تحقیق ناسا: حیات می‌تواند در زیر یخ‌های غبارآلود مریخ وجود داشته باشد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

دیجیاتو: هنوز هیچ مدرک قطعی از حیات در مریخ وجود ندارد، اما تحقیقات جدید ناسا به مکانی نسبتا ایده آل در مریخ اشاره می کند که ممکن است موجودات فضایی در آن وجود داشته باشند. محققان بر این باورند که در عرض های جغرافیایی میانی سیاره سرخ، زیر یخ های غبارآلود آن، باید به دنبال حیات مریخی باشیم.

بر اساس این گزارش فضایی، محققان ناسا احتمال جالبی را پیشنهاد می‌کنند: سوراخ‌هایی در یخ‌های غبارآلود مریخ می‌توانند پناهگاهی برای حیات در این سیاره باشند. مطالعه جدید آنها نشان می دهد که یخ های آب غبارآلود یافت شده در سیاره سرخ می توانند شرایط ایده آلی را برای فتوسنتز و حیات میکروبی فراهم کنند.

محققان ناسا می گویند که بر خلاف زمین، مریخ لایه محافظ ازن ندارد. بنابراین، تشعشعات مضر فرابنفش در مریخ در مقایسه با سیاره ما بسیار بیشتر است. بنابراین، مناطقی که فتوسنتز می تواند در مریخ رخ دهد، به احتمال زیاد در یخ های غبارآلود یافت می شوند.

احتمال وجود حیات در زیر یخ مریخ

در زمین، زمانی که خورشید به برف یا یخ می تابد، ذرات غبار به داخل یخ نفوذ کرده و سوراخ هایی ایجاد می کنند. این حفره ها پناهگاهی برای اشکال ساده زندگی مانند جلبک ها، قارچ ها و سیانوباکتری ها می شوند. نام این حفره ها کرایوکونیت است و محققان ناسا می گویند که چنین ساختارهایی می توانند در یخ های مریخ نیز ایجاد شوند و مکانی برای حیات میکروبی ساده هستند.

زندگی در مریخ

حفره‌های کرایوکونیت مریخ می‌توانند از ارگانیسم‌ها در برابر تشعشعات مضر فرابنفش محافظت کنند در حالی که اجازه می‌دهند نور خورشید کافی به زیر سطح برای فتوسنتز نفوذ کند. شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهند که بسته به غلظت غبار، مناطق فتوسنتزی می‌توانند بین ۵ تا ۳۸ سانتی‌متر عمق در یخ‌های غبارآلود وجود داشته باشند.

محققان همچنین از طریق شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای دریافتند که یخ مریخ غبارآلود می‌تواند از داخل ذوب شود و یخ لایه پوششی از تبخیر این آب مایع داخلی جلوگیری می‌کند. دو عنصر ضروری برای فتوسنتز ارائه شده است: نور خورشید و آب. در نتیجه می توان ارگانیسم هایی را برای تولید اکسیژن از طریق فتوسنتز ایجاد کرد و شرایطی را برای زندگی میکروبی ایجاد کرد.

اثبات وجود چنین ساختارهایی در مریخ تنها از نظر تئوری امکان پذیر است، اما ممکن است به اهداف بالقوه ای برای اکتشافات آینده تبدیل شوند.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *