ادعای شورای همکاری خلیج فارس: بر حق حاکمیت امارات بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی تأکید می‌کنیم / هر گونه تصمیم یا اقدامات ایران در این جزایر باطل است / برگزاری رزمایش‌های نظامی ایران در جزایر سه‌گانه را محکوم می‌کنیم / میدان نفتی – گازی الدره (آرش)، نیز به طور کامل در منطقه دریایی کویت واقع شده و تنها عربستان و کویت حق بهره‌برداری کامل از منابع طبیعی در آن منطقه را دارند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایرنا: وزرای امور خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در صد و شصت و یکمین نشست خود ضمن بررسی تحولات یمن، سوریه، فلسطین، لبنان و سودان بار دیگر ادعاهای واهی و بی اساس خود را در خصوص جزایر سه گانه ایرانی و میدان گازی آرش مطرح کردند. .

به گزارش وب سایت شورای همکاری خلیج فارس، شورای وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست خود به ریاست محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر بیانیه ای صادر کرد. . دوم، در ریاض، پادشاهی عربستان سعودی.

در این بیانیه ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و هدف قرار دادن غیرنظامیان فلسطینی و آوارگی اجباری آنان محکوم شد و اعضای شورای همکاری بر ایستادگی در کنار ملت خواهر فلسطین در جریان تحولات جاری در منطقه تاکید کردند. نوار. نوار غزه آنها همچنین در این بیانیه خواستار رسیدگی فوری به وضعیت فلسطینیان، آتش بس دائمی، توقف عملیات نظامی رژیم اسرائیل، پایان محاصره تحمیلی نوار غزه و کاهش آلام مردم فلسطین شدند. مردم فلسطین سازمان ملل متحد، تضمین دسترسی به تمام کمک های بشردوستانه و امدادی و نیازهای اولیه برای ساکنان غزه.

در همین راستا تاکید شد: شورای وزیران امور خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، اسرائیل را در مقابل جامعه بین‌المللی مسئول حقوقی تداوم تجاوزات و حملات علیه غیرنظامیان بی‌گناه می‌داند.

شورای وزیران شورای همکاری خلیج فارس همچنین اظهارات نخست وزیر رژیم اشغالگر 12 شهریور 1393 در خصوص محور فیلادلفیا و تلاش های پوچ برای توجیه تداوم نقض قوانین و هنجارهای بین المللی توسط اسرائیل را محکوم کرد و همبستگی را محکوم کرد. آنها بر تمایل کشورهای عضو شورا برای حمایت از جمهوری عربی مصر در مقابله با اتهامات رژیم اسرائیل تاکید کردند.

این شورا از همه کشورها خواست که فرآیند به رسمیت شناختن کشور فلسطین را تکمیل کنند و اقدامات جمعی فوری برای دستیابی به راه حلی دائمی که تضمین کننده پایان اشغالگری رژیم اسرائیل و ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی با قدس به عنوان آن باشد، انجام دهند. سرمایه پایتخت، بازگشت آوارگان بر اساس طرح اسکان عرب.

از تبریک به پزشکیان تا ادعای ارضی دروغین علیه ایران

حاضران در این دیدار همچنین پیروزی دکتر مسعود پشیکیان در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفتند و برای ایشان و ملت ایران موفقیت، پیشرفت و بهروزی بیشتر آرزو کردند.

شورای وزیران شورای همکاری خلیج فارس مواضع و تصمیمات قاطع خود را در خصوص برقراری روابط با ایران و لزوم پایبندی به اصول و اصول اساسی مبتنی بر منشور ملل متحد، منشورهای حقوق بین الملل و اصول حسن همجواری تجدید کرد. . آنها به حاکمیت ایران احترام گذاشتند و بر حل و فصل اختلافات از طریق راه های مسالمت آمیز تاکید کردند.

شورای همکاری خلیج فارس با تکرار ادعاهای واهی و بی اساس در خصوص جزایر سه گانه ایرانی، این جزایر را متعلق به امارات متحده عربی دانست و موضع قاطع و مصوبات قبلی، آنچه را ادامه اشغال جزایر سه گانه (تنب) می دانست، محکوم کرد. . به (بزور و تنب کخ و بوموسی) که در ایران خوانده می شد اشاره کرد.

در این بیانیه وزرای امور خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با بی توجهی به اسناد تاریخی که این جزایر را متعلق به ایران و جزء لاینفک خاک ایران می دانند، ادعای نادرستی را مطرح کردند: «حاکمیت امارات متحده عربی بر این کشور را انکار می کنیم. سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچ و تنب کوچ، آبهای سرزمینی، قلمرو هوایی، فلات قاره ای و منطقه انحصاری اقتصادی این جزایر به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از خاک ایران است یا اقدامات در این جزایر باطل و مغایر با حقایق تاریخی است و حقوقی را که تایید کننده حاکمیت امارات بر این سه جزیره است تغییر نمی دهد.

این بیانیه در ادامه ادعاهای واهی خود علیه حاکمیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: شورای همکاری خلیج فارس اجرای مانورهای نظامی ایران در جزایر سه‌گانه، آب‌های سرزمینی، حریم هوایی، فلات قاره و منطقه انحصاری اقتصادی را تایید می‌کند. این جزایر که جزء لاینفک امارات هستند، آن را محکوم می کنند که جدیدترین آنها مانور نظامی ایران و اجرای مانورهای رزمی در جزیره ابوموسی در 20 ژوئن 2024 است.

شورای مذکور همچنین با تکرار ادعاهای خود در خصوص میدان نفتی و گازی آرش، مدعی شد: این میدان کاملاً در منطقه دریایی کویت و ثروت طبیعی منطقه مجاور منطقه تقسیم شده بین کویت و کشور پادشاهی است عربستان سعودی، از جمله منطقه الدره (میدان آرش)، مالکیت مشترک عربستان سعودی و کویت است قوانین بین المللی و بر اساس توافقات بین آنها.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هرگونه ادعایی در مورد جزایر سه گانه مذکور را دخالت در امور داخلی و سرزمینی خود می داند و آن را به شدت محکوم می کند. همچنین در خصوص میدان نفتی آرش، از دیدگاه تهران، صدور بیانیه های مکرر و ادعاهای یکجانبه فاقد وجاهت قانونی است و حق طرف کویتی را ثابت نمی کند.

یمن

شورا از تداوم تلاش‌های پادشاهی عربستان سعودی و سلطنت عمان و تماس‌های موجود با همه طرف‌های یمنی برای احیای روند سیاسی که منجر به دستیابی به راه‌حل سیاسی جامع و پایدار در یمن می‌شود، استقبال کرد.

شورای همکاری خلیج فارس بر حمایت خود از تلاش های سازمان ملل متحد و هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه آن در یمن برای دستیابی به راه حل سیاسی جامع در این کشور تاکید کرد.

شورای وزیران همچنین نگرانی عمیق خود را از تحولات جاری در منطقه دریای سرخ و خلیج عدن ابراز کرد و بر اهمیت کاهش تنش برای حفظ امنیت و ثبات منطقه دریای سرخ و خلیج عدن تاکید کرد.

سوریه

در این نشست، شرکت کنندگان در بیانیه خود بر مواضع قاطع عربی در قبال حفظ تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه، احترام به استقلال و حاکمیت آن بر سرزمین های آن، رد مداخله منطقه ای در امور داخلی آن و حمایت از تلاش های امنیت سازمان ملل تاکید کردند. شورا. سازمان ملل متحد به یک راه حل سیاسی مطمئن در این کشور دست یابد.

این شورا همچنین حملات مکرر رژیم اسرائیل به جمهوری عربی سوریه را محکوم کرد و آن را نقض قوانین بین المللی و نقض حاکمیت این کشور دانست.

لبنان

شورای وزیران کشورهای حوزه خلیج فارس همچنین حملات مکرر رژیم صهیونیستی به لبنان را محکوم و بر لزوم اجرای کامل قطعنامه 1701 شورای امنیت در خصوص لزوم احترام رژیم صهیونیستی به مرزهای لبنان و گسترش کنترل دولت لبنان بر لبنان تاکید کرد. . اراضی کشور

در این بیانیه بر لزوم پرهیز از تشدید تنش نظامی در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی، حمایت از غیرنظامیان و خویشتن داری، پرهیز از ورود به درگیری های منطقه ای و جلوگیری از گسترش دایره درگیری ها در منطقه تاکید شده است.

سودان

وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز به بحران و جنگ سودان پرداختند و درگیری های مسلحانه در این کشور را محکوم کردند.

در این راستا، آنها بر لزوم احترام طرف های ذینفع در سودان به قوانین بشردوستانه و لزوم توقف تنش ها برای جلوگیری از کشتار غیرنظامیان تاکید کردند.

در این دیدار از میانجیگران برای دستیابی به توافق آتش بس میان طرف های درگیر در سودان به ویژه تلاش های پادشاهی عربستان سعودی و آمریکا در این زمینه تشکر و قدردانی شد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *