هواشناسی: کسری بارش سال آبی کشور صفر شد/ فلات ایران همچنان گرفتار کم بارشی انباشته

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: سازمان هواشناسی اعلام کرد کسری بارش های باقی مانده از پاییز و زمستان سال گذشته به صفر رسیده و بخش زیادی از این کسری بهار امسال جبران شده است.

بر اساس اعلام مرکز ملی مدیریت بحران اقلیمی و خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میزان تجمعی بارندگی در کشور از ابتدای سال آبی مهرماه گذشته تاکنون به ۲۳۲.۵ میلی‌متر رسیده است که معادل نرخ طبیعی بارندگی در کشور است. این دوره زمانی این شرایط نشان می دهد که کسری بارندگی باقیمانده از پاییز و زمستان گذشته در حال حاضر به صفر رسیده است.

بخش عمده ای از این کسری در بهار امسال جبران شد. اگرچه میانگین منطقه ای بارندگی در کشور در حال حاضر نرمال است، اما نقشه بارش تجمعی سازمان هواشناسی کشور نشان می دهد که بارندگی امسال در بخشی از مساحت کشور کمتر از حد نرمال بوده است.

بیشترین کسری بارندگی نسبت به شرایط نرمال مربوط به استان سمنان با 31 درصد، قزوین با 26.3 درصد و تهران با 24.9 درصد است. اگرچه بخشی از کشور سالانه با کسری بارندگی مواجه است، اما این میزان بارندگی نسبت به سال گذشته کمتر است و حدود 27 استان از ابتدای سال آبی تاکنون بارندگی بیشتری نسبت به سال قبل داشته اند. با تمام این اوصاف بارندگی در استان های بوشهر، چهارمحال، بختیاری، فارس و کهکیلویه و بویراحمد نسبت به سال گذشته کمتر بود.

اگرچه میانگین بارندگی در کشور در حال حاضر نرمال است، اما این به معنای مساعد بودن شرایط نیست زیرا کاهش بارندگی‌های انباشته همچنان پابرجاست و نه تنها ایران بلکه فلات ایران نیز با این چالش مواجه است.

بیشتر دشت های کشور به دلیل برداشت بیش از حد از ذخایر آب زیرزمینی در زمره دشت های بیگانه طبقه بندی می شوند.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، در تعداد زیادی از این دشت ها در استان های تهران، قزوین، خراسان رضوی، اصفهان و جنوب کرمان با فرونشست شدید و بی سابقه زمین مواجه هستیم که باعث تخریب غیرقابل برگشت سفره های زیرزمینی شده است. . این یک تهدید اقلیمی و بیولوژیکی جدی برای زمین است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *