غرب به دنبال راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران است

تبلیغات بنری

هورناز (hornaz.ir):

فارس: آلمان، انگلیس و فرانسه پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای بر رویکرد دیپلماتیک در برخورد با موضوع هسته‌ای ایران تاکید کردند.

در پی نشست روز گذشته (دوشنبه) شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، انگلیس، فرانسه و آلمان (E3) بیانیه ای صادر کردند.

گروه موسوم به تروئیکای اروپایی بار دیگر نسبت به فعالیت های هسته ای ایران ابراز نگرانی کرد و از تهران خواست به تعهدات خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک بازگردد.

این سه کشور اروپایی مدعی پایبندی به تعهدات برجام شدند و در بیانیه سه جانبه خود گفتند: «دولت‌های ما سال‌هاست که به دنبال راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران هستند و از تلاش‌های دیپلماتیک حمایت می‌کنند که تضمین کند ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. و ادامه خواهد داشت.»

آلمان، فرانسه و انگلیس در ادامه توپ را در زمین ایران پرتاب کردند و گفتند: ایران باید به طور جدی و فوری به تعهدات خود در قبال دیپلماسی و تعهدات الزام آور قانونی طی 16 ماه باقی مانده تا پایان این قطعنامه (2231) عمل کند.

بیانیه این سه کشور مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران «فعالیت‌های هسته‌ای خود را فراتر از محدودیت‌های توافق هسته‌ای در برنامه جامع اقدام مشترک تشدید کرده است».

تروئیکای اروپایی بدون اشاره به عدم پایبندی طرف های اروپایی به برجام اعلام کرد: پیشرفت هسته ای ایران که بخشی از آن غیرقابل برگشت است، برجام را خالی می کند و بازگشت به راه حل مذاکره را دشوارتر می کند.

در ادامه این بیانیه به گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران اشاره شده و ادعا شده است که «چنین فعالیتی توجیه غیرنظامی معتبری ندارد».

این بیانیه به نصب و راه اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته از جمله در واردو اشاره می کند و از ایران می خواهد که از تشدید تنش ها دست بردارد و به تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک بازگردد.

تروئیکای اروپایی نیز در بخش پایانی بیانیه خود ایران را به عدم همکاری با آژانس متهم کرد و مدعی شد: «عدم همکاری ایران با آژانس در طول سالیان متمادی، عدم اشاعه جهانی را تضعیف می کند و همچنین آژانس را از ایفای نقش خود باز می دارد. ” این مانع از کار حیاتی ارزیابی برنامه هسته ای ایران می شود.

بر اساس درخواست های مکرر مدیرکل آژانس و شورای حکام، توافقات ایران با آژانس و تعهدات قانونی آن باید به طور کامل و بدون تاخیر بیشتر اجرا شود.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *