مالیات و جریمه چند میلیارد یورویی برای اپل و گوگل؛ غول‌های فناوری آمریکایی در اروپا نقره‌داغ شدند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یورونیوز: دادگاه عالی اروپا با صدور حکمی دو شرکت غول پیکر فناوری آمریکایی را ملزم به پرداخت میلیاردها یورو مالیات معوقه و جرایمی کرد که تاکنون از آنها فرار کرده اند.

به لطف این حکم، اروپا در نبرد حقوقی چند میلیارد یورویی با سازنده آیفون و غول گوگل که صاحب بزرگترین موتور جستجوی اینترنتی است، پیروز شد.

بر اساس حکمی که دادگاه دادگستری اروپا در روز سه شنبه صادر کرد، گوگل بیش از ۲ میلیارد یورو به دلیل نقض قوانین ضد تراست جریمه شده است و اپل نیز به پرداخت ۱۳ میلیارد یورو (۱۴.۳ میلیارد دلار) مالیات معوقه به اتحادیه اروپا محکوم شده است.

هر دو مورد به عنوان یک نبرد قانونی از سوی بروکسل برای بستن منافذ مالیاتی برای غول های فناوری ایالات متحده و مجازات این شرکت ها به دلیل نادیده گرفتن قوانین و مقررات رقابت تلقی می شود.

قضات دیوان دادگستری اتحادیه اروپا نیز در حکم خود با اشاره به توافق مالیاتی قبلی بین اپل و دوبلین اعلام کردند که «ایرلند کمک های غیرقانونی به اپل ارائه کرده است که موظف به بازپس گیری آن است».

شکایت طرح شده علیه گوگل به سال 2017 باز می گردد، زمانی که اتحادیه اروپا این شرکت آمریکایی را متهم کرد که لینک های خرید آنلاین گوگل را در جستجوها در اولویت قرار داده است.

اتحادیه اروپا تشخیص داد که این اقدام ناقض قوانین ضد انحصار حاکم در کشورهای عضو است و علیه غول آمریکایی فعال در زمینه فناوری و تحقیقات اینترنتی شکایت کرد.

این شکایت منجر به صدور حکمی علیه گوگل برای پرداخت 2.4 میلیارد یورو جریمه به دلیل نقض قوانین رقابت در اروپا شد.

مقامات گوگل در آن زمان از پرداخت این جریمه خودداری کردند و این موضوع را به دیوان عدالت اتحادیه اروپا شکایت کردند.

دادگاه عالی اروپا روز سه شنبه حکمی صادر کرد و اعتراض گوگل را رد کرد و جریمه اعمال شده در حکم اولیه را تایید کرد.

در حکم قضات دیوان دادگستری اتحادیه اروپا آمده است: «با توجه به ویژگی‌های بازار و شرایط خاص پرونده، رفتار گوگل تبعیض‌آمیز است و در محدوده رقابت منصفانه قرار نمی‌گیرد».

گوگل در پاسخ به این حکم اعلام کرد که از سال 2017 تغییراتی را برای رعایت مقررات اتحادیه اروپا اعمال کرده است.

نبرد حقوقی طولانی مدت بین اتحاد و اپل

پرونده اتحادیه اروپا علیه اپل در سال 2016 آغاز شد. شکایت بروکسل به اتهامات مربوط به توافق مالیاتی “شیرین” بین سازنده آیفون و مقامات ایرلندی مربوط می شود. ایرلند کشوری است که دفتر مرکزی اپل در اروپا را در خود جای داده است.

اتحادیه اروپا مدت‌هاست که از اپل می‌خواهد مالیات یارانه‌های غیرقانونی و کمک‌های دریافتی از دوبلین را در نتیجه یک معامله مالیاتی ویژه بین اپل و دوبلین بازپرداخت کند.

اما اپل می گوید که این مالیات ها باید در آمریکا پرداخت شود و پرداخت مجدد آنها در اروپا نوعی مالیات مضاعف است.

شرکت آمریکایی سازنده گوشی های آیفون توانست با همین استدلال حکم دادگاه را به نفع خود بگیرد و از پرداخت این مالیات ها معاف کند، اما این پرونده برای تجدید نظر از سوی اتحادیه اروپا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد.

کمیسیون اروپا برای اولین بار در سال 2020 به این پرونده اعتراض کرد و پس از آن به مدت چهار سال با اپل وارد اختلافات حقوقی شد تا اینکه روز سه شنبه دادگاه دادگستری اروپا به نفع کمیسیون رای داد.

هر دو حکم صادر شده در این روز علیه شرکت های آمریکایی گوگل و اپل قطعی و قابل اجرا است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *