این هفته در دنیای خودرو: یک رکورد جدید برای یک ابرخودروی مرسدس بنز، یک مدل جدید هیدروژنی از رنو، هیوندای جشن 100 میلیون خودرو و سرمایهگذاری خودروسازان چینی در ترکیه.
ثبت نام در “جهنم سبز”
AMG، زیرمجموعه خودروهای اسپرت مرسدس بنز، با ابرخودروی “One” خود رکورد جدیدی در پیست نوربرگ رینگ به ثبت رساند.
پیست نوربرگ رینگ در آلمان یکی از قدیمی ترین پیست های مسابقه در جهان است. رانندگی در این پیست دشوار است و به آن لقب “جهنم سبز” داده اند. خودروسازان از این مسیر برای آزمایش خودروهای خود استفاده می کنند و سابقه خوب، اعتبار زیادی را به همراه دارد.
ابرخودروی AMG مسیر ۲۱ کیلومتری نوربرگ رینگ را در ۶ دقیقه و ۲۹ ثانیه و ۹ صدم ثانیه طی کرد. با این رکورد، AMG سریعترین خودروی تولید انبوه در پیست نوربرگ رینگ است. رکورد قبلی در این پیست متعلق به همین خودرو بود که دو سال پیش ثبت شد و تقریباً شش ثانیه بیشتر بود.
مهندسان AMG می گویند که خودرو را تغییر نداده اند و فقط شرایط پیست برای ثبت رکورد مناسب تر است. در رکورد قبلی، قسمت هایی از پیست به دلیل باران خیس بود.
AMG مدل “One” را در سال 2022 عرضه می کند. این خودرو از موتور شش سیلندر بهره می برد که تیم فرمول 1 مرسدس بنز با آن هشت بار قهرمان جهان شده است. این کامیون همچنین دارای چهار موتور الکتریکی با قدرت 1063 اسب بخار است.
حداکثر سرعت AMG One 325 کیلومتر بر ساعت و شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 2.9 ثانیه است. این کامیون در هفت ثانیه به سرعت 200 کیلومتر در ساعت از صفر به 200 کیلومتر در ساعت می رسد.
تنها 275 دستگاه از این ابرخودروی بنز ساخته خواهد شد و تمامی آنها به فروش رسیده است. قیمت این خودرو در زمان عرضه به بازار دو میلیون و 750 هزار دلار بود اما زمستان سال گذشته مدل کارکرده آن با قیمت پنج میلیون و 450 هزار دلار اعلام شد.
علاوه بر خودروهای تولید انبوه، خودروهای مسابقه ای در پیست نوربرگ رینگ نیز رکوردهایی را به ثبت رسانده اند. پورشه 919 هیبریدی که برای مسابقات 24 ساعته لمانز طراحی شده است با پنج دقیقه و 19 ثانیه و 546 صدم ثانیه رکورددار این بخش است.
رنو هیدروژن
رنو عکسهایی از مفهوم هیدروژنی خود به نام «امبلم» منتشر کرده است که قرار است هفته آینده در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شود. به گفته این خودروساز فرانسوی، این خودرو در طول عمر خود تا 90 درصد کمتر دی اکسید کربن تولید می کند.
لوگو ایستگاهی است که ظاهر آن با مدل های فعلی رنو متفاوت است. رنو میگوید این یک خودروی نمایشی است، اما این کارخانه در طول سالها بیشتر خودروهای نمایشی خود را ساخته است. این باعث شده تا حدس و گمان هایی مبنی بر تولید این لوگو توسط رنو ایجاد شود.
نشان بر روی یک پلت فرم کاملا جدید ساخته شده است. این خودرو دارای یک موتور الکتریکی 160 کیلووات (حدود 215 اسب بخار) است. مخزن خودرو می تواند 2 کیلوگرم و 800 گرم هیدروژن را در خود ذخیره کند و حاوی یک باتری کوچک است.
رنو می گوید پنج دقیقه طول می کشد تا یک مخزن هیدروژن پر شود و Emblem می تواند تا 350 کیلومتر را با یک مخزن پر طی کند.
رنو می خواهد تولید دی اکسید کربن در این کارخانه را تا سال 2040 در اروپا و تا سال 2050 در سراسر جهان به صفر برساند. خودروهای هیدروژنی نقش مهمی در دستیابی به این هدف دارند.
به گفته کارخانه الشعار، این کارخانه در طول عمر خود پنج تن دی اکسید کربن تولید می کند. برای مقایسه، میزان دی اکسید کربن تولیدی مدل برقی رنو مگان 24 تن و مدل بنزینی رنو کپچر 49 تن است.
رنو همچنین می خواهد سهم مواد بازیافتی در قطعات خودرو را افزایش دهد و در ساخت لوگو نیز از این مواد استفاده کرده است.
این لوگو توسط یکی از شرکت های تابعه رنو به نام آمپر ساخته شده است. خودروهای برقی رنو در این زیر مجموعه تولید خواهند شد. آمبر برای طراحی لوگو از تیم فرمول 1 رنو کمک گرفت تا مقاومت هوای خودرو کمتر شود و در نتیجه مصرف سوخت آن کمتر شود.
رنو علاوه بر لوگو، از یک SUV کوچک الکتریکی به نام «رنو ۴» در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی خواهد کرد. رنو همچنین مدل 17 را که بازسازی یکی از مدل های معروف دهه 1970 کارخانه است و یک شارژر الکتریکی در پاریس به نمایش خواهد گذاشت.
صد میلیون هیوندای
مجموع تولید محصولات هیوندای در هفته گذشته از یکصد میلیون دستگاه فراتر رفت. به همین مناسبت این خودروساز کره ای مراسمی را در کارخانه خود در اولسان برگزار کرد و صد میلیونمین خودروی خود را به مشتری تحویل داد.
هیوندای 57 سال پیش تاسیس شد و قبل از اکثر خودروسازان به 100 میلیون دستگاه رسید. تولید فولکس واگن در 68 سال از 100 میلیون دستگاه، فورد در 74 سال و تویوتا در 64 سال فراتر رفت.
تولید هیوندای در اواخر دهه نود با حضور این کارخانه در بازارهای جهانی شتاب گرفت. این شرکت در سال 1996 ده میلیون دستگاه تولید کرد و در سال 2013 از مرز پنجاه میلیون دستگاه گذشت.
النترا پرفروش ترین مدل هیوندای است. این شرکت تا تابستان امسال 15 میلیون و 400 هزار دستگاه از این خودرو را تولید کرد. مدل اکسنت با ده میلیون و 300 هزار دستگاه دومین مدل پرفروش کارخانه بود. سوناتا و شاسی بلندهای توسان و سانتافه پرفروش ترین مدل های بعدی هیوندای هستند.
هیوندای اولین کارخانه خود را در خارج از کره جنوبی در ترکیه در سال 1997 تأسیس کرد. این شرکت اکنون یازده کارخانه در هشت کشور دارد.
سرمایه گذاری چین در ترکیه
رویترز گزارش داد که خودروساز چینی چری وارد مراحل نهایی مذاکرات با دولت ترکیه برای سرمایه گذاری در این کشور شده است. این گفتگوها پس از توافق مشابه با شرکت چینی BYD انجام می شود که به موجب آن بی وای دی یک کارخانه یک میلیارد دلاری در ترکیه ایجاد خواهد کرد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اخیراً در کنفرانسی در استانبول با گیپینگ ژانگ، مدیرعامل چری دیدار کرد و گفته می شود وزیر صنعت و فناوری ترکیه نیز در این مذاکرات حضور دارد.
در صورت نهایی شدن قرارداد با چری، جایگاه ترکیه به عنوان مرکز مهم تولید خودروهای برقی تقویت خواهد شد. این امر به ویژه برای شرکت های چینی که می خواهند از تعرفه های سنگین تحمیل شده توسط اتحادیه اروپا بر واردات خودروهای برقی چینی اجتناب کنند، بسیار مهم است.
ترکیه یکی از اعضای اتحادیه گمرک اتحادیه اروپا است که می تواند بدون عوارض گمرکی خودرو به اروپا صادر کند. علاوه بر این، هزینه های تولید در ترکیه کمتر از اروپا است.
مذاکرات با شرکت های چینی بخشی از استراتژی ترکیه برای توسعه صنعت خودروسازی و افزایش تولید خودروهای برقی است. دولت ترکیه مشوق های متعددی از جمله معافیت زمین و مالیات برای جذب سرمایه گذاران خارجی ارائه کرده است.
منبع: بی بی سی