مدیرکل راه‌وشهرسازی تهران: اگر صاحبخانه‌ها سقف اجاره مسکن را رعایت نکنند جریمه می‌شوند 

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

باشگاه خبرنگاران: بازار مسکن یکی از مهم ترین بازارهای اقتصادی کشور محسوب می شود که با وجود فصل متحرک، آثار و تبعات این بازار همچنان در بخش های مختلف مشهود است و بسیاری از مستاجران همچنان از گرانی اجاره بها گله مند هستند. فصل تابستان به پایان رسیده و به نظر می رسد با پایان یافتن آن تعهد به سقف اجاره مسکن به فراموشی سپرده شده است.

در صورتی که در ابتدای سال قانون تنظیم بازار زمین و اجاره بهای مسکن توسط دولت تصویب و ابلاغ شود و مقرر شود تمامی مالکان سقف اجاره بها را 25 درصد رعایت کنند و در صورت عدم رعایت آن. -رعایت، جریمه خواهند شد. در قانون تنظیم بازار زمین، مسکن و اجاره تلاش شد تا هم منافع مالکان و هم مستاجران در نظر گرفته شود. در قانون، مشوق هایی برای صاحبان املاکی که قانون را رعایت می کنند وجود دارد.

بر اساس ماده 7 قانون تنظیم بازار زمین، مسکن و اجاره، دولت موظف است نرخ رشد اجاره بها را در استانداری هایی که تورم بیش از 30 درصد است تعیین کند. نرخ اجاره بها پس از جلسه شورای عالی مسکن تعیین شد و سقف اجاره بها مسکن ۲۵ درصد تعیین شد. .

وجود ضمانت های اجرایی برای تعیین سقف اجاره بهای مسکن

پیش از این ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص در نظر گرفتن سقف اجاره مسکن اعلام کرد: در قانون تنظیم بازار زمین و اجاره مسکن ضمانت های اجرایی وجود دارد. برای مالکانی که سقف قیمت اجاره را رعایت نمی کنند که یکی از موارد این قانون است و قانون ضمانت هایی را برای شکایات مستأجر ذکر کرده است.

وی ادامه داد: اگر موجر بیش از سقف تعیین شده از مستاجر اجاره بگیرد، مستاجر می تواند تا 5 سال از موجر شکایت کند. موجر موظف است مبلغ اضافی را به مستاجر مسترد کند. همچنین افزایش سه برابری اجاره بها در یک ماه موجب جریمه موجر می شود و مبلغ جریمه باید به حساب دولت واریز شود.

صاحبان املاک فراموش کردند سقف اجاره را تعیین کنند!

در همین حال زالی یکی از مستاجران منطقه خیابان الهاشمی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از اواخر شهریور ماه گذشته به دنبال یک واحد مسکونی 90 متری بودیم اما متاسفانه با گذشت زمان. قیمت‌ها دو برابر می‌شود، اگر این حالت عادی باشد، در پایان فصل اجاره، قیمت‌ها باید کاهش یابد و کاهش یابد، اما می‌بینیم که قیمت‌ها تغییر نکرده است.

وی ادامه داد: طبق قانون همه مالکان باید سقف اجاره بها را رعایت کنند اما متأسفانه شاهد هستیم که برخی از مالکان با همکاری مشاوران املاک به سقف 25 درصدی اجاره بها اهمیتی نمی دهند و هر قیمتی که بخواهند به ملک تحمیل می کنند. . مستاجرین

برای مالکانی که سقف اجاره مسکن را رعایت نکنند جریمه می شود

حسین جنتی مدیرکل راه و ساختمان استان تهران سقف قیمت اجاره مسکن در تهران را 25 درصد عنوان کرد و گفت: هیچ مالکی حق افزایش بیش از این نرخ را ندارد و در صورت مشاهده با آنها برخورد می شود. . .

وی ادامه داد: به همه مالکان نسبت به تعیین قیمت های بالاتر از این میزان هشدار می دهیم، زیرا مستاجران تا پنج سال فرصت دارند به شورای عالی حل اختلاف مراجعه و 5 برابر قیمت های اضافی دریافتی از موجر و موجر دریافت کنند. مالکان و صاحبخانه ها باید عدالت را در دستور کار خود قرار دهند و با تعیین سقف اجاره بها 25 درصد، برخی از نگرانی های مستاجران را کاهش دهند.

در نیمه دوم سال بازار مسکن آرام می شود

داوود بیگی نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در تهران نیز با بیان اینکه با تعیین سقف اجاره مسکن شاهد هستیم که بازار اجاره مسکن آرام نشده است، گفت: متاسفانه در فصل تابستان آماری وجود دارد نشان می دهد که قیمت اجاره بها افزایش یافت و شاهد قراردادهای زیرزمینی بودیم.

وی ادامه داد: برای کنترل و تثبیت بازار اجاره مسکن نیاز به افزایش عرضه دارد و دولت باید برنامه ای طراحی کند تا متقاضیان بتوانند به راحتی به واحدهای مسکونی دسترسی داشته باشند. بازار مسکن نسبت به سال گذشته 17 درصد در بخش خرید و اجاره مسکن رشد داشته است که نشان از نوسانات زیادی در بازار داشته است. اگر اقداماتی برای کنترل بازار مسکن در دستور کار قرار گیرد، شاهد آرامش در بازار مسکن خواهیم بود.

پیش بینی می شود با پایان فصل نقل و انتقالات و ورود به فصل پاییز، قیمت اجاره مسکن کاهش یابد و بخشی از نگرانی های اجاره نشینان و خریداران مسکن برطرف شود، اما آمار بانک مرکزی حاکی از آن است که 51 درصد تهرانی ها توان خرید مسکن را ندارند. خرید خانه متری 88 میلیون تومان. آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در تهران حاکی از آن است که میانگین قیمت هر مترمربع مسکن به 88 میلیون تومان رسیده است.

لازم به ذکر است که 51 درصد از خانواده های تهرانی اجاره می دهند و اکنون باید منتظر اقدامات دولت برای کنترل قیمت اجاره مسکن و همچنین قیمت خرید و فروش مسکن باشیم.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *