۴ میلیون ایرانی در سال ۱۴۰۲ به کنسرت‌ رفتند/ ۳ میلیون دلار درآمد از بلیت فروشی کنسرت معین در ترکیه

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

فرهیختگان: در چند روز گذشته در اخبار زیاد دیدیم و شنیدیم که 15 هزار نفر به یک کنسرت در استانبول رفته اند و خیلی ها این جمعیت را بزرگترین جمعیت ایرانی برای رفتن به کنسرت می دانند و کلمه رکورد. ” چندین بار برای این اجرا استفاده شد.

البته این تعداد برای یک شب و کنسرت قطعا زیاد است اما آماری که در کشورمان از ظرفیت سالن ها داریم نشان می دهد مردم به اجرای تئاتر علاقه دارند. بر اساس آمار، دفتر موسیقی گزارشی از عملکرد سه ساله خود در روزهای گذشته به معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرده است. مهم‌ترین محتوای این گزارش، آمار صدور مجوز در بخش‌های مختلف است. در قسمت مجوز به مواردی مانند صدور مجوز اجرای تئاتر، آلبوم موسیقی، تک آهنگ، اجرای گروهی خارج از کشور، جشنواره ها و … اشاره شده است. در مقدمه این گزارش آمده بود وقایع سال های اخیر از جمله بیماری کرونا و شرایط اجتماعی پس از شهریور 1401 بر عملکرد دستگاه های مختلف از جمله دفتر موسیقی سایه افکنده است. در این حالت خوانندگان شروع به انتشار تک آهنگ کردند و بیش از 2790 آهنگ منتشر شد. در سال 1401، به دلیل اتفاقاتی که منجر به چندین ماه بی نظمی شد، وضعیت موسیقی در وضعیت خوبی قرار نداشت. در سالهای 1402-1911 مجوز اجرای تئاتر صادر شد و 4500 نمایش ارائه شد. انتشار آلبوم های موسیقی نسبت به دو سال گذشته بهتر بود و بیش از 280 آلبوم منتشر شد. شش ماه پس از دوران کرونا، در سال 1402 هجری قمری، بیش از 3960 تک آهنگ منتشر شد. در پنج ماهه اول سال 1403 هجری قمری، 710 مجوز اجرای تئاتر صادر شد و 1568 کنسرت برگزار شد. در این پنج ماه 1400 کنسرت اجرا شد که 9 برابر بیشتر از 6 ماهه دوم سال بود. 1658 تک آهنگ نیز در همین بازه زمانی منتشر شد. در گزارشی که – منتشر کردیم، آمار مهمانی های برگزار شده در سال 1402 در هر فصل را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم و میانگین تعداد افرادی که در این مهمانی شرکت کردند را محاسبه کردیم. آمار 4 میلیون مخاطب کنسرت در سال 1402 نشان می دهد که مردمی که در سراسر کشور اجرا می کنند چقدر محبوب هستند. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که قیمت بلیت کنسرت ها پایین نیست، اما مردم همچنان اجراها را گسترش می دهند، بنابراین پیام روشنی برای مدیران فرهنگی است که با سرمایه گذاری و برنامه ریزی می توانند استقبال از این اجراها را افزایش دهند. . درست در تمام طول سال. از سوی دیگر با اجازه حضور خوانندگانی که دوست دارند به وطن خود بازگردند و در این سال ها همیشه وطن برایشان در اولویت بوده است، می توان ارزی را که برای خروج از کشور و کنسرت های خارجی هزینه می شود، وارد کشور کرد. ملت نصرالله معین نمونه خوبی در این مورد است که بارها وفاداری خود به میهن را ثابت کرده و از سال گذشته گمانه زنی هایی در مورد بازگشتش به ایران مطرح شده است.

4 میلیون نفر در سال 1402 به کنسرت رفتند

موسیقی زبان مشترک بین همه مردم است. این اشتراک زمانی به اوج خود می رسد که در یک سالن جمع می شویم و آهنگی می خوانیم یا به یک قطعه موسیقی گوش می دهیم. وضعیت موسیقی در سه سال دولت سیزدهم در حال رشد بود به طوری که در پایان این دولت تعداد کنسرت ها از ابتدای دولت 9 برابر شده بود. از اواخر سال 2018 که کرونا وارد کشورمان شد تا حدود سال 1400 آذرماه یعنی بیش از یک سال و نیم پیش در هیچ سالنی کنسرتی برگزار نشد. در نیمه دوم سال 1400، مهمانی ها کم کم با در نظر گرفتن موارد بهداشتی مانند پوشیدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، دادن واکسن، ارائه کارت واکسن و … آغاز شد تا به جای استفاده از آن زمان، 100 درصد فاصله گذاری اجتماعی اعمال شد که 50 درصد آن به دلیل رعایت اصول بهداشتی است. شش ماهه دوم سال 1400 زمانی بود که ارشاد میزبان وزیر و تیم جدید بود و انتظار می رفت با آمدن این افراد رویکرد جدیدی به موسیقی آغاز شود. در همین مدت 180 روزه تنها 50 مجوز اجرای تئاتر صادر شد و 174 اجرا تعطیل شد. این آمار که تاثیر ویروس کرونا در آن مشخص است، جایی برای خوشحالی باقی نمی گذارد. کم کم با بهبود وضعیت کرونا سالن های کنسرت تا 17 مرداد 1401 که آغاز ماه محرم است رونق گرفت. تا آن زمان وضعیت کنسرت ها بهتر شده بود و می توان حدس زد که پس از پایان محرم و صفر روندی صعودی در برگزاری کنسرت مشاهده می شد، اما از اواخر تابستان 1401 هجری قمری حوادث شکل و جریان دیگری به خود گرفت. در کف خیابان ظاهر شد و فضای شروع مجازی در نهایت منجر به توقف پنج ماهه کنسرت شد. اکثر کنسرت های 1401 در چند ماه اول امسال برگزار شد. در این مدت 225 مجوز اجرای تئاتر صادر و 604 کنسرت برگزار شد. با برگزاری جشنواره های فجر در همان سال، موسیقی آرام آرام دوباره شروع به اجرا کرد. سال 1402 یکی از پربارترین سال ها در عرصه موسیقی به شمار می رود. زیرا در این مدت 1911 مجوز صادر شد و 4500 مورد اجرا شد. هر فصل رشد تعداد مجوزها و کنسرت های برگزار شده روی صحنه افزایش می یافت و به این ترتیب دامنه مخاطبان کنسرت نیز افزایش می یافت. در بهار 1402 هجری قمری 405 مجوز صادر و 744 کنسرت برگزار شد. در فصل اول سال به طور میانگین بیش از 650 هزار نفر به سالن های کنسرت رفتند. خوانندگان تنها یک ماه فرصت داشتند در فصل تابستان اجرا کنند. در ماه های مرداد و شهریور با توجه به محرم و صفر کنسرت ها محدودتر بود و 160 مجوز صادر و 390 کنسرت برگزار شد. این کنسرت تنها در یک ماه با حضور 350 هزار نفر برگزار شد. در ابتدای پاییز تعداد مجوزها به 600 رسید و 1600 کنسرت برگزار شد. در پاییز تعداد تماشاگران کنسرت به میلیون ها نفر رسید و بیش از 1440000 نفر شمارش شدند. در سه ماهه پایانی سال روند صعودی نمودار مشخص بود و 746 مجوز صادر شد. بیش از 1700 کنسرت نیز نمایش داده شد. مخاطبان این فصل نیز برای دومین بار به یک میلیون نفر رسید و به یک میلیون و 580 هزار نفر رسید. در مجموع در سال 1402 تعداد 1911 مجوز صادر شد که در نتیجه 4500 کنسرت در سراسر ایران برگزار شد. مجموع مخاطبانی که برای شرکت در این کنسرت به سالن های موسیقی رفته اند بیش از چهار میلیون نفر تخمین زده می شود. در این گزارش ظرفیت سالن های موسیقی را به طور متوسط ​​900 نفر در نظر گرفتیم، البته مشخص است که ظرفیت سالن هایی که در آنها موسیقی اجرا می شود از 650 تا 2500 نفر است. توجه به این عدد می تواند در مدیریت کسب و کار موسیقی بسیار موثر باشد. البته مدیران نباید به این تعداد بسنده کنند. چرا که بازگشت خواننده هایی مثل معین که می توانند در چارچوب قانون باشند قطعا در حال و هوای موسیقی ایرانی تاثیر مثبتی خواهد داشت. توجه به قیمت بلیت ها نیز می تواند عاملی برای دعوت بیشتر مخاطبان به سالن های کنسرت باشد.

به سلیقه شخصی مربوط نمی شود

آقای عباس صالحی در برنامه های عظیم خود اشاره کرد که به اهمیت موسیقی پی برده و برای آن برنامه ریزی دارد. یکی از هفت برنامه آن به هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و موسیقی اشاره می کند. در گزارشی که به برنامه‌های وزیر جدید می‌پردازیم، به این نکته اشاره کردیم که آنچه می‌تواند در این زمینه به نماینده مجلس کمک کند، سند موسیقایی است که سرانجام پس از ۴۵ سال به تصویب رسید. این سند می تواند هنر موسیقی ایرانی و هنرمند موسیقی را از آموزه برخی و همچنین برخوردهای متعدد با موسیقی مصون بدارد. یکی از مزیت های این سند این است که صدا و سیما موظف به حمایت از گروه های موسیقی است و پس از این اتفاق نیز موظف به حمایت از گروه های موسیقی است. یکی از انتظارات وزیر فرهنگ و ارشاد این است که جلوی قوانین خودسرانه در حوزه فرهنگ و ارشاد گرفته شود. این موضوع در صنعت موسیقی بسیار پررنگ است و در سال های مختلف شاهد آن بوده ایم. از جمله این موارد بیانیه امر به معروف و نهی از منکر ستاد فرماندهی اصفهان در کنسرت علی رضا قربانی و رفتار ملایم در جشنواره کوچی بود. در گزارش هایی که طی سه سال گذشته به صورت دوره ای در حوزه موسیقی منتشر کرده ایم، به نکات زیادی در زمینه سلیقه و برخوردهای شخصی اشاره کرده ایم. وقتی مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می شود، نباید آن را به سلیقه شخصی واگذار کرد. با توجه به حسابرسی کتاب و رویه های قانونی آن در وزارت ارشاد، مشخص است که ترجیحات و گرایش های شخصی ممکن است مؤثرتر از مقررات و استانداردهای قانونی روش های حسابرسی کتاب باشد. در چنین شرایطی، اگر نویسنده نام و آوازه داشته باشد و صدای اعتراض خود را بلند کند، ممکن است بتواند به جایی برود و حتی خود وزیر آموزش و پرورش برای حل مشکل کتابش جلسه ای شخصی برگزار کند، اما در در ضمن مسئولیت آن کتاب بر عهده نویسنده و ناشر مهربان است و نظر اهالی ساختمان ارشاد چه خواهد شد؟ در مورد کنسرت ها هم همین را می توان گفت برای علیرضا قربانی که قطعاً چهره فرهیخته هنر و موسیقی ایران است، وزارت ارشاد به مجوزی که صادر می کند پایبند است، اما آیا در مورد سایر خوانندگان هم همین اتفاق می افتد؟ دولت چهاردهم باید بداند وجود سازوکاری که استانداری بتواند مدیریت کند و جلوی خودسری ها را بگیرد به برگزاری احزاب کمک می کند.

3 میلیون دلار می شود در ایران خرج کرد

عشق به موسیقی حد و مرزی نمی شناسد. همانطور که در ابتدای گزارش گفتیم کنسرت اخیر نصرالله معین در استانبول نمونه ای برای اثبات این گفته است. این کنسرت در 15 شهریور برگزار شد و 15 هزار ایرانی در مکانی خارج از دیار خود گرد هم آمدند و خواننده ایرانی معین برای آنها آواز خواند. این کنسرت در Olker Arena استانبول برگزار شد. اولین سالن چند منظوره ترکیه با ظاهری مدرن و میزبان مسابقات بسکتبال و همچنین کنسرت و نمایش است. اگر میانگین قیمت بلیت را 200 دلار حساب کنیم، در همین جلسه بیش از 3 میلیون دلار فروخته شد. برخی گمانه زنی ها حاکی از آن بود که بخش بزرگی از افرادی که در این مراسم شرکت کردند از ایران آمده اند. جنبه اقتصادی این موضوع را نمی توان نادیده گرفت. چرا که برگزاری کنسرت توسط خوانندگان ایرانی در خارج از کشور علاوه بر جنبه هنری بر اقتصاد کشور مقصد تاثیر بسزایی دارد. سفر هوایی، رزرو هتل و سایر هزینه های جانبی باعث می شود سرمایه قابل توجهی از ایران به آن کشور منتقل شود. می توان گفت برگزاری هر کنسرتی در خارج از کشور نوعی صادرات ارز است و این موضوع از منظر اقتصادی جای تامل دارد. علاوه بر جنبه اقتصادی، باید توجه داشت که تجمع ایرانیان خارج از کشور برای خواننده ای که در داخل کشور مشکلی در خوانندگی و فعالیت هنری خود ندارد، تصویر خوبی را ایجاد نمی کند. سالنی که فلان شخص در آن اجرا داشته است به گونه ای است که نمی توان چندین جلسه متوالی را برگزار کرد و یا برنامه را در مدت زمان کوتاهی اجرا کرد. به همین دلیل باید هر شش ماه یک بار در چنین سالنی کنسرت برگزار شود. بازگشت معین به ایران کنسرت های بیشتری را در پی خواهد داشت.

بهترین موسیقی 1402

برج میلاد و نمایشگاه بین المللی میلاد از شلوغ ترین سالن های کنسرت سال گذشته بودند. هر کدام 2100 نفر ظرفیت دارند و طرفداران زیادی را در خود جای می دهند. خوانندگان زیادی مانند رضا صادقی، مجید رضوی، معین زندی، روزبا بیمانی و مصطفی راغب در این سالن ها کنسرت برگزار کردند. قیمت بلیت ها از 200 هزار تومان شروع می شود و به 900 هزار تومان می رسد! بر اساس گزارش ها، علی یاسینی و علی رضا قربانی به عنوان پرکارترین خواننده های پاپ سال گذشته شناخته شدند. علی یاسینی با برگزاری بیش از 170 کنسرت در تهران و حدود 50 کنسرت در سایر شهرها و کشورها، رکورد بزرگی را در تعداد اجرا به نام خود ثبت کرد. علیرضا قربانی همچنین با برگزاری حدود 100 شب موسیقایی و بیش از 160 نمایش، در داخل و خارج از کشور به روی صحنه رفته است. تورهای کنسرت او در شهرهای مختلف ایران و همچنین کشورهای اروپایی، کانادا و استرالیا برگزار شد.

4 میلیون ایرانی در سال 1402 به کنسرت رفتند / 3 میلیون دلار درآمد حاصل از فروش بلیت یک کنسرت خاص در ترکیه

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *