حکومت طالبان: انتقاد از قوانین ما انتقاد از اسلام است و مجازات دارد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

وزارت عدلیه حکومت طالبان اعلام کرد که از آنجایی که تمامی قوانین و مقررات این حکومت بر اساس شریعت اسلام است، هرگونه انتقاد از آن، نقد اسلام است و مجازات های مشروع را به دنبال خواهد داشت.

وزارت دادگستری طالبان روز پنجشنبه ۲۲ شهریور با صدور اطلاعیه‌ای رسمی به شهروندان افغانستان هشدار داد که در صورت مخالفت یا انتقاد از قوانین جدید در رسانه‌ها یا جلسات، با برخورد قانونی مواجه شده و به دادگاه احضار خواهند شد.

اطلاعیه جدید حکومت طالبان در پی وضعیت قانونی اعلام شده در پایان ماه اوت سال جاری برای «امر به معروف و نهی از منکر» منتشر شد که در این مدت انتقادات زیادی را در داخل و خارج از افغانستان برانگیخت.

قانون جدید که در 30 اوت قبل از “وزارت رفاه و جلوگیری از شر” دولت طالبان توسط رهبر طالبان اعلام شد، بسیاری از جنبه های زندگی مردم افغانستان به ویژه زنان را پوشش می دهد.

طبق ماده 13 این قانون، تمام بدن زن باید پوشیده باشد و حتی «از ترس وسوسه، صورت زن باید پوشیده باشد».

همچنین در این قانون آمده است که صدای زن در هنگام خواندن شعر و یا حتی تلاوت قرآن به عنوان «حجاب فرج» که خلاف شرع و حرام است، تعریف شده است.

برخی از مردم افغانستان بر این باورند که اعلامیه وزارت عدلیه مبنی بر ممنوعیت انتقاد از قوانین طالبان نقض آزادی بیان است و برخی معتقدند که قوانین طالبان به نام شریعت اعمال می شود که در شریعت وجود ندارد.

پس از تصویب قانون جدید «ترویج امر به معروف و نهی از منکر» توسط طالبان، اکثر کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از این دولت خواستند تا این قانون را که حقوق زنان را محدود می کند، لغو کند.

قرار بود شورای امنیت سازمان ملل متحد در 12 سپتامبر قطعنامه ای برای محکومیت این قانون جدید صادر شده توسط دولت طالبان صادر کند، اما روسیه و چین از این اقدام جلوگیری کردند. این دو کشور می گویند که جامعه جهانی باید به افغانستان کمک کند و کمک های خود را منوط به مسائلی مانند حقوق بشر نکند.

پس از اینکه طالبان در افغانستان قدرت را به دست گرفتند، قانون اساسی قبلی کشور را لغو کردند و از آن زمان با فرمان خود و به نام شرع هر قانونی را صادر و اجرا می کنند.

پیش از این، عبدالحکیم شرعی، وزیر عدلیه حکومت طالبان اعلام کرده بود که انتقادات به فقدان قانون اساسی در افغانستان بی اساس است و قوانین آنها بر اساس قرآن و احادیث اسلامی است.

دفتر زنان سازمان ملل متحد می گوید که وضعیت زنان افغان از زمان به قدرت رسیدن طالبان بدتر شده است

دولت طالبان که به تازگی وارد چهارمین سال فعالیت خود در افغانستان شده است، همچنان از بحران مشروعیت رنج می برد.

در این دوره طالبان از یک سو نتوانستند جامعه جهانی را به همکاری برای رهایی افغانستان از انزوای بین المللی وادار کنند و از سوی دیگر به طور کلی حقوق اولیه و برآورده شدن خواسته های غیرنظامی افغانستان را زیر پا گذاشتند. مردم داخل افغانستان به ویژه زنان و دختران.

تضمین حقوق زنان، آزادی بیان، ایجاد حکومت فراگیر و کسب مشروعیت داخلی از جمله شرایطی است که جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان مطرح کرده است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *