کمبود برق به زمستان هم رسیده / برای حل مشکل با روسیه قراردادی بستیم که روزانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب در زمستان به ما گاز بدهند؛ گفته‌ایم روسیه این گاز را برای صادرات به ما می‌دهد؛ چگونه مسکو می‌خواهد گاز را برای فروش به ما بدهد؟ / با این کار ما وابسته به گاز روسیه می‌شویم و پوتین اگر بخواهد به راحتی می‌تواند گاز را قطع کند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

تابستان امسال، عدم تعادل برق باعث قطعی برق در بخش های خانگی و صنعتی شد. این روند تا زمستان ادامه یافت. اکنون با عدم تعادل برق و گاز، صنایع و بخش خانگی در زمستان آینده در انتظار شرایط بسیار سختی هستند.

هاشم اوری، استاد مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف درباره کمبود برق در کشورهای خاورمیانه به Enchant گفت: کشورهای منطقه اگر منظورشان کشورهای عربی خلیج فارس است، برنامه های دقیقی برای برق کشیده اند. اعراب هر سال بر تولید خود افزودند. کشورهایی مانند عراق و پاکستان برنامه ریزی مناسبی نداشتند. البته پاکستان در سال گذشته عملکرد بهتری نسبت به ما داشت. آذربایجان در زمینه برق مشکل خاصی ندارد. ترکیه در زمینه برق بسیار خوب عمل کرده است و مقدار زیادی انرژی باد دارد. ترک ها تنها از طریق باد 12000 مگاوات برق تامین می کنند. این در حالی است که مجموع ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر ایران 1300 مگاوات است. این رقم در مقایسه با کل ظرفیت نصب شده ایستگاه که بالغ بر 93 هزار مگاوات است.

وی درباره کمبود انرژی های تجدیدپذیر گفت: این همه صحبت درباره انرژی های تجدیدپذیر اصلا صحت ندارد و در نهایت یک درصد برق کشور را تامین می کند. در برنامه پنجم توسعه گفته شده بود که 5000 مگاوات تجدیدپذیر خواهیم داشت و در برنامه ششم گفتند 5 درصد از ظرفیت نیروگاه باید تجدیدپذیر باشد. شورای عالی انرژی در دولت قبل گفته بود باید 30 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر داشته باشیم. وزیر در هفته گذشته اعلام کرد که باید 50 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر داشته باشیم. حرف و حدیث زیاد است اما همه حرف و حدیث است. ما طی 25 سال 1300 مگاوات برق تجدیدپذیر تولید کرده ایم، پس چگونه در یک سال 30000 مگاوات برق تجدیدپذیر تولید خواهیم کرد؟

استاد برق دانشگاه شریف در خصوص عدم تعادل برق و گاز در زمستان پیش رو گفت: عادت کرده ایم بگوییم در تابستان برق کم است و در زمستان گاز کم است. هفته گذشته مدیر عامل شرکت پخش خراسان رضوی با ارسال نامه ای به صنایع مبنی بر اینکه در زمستان هم نمی توانیم برق شما را تامین کنیم. قطعی برق در زمستان رسیده است. مشکل گاز ما هم زیاد است. در مورد گاز نیز گفتند که از اول آبان ماه امکان گازرسانی به برخی صنایع را ندارند. روزانه 300 میلیون مترمکعب کمبود گاز داریم که بخشی از آن به نیروگاه ها می رود. تولید گاز ما حدود 800 میلیون متر مکعب در روز است و اولویت را به بخش داخلی می دهیم. زمستان سال گذشته 650 میلیون مترمکعب در روز مصرف کردیم.

اوری درباره وابستگی تولید برق به گاز گفت: برق ما به شدت به گاز وابسته است. در سال 2014، تقریباً 35 درصد از کل تولید برق ایران متکی به گاز بود. در سال 1401 تقریباً 86 درصد برق کشور از گاز تأمین می شد. – این رقم به 90 درصد رسیده است. به همین دلیل در زمستان امسال قادر به تامین برق و گاز نخواهیم بود. رسیدن به اعداد برنامه هفتم در این شرایط توهمی بیش نیست.

وی افزود: برای حل این مشکل با روسیه قرارداد بستیم که در زمستان روزانه 300 میلیون متر مکعب گاز به ما برساند. ما در ظاهر گفتیم که روسیه این گاز را برای صادرات به ما می دهد. ما آخرین کشوری در جهان هستیم که به دلیل تحریم می‌توانیم هر چیزی را بفروشیم؟ بنابراین ما به گاز روسیه وابسته می شویم و پوتین اگر بخواهد می تواند به راحتی گاز را قطع کند.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *