو برای محدود کردن اختیارات دیوان عالی، گالانت ایده نخست وزیر را به عنوان طرحی توصیف کرد که شکاف های اجتماعی عمیقی ایجاد می کند و امنیت ملی را به خطر می اندازد.

سپس نتانیاهو تصمیم گرفت گالانت را اخراج کند، اما زمانی که اسرائیلی ها در یکی از بزرگترین تظاهرات تاریخ اسرائیل به خیابان ها آمدند، تصمیم خود را تغییر داد.

گیل تالچر، کارشناس مسائل سیاسی اسرائیل در دانشگاه عبری اورشلیم، به رویترز گفت: «گالانت معتقد است نقشی که باید در زندگی خود بازی کند، همان کاری است که او انجام می دهد معتقد است که مهمترین جنگ از زمان جنگ استقلال است.»

بن بست در هیات وزیران

این بن‌بست تا حدودی به دلیل ساختار ائتلاف راست‌گرایانه‌ای است که نتانیاهو پس از انتخابات 2022 ایجاد کرد، که به دو حزب ملی-مذهبی به رهبری وزیران افراطی ارتدوکس بزالل اسموتریچ و ایتامار بن گیر مرتبط است.

بدون حمایت آنها، دولت سقوط خواهد کرد و کار دوباره متوقف خواهد شد. نتانیاهو اکنون از زمان آغاز جنگ غزه تحت فشار بی‌سابقه‌ای قرار دارد و تظاهرکنندگان به خیابان‌ها ریخته‌اند و خواستار پذیرش توافق آتش‌بس برای هموار کردن راه برای بازگشت گروگان‌های اسرائیلی به خانه‌هایشان شده‌اند.

تظاهرکنندگان می‌گویند که نتانیاهو تلاش‌های بیهوده‌ای انجام می‌دهد و اگرچه می‌تواند به جنگ غزه پایان دهد، اما همچنان بر ادامه جنگ پافشاری می‌کند. آنچه گالانت می گوید همان است. گالانت در بیانیه‌ای پس از پیدا شدن اجساد شش نفر گفت: «اگرچه برای گروگان‌هایی که در تونل دیگر پیدا شده‌اند خیلی دیر است، اما بقیه افرادی که هنوز در اسارت هستند باید به خانه‌های خود بازگردند».

مانند نتانیاهو، حرفه گالانت نیز با حوادث 7 اکتبر، زمانی که شبه نظامیان تحت رهبری حماس حدود 1200 نفر را کشتند و 253 نفر را گروگان گرفتند، خدشه دار شد.

دو روز بعد، گالانت گفت که بهایی که غزه خواهد پرداخت واقعیت را برای نسل ها تغییر خواهد داد. شاید حق با او بود زیرا تا کنون بیش از 40 هزار نفر در غزه کشته شده اند و گلوله ها و موشک های اسرائیل به زندگی بسیاری از مردم پایان داده است.

گالانت از همان ابتدا با احتیاط بیشتری در مورد آینده غزه پس از جنگ صحبت کرد و شاید بهتر از چالش هایی که اسرائیل با آن مواجه خواهد شد، آگاه بود.
مخالفان در داخل اسرائیل

نیروهای اسرائیلی در حال حاضر همچنان در غزه می جنگند، برای مبارزه با حزب الله مورد حمایت ایران در جنوب لبنان در حالت آماده باش هستند و به شدت با گروه های مسلح فلسطینی در کرانه باختری اشغالی درگیر هستند. در چنین شرایطی، رهبران ارتش به خوبی از تنش‌هایی که سربازان خود با آن روبرو هستند آگاه هستند.

هم نتانیاهو و هم گالانت با تهدید صدور حکم بازداشت بین المللی برای کشتن بیش از 40000 فلسطینی روبرو هستند زیرا دادگاه کیفری بین المللی چنین درخواستی را صادر کرده است.

اکنون در چنین شرایطی فشار افکار عمومی برای آتش بس افزایش یافته است. در حالی که حماس آمادگی خود را برای دستیابی به آتش بس اعلام کرده بود، نتانیاهو پیش شرط های جدیدی را در جریان مذاکرات قرار می دهد که دستیابی به آتش بس را غیرممکن می کند. افکار عمومی در اسرائیل نیز متوجه این موضوع شده است و علیرغم تلاش نتانیاهو برای مقصر دانستن گروه فلسطینی در این وضعیت، نوک پیکان حملات به سمت نخست وزیر است.

هاآرتص، یکی از مخالفان نتانیاهو، در مقاله‌ای در روز یکشنبه نوشت: حماس ماشه را کشید، اما کسی که آنها را به اینجا آورد، نتانیاهو است.

مردم اسرائیل از نزدیک به یک سال جنگ غزه، ناامنی و وضعیت سخت اقتصادی خسته شده اند. روز یکشنبه تظاهرات گسترده ای در تل آویو برگزار شد و صدها هزار نفر در خیابان ها شعار “آتش بس اکنون” سر دادند.

در عین حال، اصرار نتانیاهو بر ادامه جنگ، روابط اسرائیل با متحدان کلاسیک خود از جمله ایالات متحده را به چالش می کشد. اما آیا همه این فشارها و نارضایتی ها می تواند نتانیاهو را به پذیرش آتش بس وادار کند؟ تجربه ماه‌های گذشته می‌گوید که این امر بسیار بعید است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *