شاهکار مهندسی اسپیس‌ایکس؛ چگونه برج پرتاب پیشران موشکی به اندازه یک ساختمان ۲۰ طبقه را در هوا گرفت؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یورو نیوز: تصور کنید یک استوانه فلزی عظیم به وزن 275 تن با سرعتی در حدود 5000 کیلومتر در ساعت از آسمان سقوط می کند، اما به جای برخورد با زمین، بی سر و صدا داخل برج پرتاب می شود. این چیزی است که مهندسان SpaceX دیروز امکان پذیر کردند.

اسپیس ایکس در یکی از جسورانه ترین پروازهای آزمایشی خود توانست به آرامی قسمت تقویت کننده موشک استارشیپ را روی برج پرتاب پایین بیاورد. چیزی که دنیا را تحت تاثیر قرار داد.

موشک استارشیپ، قدرتمندترین موشک ساخته شده توسط انسان، یکشنبه در ساعت 8:25 صبح به وقت محلی در یک ماموریت آزمایشی از استاربیس در جنوب تگزاس پرتاب شد.

هدف از این آزمایش این بود که آیا بازوهای مکانیکی برج پرتاب می توانند تقویت کننده 71 متری اسپیس ایکس را در هوا بگیرند یا خیر.

پیچیدگی مهندسی این فرآیند به ویژه به این دلیل است که سرعت تقویت کننده باید از حدود 5 هزار کیلومتر در ساعت به حدود 3 کیلومتر در ساعت در عرض 240 ثانیه برسد.

حدود 7 دقیقه پس از بلند شدن فضاپیمای Super Heavy SpaceX و در لحظه فرود، مشاهده شد که تقویت کننده فالکون 9 با کاهش سرعت و حرکت به سمت بازوهای رباتیک برج پرتاب، برخی از 33 موتور خود را فعال کرده است.

فرود با موفقیت انجام شد و پس از کاهش قابل توجه، تقویت کننده در یک رویداد بی سابقه در داخل برج پرتاب مستقر شد. هنگامی که بازوهای برج با دقت سانتی‌متری به دور تقویت‌کننده پیچیده می‌شد، صدای تشویق از سرتاسر مرکز کنترل اسپیس‌ایکس به گوش می‌رسید.

دان هوث، کارمند اسپیس ایکس که شاهد این صحنه از نزدیکی محل پرتاب بود، گفت: «آنچه ما دیدیم مانند جادو بود.

کیت تایس، مدیر مهندسی سیستم های کیفیت اسپیس ایکس، در مقر این شرکت در هاثورن، کالیفرنیا، گفت: «این دیوانه است. در اولین تلاش، تقویت کننده بسیار سنگین را در برج پرتاب با موفقیت ضبط کردیم. این روز در کتب تاریخ مهندسی ثبت خواهد شد.

فرود نهایی بوستر بر روی برج پرتاب البته به صلاحدید مدیر ماموریت بود. اسپیس ایکس قبلا گفته بود که اگر برج پرتاب و تقویت کننده در شرایط خوب و پایدار نباشند، تقویت کننده به سمت خلیج هدایت می شود تا روی یک سکو فرود بیاید.

اسپیس ایکس در 9 سال گذشته چندین بوستر را از فضاپیمای کوچکتر فالکون 9 خود بازیابی کرده است. با این حال، آنها بر روی سکوهای شناور در اقیانوس یا روی صفحات بتنی در چند کیلومتری سکوهای پرتاب فرود می آیند، نه بر روی برج پرتاب.

ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیر عامل اسپیس ایکس در پستی در شبکه اجتماعی X نوشت: «-، گام بزرگی برای گسترش حیات در سیارات متعدد برداشته شده است.

آقای ماسک چندین بار گفته است که هدف او از توسعه این فضاپیما کمک به بشریت برای استقرار در ماه، مریخ و سایر دستاوردهای اکتشافی است.

خودرو به گونه ای طراحی شده است که به طور کامل و سریع قابل استفاده مجدد باشد. این ویژگی، همراه با قدرت بی سابقه فضاپیما، می تواند انقلابی در پروازهای فضایی ایجاد کند.

شکار پیشرفته تنها هدف آزمایش پرواز استارشیپ 5 نبود. در این ماموریت، اسپیس ایکس قصد دارد سپر حرارتی فضاپیما را تقویت کند تا بتواند در برابر ورود مجدد به جو مقاومت کند. در پروازهای قبلی، سپرهای حرارتی تقریباً به طور کامل سوخته و متلاشی شده بودند.

قسمت بالایی فضاپیما نیز از این آزمایش با افتخار بیرون آمد. این موشک با موفقیت در یک مسیر منحنی در اقیانوس هند فرود آمد و لحظاتی بعد منفجر شد.

ناسا به فضاپیمای Starship اعتقاد دارد و قبلاً به دو مریخ نورد استارشیپ سفارش داده است که فضانوردان را به ماه بفرستند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، استارشیپ ناسا برای اولین بار در ماموریت آرتمیس 3 که قرار است در سپتامبر 2026 پرتاب شود، فضانوردان را روی سطح ماه فرود خواهد آورد.

چهار پرواز آزمایشی قبلی Starship در آوریل و نوامبر 2023 و مارس و ژوئن 2024 انجام شد. کارشناسان می گویند این موشک در هر پرواز آزمایشی عملکرد بهتری داشت.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *