همراه اول همچنان پیشتاز بازار اینترنت همراه: ایرانسل از بازار جا ماند!

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

در دنیای – ارتباطات سیار به یکی از نیازهای اساسی مردم تبدیل شده است. کیفیت خدمات ارائه شده توسط اپراتورهای تلفن همراه به ویژه در حوزه دیتا و صوت نقش مهمی در رضایت کاربران دارد و دلیلی ندارد که بگوییم همیشه در این مواقع موضوع زیرساخت حرف اول را می زند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد مشترکان سرویس اینترنت همراه در کشور به ۱۱۴ میلیون نفر رسیده است. این رشد چشمگیر نشان دهنده افزایش استفاده از خدمات اینترنتی در بین کاربران ایرانی است. – در ITSarsan تصمیم گرفتیم نگاهی به وضعیت اپراتورهای کشور داشته باشیم و طبق آخرین اطلاعات منتشر شده آنها را با هم مقایسه کنیم تا متوجه شویم چه کسی در ایران و از نظر زیرساخت اول است که کدام اپراتور بهتر می تواند پاسخگوی نیازها باشد. مشترکین در آینده؟

مقایسه شاخص های کیفیت شبکه تلفن همراه

تصویر زیر شاخص های کیفی سه شبکه بزرگ تلفن همراه ایران یعنی همراه اول، ایرانسل و خرده فروشی در فناوری های 3G و 4G را نشان می دهد. این شاخص ها شامل سرعت دانلود داده ها (خروجی)، نرخ قطع سرویس و میزان موفقیت خدمات می باشد.

در شاخص سرعت انتقال داده برای مشترکین 4G، همبال اول و ایرانسل به یکدیگر نزدیک می شوند، اما رایتل با اختلاف بیشتری نسبت به این دو عمل می کند. گزارش رگولاتوری نشان می‌دهد که سرعت انتقال اطلاعات شبکه 4G همراه اول نسبت به سایر اپراتورها بهبود یافته و اکنون از ایرانسل بالاتر است. این به کاربران Mobile First اجازه می‌دهد از تجربه اینترنت روان‌تر و سریع‌تر لذت ببرند.

همراه اول همچنان در بازار اینترنت موبایل پیشتاز است: ایرانسل عقب افتاده است!

جالب است بدانید رایتل در هر دو شبکه 4G و 3G بیشترین میزان قطعی سرویس را دارد و به ترتیب ایرانسل و همراه اول در رتبه های بعدی قرار دارند. یعنی اگر ملاک شما پایداری سرویس و در دسترس بودن همیشگی آن باشد، بدون شک First Companion اولین انتخاب شما برای خرید خواهد بود که نشان از زیرساخت بهتر این اپراتور نسبت به رقبای خود دارد.

First Mate همچنین بالاترین میزان موفقیت سرویس را در هر دو شبکه 4G و 3G داشت که در نوع خود جالب است.

بر اساس داده های ارائه شده می توان نتیجه گرفت که به جز سرعت انتقال اطلاعات در شبکه 4G، تلفن همراه اول در بقیه پارامترها عملکرد بهتری نسبت به رقبا داشته و کمترین میزان قطع سرویس و بیشترین میزان موفقیت سرویس را داشته است. در هر دو تکنیک رایتل در مقایسه با سایر اپراتورها بالاترین میزان قطعی را دارد، ایرانسل متوسط ​​است و در اکثر پارامترها بعد از اپراتور اول رتبه دوم را دارد.

همراه اول همچنان در بازار اینترنت موبایل پیشتاز است: ایرانسل عقب افتاده است!

مقایسه پوشش شبکه اپراتورها در شهرها و روستاهای ایران

یکی از بحث های جاری در رقابت بین اپراتورها، پوشش شبکه است. Moab All با بیش از 82000 کیلومتر جاده تحت پوشش، بیشترین پوشش جاده ای را در بین سه اپراتور دارد و بسیار جلوتر از رقبای خود قرار گرفته است. ایرانسل با پوشش جاده ای بیش از 64 هزار کیلومتر در رتبه دوم و رایتل با کمترین پوشش جاده ای رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

اگر بخواهیم نگاهی به روستاها بیندازیم باز هم وضعیت پوشش تلفن همراه اول بهتر است. اپراتور شماره یک ایران با پوشش بیش از 44 هزار روستا بیشترین پوشش روستایی را دارد. ایرانسل با پوشش بیش از 19000 روستا و رایتل با پوشش کمتر از 2000 روستا در رتبه های بعدی قرار دارند.

First Mate در پوشش شهری دست بالا را دارد و با پوشش 1425 شهر در شبکه 4G بیشترین پوشش شهری را دارد. ایرانسل 1388 شهر را پوشش می دهد در حالی که خرده فروشی فقط 336 شهر را پوشش می دهد، یک تفاوت بزرگ!

در زمینه فناوری شبکه و بحث توسعه 5G در کشور، شرکت تلفن همراه اول گوی سبقت را از رقبای خود گرفته است و با 964 سایت 5G فعال در کشور، حدود 60 سایت بیشتر از ایرانسل دارد که نشان می دهد این شرکت دارای 5G است. دست بالا در توسعه زیرساخت ها در کشور علاوه بر این، First Mate در بحث پوشش 4G رتبه اول را به خود اختصاص داد و بسیار جلوتر از رقبای خود قرار گرفت.

همراه اول همچنان در بازار اینترنت موبایل پیشتاز است: ایرانسل عقب افتاده است!

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، همراه اول با پوشش گسترده در جاده ها، روستاها و شهرها و همچنین پیشگام بودن در فناوری 5G به عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه ایران شناخته می شود. ایرانسل هم پوشش خوبی داره ولی در بعضی مناطق بخصوص روستاها خیلی کمتر از شرکت اول هست. بد نیست بگوییم همراه اول با 0.13 درصد و رایتل با 0.02 درصد رشد نسبت به سه ماهه چهارم 1393 مشترکین فعال بیشتری داشته اند و ایرانسل در این زمینه حدود 0.15 درصد کاهش داشته است! در واقع این بدان معناست که نسبت به زمستان سال گذشته، بخش قابل توجهی از مشترکان ایرانسل به شرکت اول کوچ کردند.

طبق آمار ارائه شده، رفیق اول همچنان به عنوان بازیگر اصلی بازار مخابرات کشور شناخته می شود. این اپراتور با ارائه خدمات باکیفیت، پوشش گسترده و سرمایه گذاری در زیرساخت ها توانسته رضایت کاربران خود را جلب کند.

دلایل تفاوت بین اپراتورها چیست؟

سوال اصلی بسیاری از افراد مربوط به تفاوت کیفیت خدمات ارائه شده توسط اپراتورها است. این می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. اپراتورهایی که بیشتر در توسعه و نوسازی شبکه خود سرمایه گذاری می کنند، معمولاً خدمات با کیفیت بهتری ارائه می دهند. مثلاً در آمارها دیدیم که پوشش شبکه تلفن همراه اول در جاده و شهر و روستا بیشتر از سایرین است و قطعیت شبکه آن نیز کمتر است! این موارد نشان دهنده علاقه اپراتور اول کشور به توسعه زیرساخت ها است.

نکته مهم بعدی مربوط به تعداد و محل آنتن های BTS است که تاثیر بسزایی در کیفیت پوشش و سرعت اینترنت دارد. حجم و مدیریت ترافیک شبکه و همچنین فناوری های مورد استفاده در شبکه از دیگر دلایل عمده تفاوت بین اپراتورها هستند.

همراه با توسعه شبکه های تلفن همراه، First Comrade نیز به طور جدی در حال توسعه زیرساخت های فیبر نوری است. این امر کمک شایانی به بهبود کیفیت خدمات اینترنت ثابت و افزایش سرعت اینترنت در مناطق مختلف کشور خواهد کرد.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *