با تحریم اروپا قیمت بلیت‌های پرواز در برخی مسیر‌ها ۳ برابر افزایش یافته؛ قیمت بلیت ترکیه از ۱۲ میلیون تومان به ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان رسید / نرخ بلیت پرواز در برخی مسیر‌ها به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان رسیده / ادامه این وضعیت به شکست گردشگری کشور منجر می‌شود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

همشهری: اتحادیه اروپا در جدیدترین تحریم های خود علیه ایران، صنعت حمل و نقل هوایی کشور را تحریم کرد و از هفته گذشته همزمان با اعلام این تصمیم، پروازهای هواپیمایی ایران ایر، معراج و ماهان دیگر قادر به فرود نبودند. در فرودگاه های اروپا

تصمیم اروپا برای تحریم خطوط هوایی ایران تنها صنعت هوانوردی ایران را هدف قرار نداد که تأثیر مستقیمی بر سفر و گردشگری دارد. تمامی پروازها به مقاصد اروپایی برای ایرانیان از هفته گذشته لغو شده و بلافاصله پس از این اعلام، به گفته رئیس انجمن صنفی خدمات مسافرتی هوایی و گردشگری ایران، قیمت بلیت پروازهای ایران به ترکیه از 12 میلیون تومان افزایش یافت. . به حدود 35 میلیون تومان.

شرایط منطقه و تشدید درگیری ها باعث شد هواپیماهای کشورهای همسایه پروازهای خود را به مقصد ایران لغو کنند. در آخرین نمونه، خطوط هوایی امارات اعلام کرد که پروازهای خود به مقصد و از ایران را تا اطلاع ثانوی لغو کرده است. این وضعیت در نهایت منجر به افزایش سه برابری قیمت بلیت پرواز در برخی از مسیرهای خارجی و سرگردانی مسافران در فرودگاه های داخلی و خارجی شد.

حمل و نقل هوایی یکی از زیرساخت های مهم صنعت گردشگری است و با تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم شرکت های هواپیمایی ایرانی، مشکلات زیادی برای مسافران و گردشگران ایرانی به بسیاری از مقاصد اروپایی به وجود آمده است. اما راه برون رفت از این وضعیت چیست، ممنوعیت اعمال شده برای ایرلاین های ایرانی را چگونه می توان دور زد و ممنوعیت پروازهای ایران به مقاصد مختلف اروپا تا چه اندازه بر هزینه سفر تاثیر می گذارد؟

پنجمین آزادی پرواز اجرا شد و ممنوعیت اروپا مشکلی ایجاد نکرد

هرمت الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، درباره راه برون رفت از شرایط جدید ایجاد شده توسط اتحادیه اروپا برای ایجاد موانع در سفرهای ایران به کشورهای مختلف توسط اتحادیه اروپا، گفت: بیش از دو سال است که می گذرد. از زمان پنجمین قانون آزادی و آسمان‌های باز که تا به حال اجرا نشده است، دستور دولت می‌خواهد و دولت مخالفتی با این سیاست پروازی نداشته است. اگر موضوع پنجم آزادی پرواز همزمان اجرا می شد، نه تنها منافع کشور از بین نمی رفت، بلکه از حرکت سومین ایرلاین به ایران منافع بسیاری حاصل می شد.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران افزود: پنجمین آزادی پرواز به این معناست که هر هواپیمایی که بخواهد در آسمان ایران پرواز کند می تواند در فرودگاه های کشور فرود آمده و مسافران ایرانی را به مقاصد مختلف منتقل کند. برای مثال اگر پروازی از ترکیه بخواهد به مالزی، تایلند، چین و اندونزی سفر کند، می تواند در فرودگاه ایران بنشیند و بخشی از مسافران این مسیر را با خود به مقاصد دیگر ببرد. این سیاست در بسیاری از کشورهای جهان اعمال می شود.

مافیای هوانوردی اجازه دسترسی هوایی آسان به مسافران را نمی دهد

هرمت الله رفیعی در پاسخ به این سوال که چرا رایزنی ها و تلاش های حوزه گردشگری از جمله وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای اجرای قانون پنجم آزادی پرواز و سیاست سفر آسمان های باز اجرا نشد؟ وی اعلام کرد: تجار با منافع مالی در حوزه هوانوردی با وجود تلاش های صورت گرفته توسط وزارت میراث فرهنگی و دفاتر خدمات مسافرتی در این سال ها اجازه اجرای این موضوع را ندادند. زیرا منافع آنها در خطر خواهد بود.

الرافعی افزود: تاجرانی که به دنبال منافع مالی یا شرکت های خود بودند و تلاش می کردند پروژه اقتصادی خود را سرپا نگه دارند، منافع مردم برایشان مهم نیست. لذا در مقابل اجرای پنجمین قانون آزادی پرواز و علیرغم اصرار وزارت میرا سوارهنگی و انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران، موافق اجرای این قانون ایستادند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان جایگزینی ایرلاین های خارجی در ایران برای جابجایی مسافران ایرانی وجود دارد، در شرایطی است که سه ایرلاین اصلی ایرانی تحریم شده اند و تحریم نیستند. اجازه انجام این کار را دارد. فرود در فرودگاه های اروپا. وی ادامه داد: این امکان پذیر است. چرا که در شرایطی که حتی به گفته آقایان، ناوگان حمل و نقل هوایی ایران ضعیف است و پاسخگوی حجم مسافران نیست، شرکت های هواپیمایی خارجی می توانند مسافران بیشتری را از ایران به مقاصد مختلف جابه جا کنند تا مشکل زیرساخت های ایران در ایران حل شود. صنعت حمل و نقل هوایی

رفیعی گفت: در حال حاضر شرکت های هواپیمایی خارجی زیادی هستند که مسافران را به ایران جابجا می کنند. علاوه بر این، اگر این شرکت ها بر اساس همان قانون پنجم آزادی پرواز وارد ایران شوند، با خدمات باکیفیتی که به مسافران ایرانی ارائه می دهند و با کاهش هزینه های سفر، رقابت بهتری را بین شرکت های هواپیمایی داخلی ایجاد می کنند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری ایران تاکید کرد: تا زمانی که مافیای صنعت هوانوردی به همین منوال به فعالیت خود ادامه دهد و مدارک نادرستی به دبیران ارائه کند مبنی بر اینکه صنعت هوانوردی ایران از ورود متضرر خواهد شد. ورود ایرلاین های خارجی به ایران و اجرای قانون پنجم آزادی هوا ممکن است همین وضعیت ادامه داشته باشد و مردم در حوزه سفر با همین مشکلات مواجه شوند.

رفیعی تاکید کرد: اگر پیشنهادات ما در خصوص اجرای پنجمین آزادی پرواز و پیگیری وزارت میراث فرهنگی برای اجرای این قانون در ایران – مورد توجه قرار گرفته است، حتی با وجود تحریم هایی که سازمان ملل علیه هواپیمایی ایران اعمال کرده است. شورای امنیت اتحادیه اروپا برای سفر ایرانیان مشکلی نخواهد داشت و حتی ورود گردشگران و مسافران خارجی به ایران برقرار نشده است.

وی گفت: اگر این قانون اجرا می شد حتی در شرایطی که شرکت های هواپیمایی ممنوع بود مسافران روی زمین نمی ماندند و مجبور به پرداخت مبالغ گزاف برای بلیط هواپیما نبودند.

افزایش نجومی نرخ پرواز نتیجه فقدان آسمان باز است

رفیعی درباره تاثیر تحریم ایرلاین های داخلی ایرانی از سوی اتحادیه اروپا گفت: این وضعیت به نفع ایرلاین های خارجی و برخی ایرلاین های داخلی در مسیرهای غیر اروپایی است. چون می دانند مسافر راهی جز پرواز به مقصد ندارد، از این رو قیمت های نجومی بلیط هواپیما را می گیرند.

وی افزود: در چند روزی که موضوع تحریم شرکت های هواپیمایی داخلی از سوی اروپا مطرح شد، قیمت بلیت هواپیما در برخی مسیرها سه برابر شد. بلیط جاده تهران – استانبول سه برابر گران شده است. قیمت بلیت هواپیما در برخی مسیرها به بیش از 100 میلیون تومان رسیده است. در مسیر تهران – ترکیه که قیمت بلیط هواپیما 12 تا 15 میلیون تومان بود، یک بار با افزایش قیمت مواجه شدیم و در این فصل به 30 تا 35 میلیون تومان رسید. در خطوطی که بلیط هواپیما 30 میلیون تومان بود به بیش از 80 میلیون تومان رسید.

الرافعی تاکید کرد: در جلساتی که با رئیس جمهور و وزرا داشتیم بیش از یک بار تاکید کردیم که ادامه این وضعیت منجر به شکست گردشگری در کشور می شود. همچنین به وزرا و رئیس جمهور نسبت به هزینه 10 یورویی که مسافران پروازهای خارجی باید در فرودگاه ها بپردازند، اعتراض کردیم. زیرا این مبلغ هرگز وارد بیت المال نمی شود و معلوم نمی شود کجا رفته است. بنابراین به نفع موسسات اقتصادی و بازرگانان است و با افزایش قیمت ها باعث افزایش هزینه های سفر در کشور می شود که در نهایت باعث حذف سفر از کیف پول خانواده ها می شود. به رئیس جمهور و وزرا اعلام کرده ایم که این اقدام بی معنی است و امیدواریم پرداخت غیرقانونی 10 یورویی مسافران ایرانی در فرودگاه ها به زودی رفع شود.

هرمت الله رفیعی همچنین با اشاره به نامه درخواست فعالان گردشگری کشور از وزیر راه مبنی بر تشکیل نشست تخصصی بررسی مشکلات زیرساخت های ریلی و حمل و نقل هوایی ایران در حوزه گردشگری اعلام کرد: در این نامه از وزیر راه برای بررسی این موضوع یک جلسه فوری برگزار کند، متأسفانه یا پیام را دید و به آن اهمیت نداد، یا این پیام در راهروهای وزارت کشور و دست مردم ماند. . منافع آنها در بین تجار و مافیای هوانوردی مشترک است که اجازه دادند نامه به دست وزیر راه و شهرسازی برسد.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *