هواشناسی: وزش باد خیلی شدید در تهران/ وقوع رگبار در برخی نقاط

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

اسنا: اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به وزش باد شدید و گاهی بسیار شدید و همچنین بارش باران و رعد و برق در برخی نقاط استان هشدار داد.

بر اساس نقشه های پیش یابی استان تهران، هوا تا پایان هفته جاری صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش ابر و وزش باد و در مناطق متراکم شهری در ساعاتی با غبار محلی نسبتاً خفیف پیش بینی می شود. افزایش برخی از آلاینده ها به ویژه ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و کاهش کیفیت هوای مورد انتظار.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، شرق تهران با بیشینه دمای 33 درجه سانتیگراد گرمترین ایستگاه استان تهران طی 24 ساعت گذشته است.

آسمان تهران فردا (7 شهریور) کمی ابری تا نیمه ابری، گاهی وزش باد شدید و غبارآلود، کمینه دمای 19 و حداکثر 30 درجه سانتیگراد و روز پنجشنبه (9 شهریور) خواهد بود. کمی ابری تا نیمه ابری. پیش بینی می شود وزش باد در مقاطعی افزایش یابد و گرد و غبار ایجاد شود. پیش بینی می شود حداقل دما به 20 درجه سانتیگراد و بیشینه دما به 29 درجه سانتیگراد برسد.

اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور اخطاریه زرد اعلام کرد: وزش باد شدید گاهی اوقات بسیار شدید همراه با خیزش گرد و خاک، کاهش موقت دید و نامطلوب هوا در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه (7 و 9 شهریور) در غرب و جنوب پیش بینی می شود. نیمی از استان تهران.

از عوارض این خطر می توان به احتمال سقوط اجسام از ارتفاع و آسیب به سازه های موقت مانند داربست و تابلوهای تبلیغاتی و تجهیزات در مکان های مرتفع مانند برج ها و دکل ها، احتمال شکستن درختان و نهال های کهنسال، برخاستن گرد و غبار محلی و … اشاره کرد. گاهی گسترش گرد و غبار از نقاط استان های همجوار و کاهش کیفیت هوا در استان.

اداره کل هواشناسی استان تهران در خصوص رعایت احتیاط در تردد جاده‌ها به ویژه در محورهای نیمه غربی و جنوبی استان و اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و سست مانند داربست و ناپایداری در نقاط مرتفع مانند برج‌ها و دکل‌ها توصیه کرد. و برای پرهیز از پرواز با گلایدر، هواپیمای سبک، هلیکوپتر و تردد، توقف در نزدیکی درختان و سازه های ناتمام، تقویت پوشش گلخانه ها، محلول پاشی باغات و مزارع در هوای طوفانی، احتیاط در انجام کارهای ساختمانی، استفاده از سرویس های بهداشتی. استفاده از ماسک در مناطق مستعد گرد و غبار به ویژه برای بیماران قلبی و تنفسی و برای کودکان و افراد مسن توصیه می شود.

در ادامه این هشدار، سامانه دیگری نیز تشریح شده است: رگبارهای بارانی گاهی اوقات، رعد و برق و وزش باد شدید لحظه ای طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (28 و 29 شهریور) در کوهپایه ها و ارتفاعات استان تهران به ویژه شمال کشور. فیروزکوه، آبعلی، پردیس، دماوند، لواسان و مگون پیش بینی می شود.

از آثار این خطر می توان به لغزندگی جاده ها و مسیرهای کوهستانی، وزش بادهای شدید تا بسیار شدید لحظه ای، احتمال آسیب به محصولات کشاورزی، پوشش گلخانه ها و تأسیسات موقت کشاورزی، خطر ریزش سنگ در ارتفاعات، تگرگ و گاهی مه اشاره کرد. دید افقی در ارتفاعات کاهش یافت که نشان دهنده احتمال سیلابی شدن مسیل ها است.

توصیه اداره کل هواشناسی استان تهران در تردد در مناطق کوهستانی و گردنه ها و کوهنوردی به ارتفاعات، پرهیز از چادر زدن در حاشیه و کف رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط در فعالیت های گردشگری طبیعی و پرهیز از چرای دام و تردد بادیه نشینان. در بانک های آن رودخانه ها، مسیل ها و مناطق مرتفع، سمپاشی نکردن باغات و مزارع در هنگام وزش باد و باران و هشدار استفاده کنندگان از منابع طبیعی و آماده سازی دستگاه های اجرایی و امدادی.

به گزارش ایسنا، اخطار زرد به معنای وقوع یک پدیده جوی است که ممکن است باعث اختلال در رفت و آمد و کارهای روزمره شود. این هشدار برای اطلاع رسانی به مردم صادر شد تا بتوانند خود را برای یک پدیده جوی کمی شدیدتر از حد معمول آماده کنند. از سوی دیگر این هشدارها به مسئولان اطلاع رسانی می شود تا در صورت لزوم اقدام کنند.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *