عضو کمیسیون امنیت ملی: طالبان جلوی مختصر آبی که می‌توانست به صورت سیلاب وارد ایران شود را گرفته / سدسازی‌های افغان‌ها منجر به بهم خوردن اکوسیستم منطقه و شرایط امنیتی منطقه می شود / باید در نگاهمان در قبال این کشور تجدیدنظر اساسی داشته باشیم

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایلنا: یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ساخت سد توسط افغان ها منجر به تخریب اکوسیستم منطقه و در واقع شرایط امنیتی منطقه را از بین می برد.

ابوالفضل زهراوند درباره طرح طالبان برای ساخت سد در استان زابل افغانستان و تاثیر آن بر جریان آب به ایران گفت: اقدامات طالبان نشان می دهد که برنامه افغانستان برای کنترل منابع آبی پایانی ندارد و آبی که می توانست وارد ایران شود در قالب یک سیل کوتاه قطع می شود این برنامه نقش تهدیدآمیز طالبان را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های طالبان برای ساختن سدها بر اکوسیستم و همچنین منابع آبی منطقه و در واقع آب‌های مشترک تأثیر منفی می‌گذارد، گفت: ما به این مسائل توجه کافی نداشتیم و اکنون نشانه‌هایی از این واقعیت تلخ است. شروع به ظاهر شدن

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با وجود برنامه‌های گسترده طالبان برای محدود کردن منابع آبی به مرزهای افغانستان، در واقعیت هیچ نشانه‌ای از توسعه در این کشور دیده نمی‌شود و این طرح‌ها بیشتر اهرم‌های سیاسی است که برای مقابله با آن استفاده می‌کنند. ایران.

وی تصریح کرد: ساخت بند توسط افغان ها منجر به فروپاشی اکوسیستم منطقه و در واقع برهم زدن شرایط امنیتی منطقه می شود.

زهراوند تصریح کرد: با ساخت سد در استان زابل افغانستان، سالانه میزان آب ورودی به ایران به صورت سیلابی کاهش یافت. متوقف می شود. ساخت سد کمال خان نیز سیلاب را به گودزاره رساند و بدین ترتیب آبی که به صورت سیلابی به سمت ایران می رفت را متوقف کردند.

وی با تاکید بر اینکه دولت چهاردهم باید برنامه جدی تری در موضوع حقوق ایران در قبال رودخانه های مشترک خود با افغانستان داشته باشد، گفت: اقداماتی که تاکنون انجام شده موثر نبوده است، به این معنی که نباید همان روال قبلی را طی کنیم. . ما باید دیدگاه خود را نسبت به مسئله افغانستان و نوع سیاست در قبال این کشور بررسی کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه طالبان در موضوع مهاجران افغانستانی نیز دیدگاه مفیدی دارند، تصریح کرد: افغانستان اکنون با این اقدامات نان و آب مهاجرانی را که وارد ایران شده اند قطع کرده است و این یعنی که آنها مسئولیتی در قبال شهروندان خود ندارند و حاضرند آب را برای آنها قطع کنند و در این مورد باید سیاستی را در پیش بگیریم که زمینه بازگشت پناهجویان و مهاجران به کشورشان را فراهم کند.

اخیراً جنبش طالبان از ساخت بند بزرگ آبی در ولایت زابل افغانستان خبر داده و همچنین اعلام کرده که کار ساخت بند بشدان در ولایت هرات نیز در حال تکمیل است.

معاون سیاسی نخست وزیر طالبان گفت: اعمار بندهای آب اولویت طالبان است و این اقدام به هیچ کشوری آسیب نمی رساند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *