تامین اجتماعی از بیمه کارگران سر باز زد؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

روزنامه الشرق نوشت: البته چالش بین کارگران و کارفرمایان در صنعت ساختمان سابقه طولانی دارد و محدود به بخشنامه یا تصمیم خاصی نیست. کارگران ساختمانی بخشی از کارهای سخت و زیان آور هستند و طبق آمار بیشترین حوادث ناشی از کار مربوط به فعالیت در کارگاه های ساختمانی و بخش ساختمان است. به گفته فعالان حوزه ساختمان، 50 درصد حوادث کار در کشور مربوط به کارگران ساختمانی و 50 درصد مابقی حوادث مربوط به بیمه شدگان سایر مشاغل است.

طبق آنچه در صورتجلسه بحث آمده است، در خرداد 1400 هجری شمسی طرح بیمه عمومی کارگران ساختمانی با دو فوریت در شورای اسلامی به تصویب رسید. طرح بیمه کارگران ساختمانی طرحی است که در رابطه با تغییرات بند 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در رابطه با تغییر منابع درآمد سازمان تامین اجتماعی به مجلس معرفی شده است.

طبیعتاً کلیات طرح در آن زمان به دلیل برخی نقص ها و کاستی ها به کمیته اجتماعی برگردانده شد. در پایان سال 1400 هجری شمسی مدیرکل ثبت احوال و محاسبات انفرادی سازمان تامین اجتماعی دستور کار مجلس نمایندگان را در خصوص اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی اعلام کرد. پس از مدتی اعلام شد که با تصویب این طرح در سال 1401 هجری قمری گامی اساسی در جهت توسعه خدمات تامین اجتماعی کارگران ساختمانی برداشته می شود. پس از پیگیری تشکل های کارگری، موضوع اصلاح ماده 5 قانون کارگران ساختمانی در دستور کار قرار گرفت تا تمامی بیمه شدگان تحت پوشش قرار گیرند.

چرخش نمایندگان به هزینه کارگران

در 11 فروردین 1401 هجری شمسی، نمایندگان مجلس گزارش کمیته اجتماعی در مورد طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی را بررسی کردند، اما در جریان بررسی این طرح، ایراداتی به بند (الف) تنها مورد طرح شد. ماده قانون طرحی که رئیس مجلس نمایندگان این هشدار را در نظر گرفت. در نهایت اعلام شد که ابهامی وجود دارد که باید اصلاح شود و بر این اساس به کمیته اجتماعی بازگردانده شد.

نمایندگان شورای اسلامی آذرماه سال گذشته با درخواست بررسی طرح تحقیق و تفحص از ماده 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی با دو فوریت موافقت کردند. این پرسشنامه دارای سه گویه بود. رئیس اتحادیه کارگران ساختمانی در عین حال از پیشنهاد ارائه شده تحت عنوان تحقیق و تفحص به شدت انتقاد کرد و گفت: با تصویب این پیشنهاد منابع قانون موجود به نصف کاهش می یابد و در صورت رسیدگی، رای گیری برگزار می شود و باید امیدوار باشیم که 500000 کارگر ساختمانی را از دست بگذاریم

سرانجام در حالی که روند بررسی اصلاحیه ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس نمایندگان در حال بررسی بود، روز یکشنبه 13 تیرماه در چرخشی عجیب و با تصویب نمایندگان مجلس نمایندگان برای اجرا، اصلاحیه ماده 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب 1396 برای مدت دو سال متوقف شد و مقرر شد قانون قبلی مصوب 1392 ملاک عمل قرار گیرد. و 15 درصد هزینه پروانه ساختمانی برای کارگران ساختمانی باقی می ماند و حق بیمه از سازنده اخذ می شود.

پس از چالش های فراوان مربوط به بیمه کارگران ساختمانی، در پایان مرداد ماه سال جاری رئیس انجمن صنعت ساختمان در نشستی با اعضای شورای شهر تهران خواستار تعویق مصوبه 1402 شد و نسبت به اجرای این مصوبه هشدار داد. این فرمان عواقب جدی برای صنعت ساختمان خواهد داشت.

پژمان جوزی بر لزوم تشکیل کمیته مشترک با حضور دولت، مجلس و بخش خصوصی برای انجام اصلاحات لازم در این تصمیم تاکید کرد. موضوع صحبت های رئیس انجمن صنعت ساختمان نیز مربوط به ماده 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی بود که بر اساس آن تا 25 درصد از کل هزینه های ساختمانی به بیمه کارگران اختصاص می یابد.

اما جوزی هشدار داد که این امر مشکلات جدی را برای بسیاری از شرکت های ساختمانی ایجاد کرده است و فرمول اجرایی فعلی در ابعاد مختلف با عدالت منطبق نیست و می تواند آینده صنعت ساخت و ساز و مسکن در کشور را تحت تاثیر قرار دهد. در روزهای اخیر اعلام شد که انجمن صنعت ساختمان از رئیس سازمان تامین اجتماعی می خواهد قانون ۲۵ درصد فعلی را به ۱۵ درصد قبلی بازگرداند. فعالان صنعت ساختمان در این زمینه می گویند: تغییرات متعددی که در سال های اخیر در قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی رخ داده است باعث شده سهم تامین اجتماعی از بیمه کارگران از 15 درصد به 25 درصد افزایش پیدا کند. تغییرات هیچ گونه بهبودی در رفاه کارگران ایجاد نکرده است.

کمبود بودجه برای بیمه کارگران ساختمانی مهم‌ترین دلیل اعتراض تشکل‌های کارگری به قانون مصوب مجلس برای اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی بود. اما نمایندگان معتقد بودند که طرح جدید که مبتنی بر افزایش سهم تامین اجتماعی از پروانه ساختمانی است، می تواند منابع مورد نیاز سازمان را تامین کند.

معلوم است که تمامی حساب های نمایندگان مجلس در خصوص بیمه کارگران ساختمانی با بخشنامه وزارت کشور دستکاری شده است.

اکبر شوکت، رئیس اتحادیه کارگران ساختمانی در این زمینه می گوید: تلاش برای اصلاح ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی در نهایت منجر به افزایش سهم تامین اجتماعی از عوارض پروانه ساختمانی از 15 درصد به 25 درصد شد. ٪. ما مخالف این روش بودیم و کمیته اجتماعی هم با ما موافقت کرد اما در نهایت طرح ما تصویب نشد. در طرح پیشنهادی سندیکای کارگران ساختمانی فرض بر این بود که به ازای هر مترمربع و متراژ بنا منابع تامین شود، اما همانطور که شوکت گفت; قدرت مافیای سازندگی زیاد بود، لابی بزرگی در مجلس انجام شد و در نهایت ماده 5 را بر اساس عوارض ساخت و ساز اصلاح کردند. متأسفانه پس از صدور این قانون، وزارت کشور برای کاهش سهم بیمه تامین اجتماعی وارد عمل شد که این موضوع باعث تشدید شرایط شد.

در حال حاضر به نظر می رسد بخشنامه وزارت کشور منابع بیمه کارگران ساختمانی را کاهش داده است که قرار بود 25 درصد پرداخت پروانه ساختمانی افزایش یابد و همین امر باعث می شود تامین اجتماعی مانند گذشته از بیمه کارگران ساختمانی خودداری کند.

بر اساس برخی گزارش ها، کارگران ساختمانی کمتر از 10 درصد از کارگران کشور را تشکیل می دهند. از سوی دیگر بررسی گزارش های حوادث کار نشان می دهد نیمی از حوادث کار در کشور مربوط به کارگران ساختمانی است. رئیس اتحادیه کارگران ساختمانی کشور می گوید: ظلم برخی کارفرمایان به کارگران ساختمانی شدید است. حاضر نیستند سهم و وظیفه قانونی خود را انجام دهند. کارگران ساختمانی تاوان تخلفات وزارت کشور و سازمان تامین اجتماعی را نپردازند. آنها نباید قربانی لابی سرمایه داری و مقامات سرمایه داری شوند. کارگران ساختمانی باید بیمه شوند و امیدواریم در دولت عدالت خواه و صدای کارگران به این مقوله توجه شود.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *