«ازن»؛ عامل اصلی آلودگی هوای پایتخت در خرداد ماه

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: مدیر واحد پایش شرکت پایش کیفیت هوای تهران گفت: فصل بهار امسال در شرایطی به پایان رسید که با وجود بهبود نسبی کیفیت هوای تهران در فروردین و اردیبهشت، ازن به عنوان یک آلاینده ثانویه بوده و بوده است. عامل اصلی آلودگی هوای پایتخت در خرداد.

سلمس احدی با اشاره به اطلاعات ایستگاه های پایش کیفیت هوای پایتخت افزود: هوای تهران در بهار امسال تنها یک روز ناسالم برای همه شهروندان و 10 روز برای گروه های حساس ناسالم بود.

وی دلیل همه روزهای آلوده بهار امسال را افزایش آلودگی ازن اعلام کرد و گفت: کیفیت هوا در دو ماهه نخست امسال بدون یک روز آلوده در وضعیت مطلوبی قرار داشت.

احدی 9 خرداد ماه امسال را با شاخص 156 آلوده ترین روز بهار عنوان کرد و افزود: دلیل این امر تداوم چند روزه موج گرما علاوه بر تجمع و افزایش پیش سازهای آلاینده ازن است. تولید.

مدیر واحد پایش شرکت پایش کیفیت هوای تهران خاطرنشان کرد: در بهار سال گذشته به مدت 9 روز کیفیت هوای تهران برای گروه های حساس ناسالم بود و به غیر از آلاینده ازن، آلاینده های ذرات معلق کمتر از 2.5 وجود دارد. میکرون و کوچکتر از 10 میکرون. میکرون در برخی از روزهای بیش از حد مجاز نیز وجود داشت و اظهار داشت: در بهار سال گذشته چهار روز آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و یک روز ذرات معلق کمتر از 10 میکرون در شرایط ناسالم در گروه های حساس، و دو روز در در همان زمان بیشتر از آلاینده در محدوده ناخواسته بود.

وی با اشاره به اینکه هیچ شرایط آلاینده همزمان برای بیش از یک آلاینده در بهار سال جاری رخ نداده است، گفت: در این مدت به جز آلاینده های ازن، سایر آلاینده ها از جمله آلاینده های مولکولی در وضعیت مطلوبی قرار داشتند که نشان دهنده آن است که هوا کیفیت از دیدگاه ذرات آلاینده شامل ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و کوچکتر از 10 میکرون در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال 1402 مطلوب‌تر بود.

احدی از جمله دلایل و عوامل این امر را افزایش نسبی بارندگی در کشور و تهران و در نتیجه کاهش خشکی زمین در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته اعلام کرد وقوع طوفان های مملو از گرد و غبار و ذرات با منشا خارجی و داخلی در پایتخت کاهش یافت.

مدیر واحد پایش شرکت پایش کیفیت هوای تهران تعداد روزهای پاکی را در بهار امسال پنج روز و بهار پارسال را پنج روز اعلام کرد: شهروندان تهرانی در بهار امسال شاهد روزهای پاک کمتری نسبت به سال گذشته بودند.

وی درباره آلاینده ازن به عنوان آلاینده غالب هوای تهران در بهار امسال توضیح داد: ازن گازی است که در اثر واکنش های فتوشیمیایی پیچیده در جو تولید می شود و در صورت افزایش شدت نور خورشید و افزایش دما، البته و پیش سازهای تولید آن شامل اکسیدهای نیتروژن و افزایش ترکیبات آلی فرار است.

به گزارش روابط عمومی شرکت پایش کیفیت هوای تهران، احدی اعلام کرد در روزهای گرم سال شاهد افزایش غلظت این گاز هستیم و با کاهش شدت دمای هوا، غلظت این گاز افزایش می یابد. گاز افزایش می یابد. همچنین کاهش خواهد یافت و توجه داشته باشید: در ماه های گرم سال شرایطی مانند سکون نسبی جو و نبود بادهای موثر نیز می تواند در تجمع این آلاینده و همچنین پیش سازهای تولید آن موثر باشد. اتفاقی است که در روزهای خرداد ماه امسال در پایتخت رخ داد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *