میراث فرهنگی: کشف یک شهر تاریخی در حاشیۀ هامون

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

فارس: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان از کشف جدید باستان شناسان در حومه هامون خبر داد و گفت: شهری که قدمت آن به قرون وسطی و اواخر اسلامی می رسد. کشف شده است.

مجتبی سعادتیان گفت: در این بررسی تدریجی، پس از شناسایی و ثبت آثار فرهنگی منقول و غیرمنقول در زمینی به مساحت حدود چهار هزار هکتار، پهنه گسترده حوضه فرهنگی قلعه گریدی مشخص شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این پژوهش چهار قلعه، 22 بنای معماری، 3 بنای صنعتی، 7 تپه باستانی، 14 تنور خشتی و آجری، 7 بقعه بررسی شد. . 36 گورستان، 3 آسباد و تأسیسات مربوط به کنترل آب و انتقال آنها به فضاهای مختلف معماری آنها شناسایی و انتخاب شد.

به گفته این باستان شناس، از نتایج این بررسی می توان به کشف اشیای متحرک ارزشمند از جمله سفال های لعابدار تزئین شده، مهره های تزئین شده، اشیای سنگی، اشیای مفرغی، بدن انسان و… اشاره کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات اولیه و تجانس مواد منقول و غیرمنقول فرهنگی در این منطقه چندین محوطه پیش از تاریخ و تاریخی در این منطقه ثبت شده است، گفت: . این مجموعه از نظر دوره زمانی و معماری احتمالاً نمایانگر فضایی شهری است که قدمت آن به قرون وسطی و اواخر دوره اسلامی می رسد.

همانطور که رئیس اداره باستان شناسی قلعه گرده اظهار داشت: همانطور که قبلاً اشاره کردیم، در قلب این منطقه تعدادی محوطه باستانی وجود دارد که قدمت آن ها به دوران پیش از تاریخ و تاریخ می رسد.

محوطه باستانی جردی در شهر هامون واقع در جنوب بخش سیستان در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و هنوز اطلاعات باستان شناسی از آن در دست نیست.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *