مرگ عابر در تصادف با خودروی تسلا؛ آمریکا سامانه «خودران کامل» را بازبینی می‌کند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

آژانس ایمنی بزرگراه های ایالات متحده پس از دریافت گزارش هایی مبنی بر چندین تصادف در شرایط دید کم، از جمله یک تصادف که منجر به کشته شدن یک عابر پیاده شد، اعلام کرد که در حال بررسی سیستم “خودران کامل” تسلا است.

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ایالات متحده اعلام کرد که پس از گزارش هایی مبنی بر چهار تصادف که در آن خودروهای تسلا در معرض دید کم با نور خورشید، مه و گرد و غبار در هوا قرار گرفته بودند، تحقیقات را آغاز کرد.

این نهاد گفت: علاوه بر پرونده ای که منجر به فوت عابر پیاده شد، تصادف دیگری نیز منجر به مجروح شدن عابر پیاده شد.

کارشناسان بررسی خواهند کرد که آیا سیستم “خودران کامل” قادر است شرایط دید کم در جاده ها را به درستی تشخیص دهد و واکنش مناسب نشان دهد. با وقوع این شرایط چه عواملی در بروز حوادث نقش داشته است؟

این تحقیق شامل حدود 2.4 میلیون خودروی تسلا است که بین سال‌های 2016 تا 2024 تولید شده‌اند. تسلا صبح جمعه پیامی را برای مشتریان خود ارسال کرد.

تسلا بارها اعلام کرده است که این سیستم به تنهایی نمی تواند رانندگی کند و رانندگان انسانی باید هر لحظه آماده مداخله باشند.

هفته گذشته، تسلا رویدادی را در یک استودیوی هالیوود برگزار کرد تا از یک رباتاکسی کاملاً خودران و بدون فرمان یا پدال رونمایی کند. ایلان ماسک که پیش از این وعده خودروهای خودران را داده بود، اعلام کرد که این شرکت قصد دارد سال آینده آنها را بدون راننده انسانی عرضه کند و گفت تاکسی های خودکار تا سال 2026 در دسترس خواهند بود.

NHTSA همچنین گفت که بررسی خواهد کرد که آیا سایر تصادفات کم دید با سیستم “خودران کامل” رخ داده است یا خیر، و همچنین اطلاعاتی را از سازنده درخواست خواهد کرد تا مشخص کند آیا به روز رسانی عملکرد سیستم در این شرایط انجام شده است یا خیر.

آژانس گفت: «این بررسی به طور خاص زمان‌بندی، هدف و قابلیت‌های هر به‌روزرسانی و همچنین ارزیابی تسلا از تأثیر آن‌ها بر ایمنی را ارزیابی می‌کند».

تسلا دو بار تحت فشار این سازمان مجبور به فراخوانی سیستم “خودران کامل” شد. این آژانس پس از مرگ یک موتورسوار در ماه ژوئیه در سیاتل پس از برخورد با یک وسیله نقلیه تسلا که از این سیستم استفاده می کرد، از پلیس و تسلا درخواست اطلاعات کرد.

این فراخوان‌ها به این دلیل صادر می‌شوند که طبق برنامه‌ریزی سازنده، خودرو در تابلوی توقف متوقف نخواهد شد. عدم رعایت برخی دیگر از قوانین راهنمایی و رانندگی نیز دلیلی بر این تماس ها بوده است. هر دو مشکل با به روز رسانی نرم افزار آنلاین برطرف شد.

منتقدان می گویند سیستم تسلا که فقط از دوربین برای تشخیص خطر استفاده می کند، حسگرهای کافی برای رانندگی کامل خود را ندارد. علاوه بر دوربین‌ها، تقریباً تمام شرکت‌های دیگری که روی خودروهای خودران کار می‌کنند از حسگرهای رادار و لیزری برای دیدن بهتر در تاریکی یا شرایط کم دید استفاده می‌کنند.

تماس‌های «کاملاً خودمختار» پس از سه سال تحقیق در مورد سیستم ساده‌تر «Autopilot» تسلا انجام می‌شود. مشکل این سیستم تصادفاتی است که با وسایل نقلیه اورژانس و سایر وسایل نقلیه پارک شده در بزرگراه ها و اغلب با چراغ های هشدار آنها روشن می شود.

این تحقیقات پس از آن بسته شد که آژانس ایمنی تسلا را تحت فشار قرار داد تا خودروهای خود را برای بهبود سیستم فراخوان کند. چند هفته پس از فراخوان، NHTSA تحقیقات جدیدی را برای بررسی موثر بودن این فراخوان آغاز کرد.

این تحقیقات که از پنجشنبه آغاز شد، دامنه جدیدی دارد زیرا آژانس ایمنی قبلاً سیستم‌های تسلا را سیستم‌های کمک راننده می‌دانست نه سیستم‌هایی که خودشان رانندگی می‌کنند. با این تحقیقات جدید، آژانس بر قابلیت‌های “خودرانی کامل” تمرکز کرده است، نه فقط اطمینان از توجه رانندگان به جاده.

مایکل بروکس، مدیر اجرایی مرکز غیرانتفاعی ایمنی خودرو، گفت: تحقیقات قبلی در Autopilot نشان نداده است که چرا تسلا نمی‌تواند خودروهای اضطراری را ببیند و متوقف کند.

وی افزود: قبلا بیشتر راننده را مقصر می‌دانستند تا خودرو، اما اکنون می‌گویند این سیستم‌ها نمی‌توانند خطرات ایمنی را به درستی تشخیص دهند، چه رانندگان توجه داشته باشند یا نه.

منبع: یورونیوز

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *